2010–2019
Noggrant eller slarvigt
Generalkonferensen i april 2019


Noggrant eller slarvigt

När världens påverkan allt mer omfamnar det onda, måste vi sträva med all flit kraft att hålla oss kvar på stigen som leder oss tryggt till vår Frälsare.

En gång såg jag en skylt i ett skyltfönster med texten: ”Glädje 15 dollar.” Jag blev så nyfiken på hur mycket glädje jag kunde köpa för 15 dollar att jag gick in för att titta. Det jag hittade var en massa billigt krimskrams och souvenirer – inte en enda sak jag såg kunde ge mig den glädje som skylten påstod! Genom åren har jag många gånger tänkt på den där skylten och hur lätt det kan vara att söka lyckan i det som är billigt eller tillfälligt. Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är vi välsignade med att veta hur och var vi finner sann lycka. Vi finner den genom att noggrant leva efter evangeliet som fastställts av vår Herre och Frälsare Jesus Kristus och sträva efter att bli mer som han.

Vi har en god vän som var lokförare. En dag när han körde ett tåg på sin rutt, såg han en bil på spåret framför sig. Han insåg snabbt att bilen fastnat och inte kunde komma från spåret. Han satte genast tåget i nödläge vilket bromsade alla godsvagnarna, som sträckte sig över en kilometer bakom loket, med en last på nästan 6 000 ton. Det fanns inga fysiska möjligheter för tåget att kunna stanna innan det kolliderade med bilen, vilket det gjorde. Som tur var för personerna i bilen hörde de tågvisslans varning och tog sig ur bilen före kollisionen. När lokföraren talade med polisens utredare, kom en ilsken kvinna fram till dem. Hon skrek att hon hade sett hela händelsen och vittnade sedan om att lokföraren inte ens försökt att väja för att undgå kollisionen!

Om lokföraren hade kunnat väja och lämna spåret för att undvika en olycka hade så klart han och hela tåget spårat ur, och tågets framfart hade fått ett brått slut. Lyckligtvis för honom höll rälsen tåghjulen säkert kvar på spåret under färden mot dess destination, oavsett hinder på vägen. Lyckligtvis för oss befinner vi också oss på ett spår, en förbundsstig som vi håller oss till alltsedan vi döptes som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Vi kan möta tillfälliga hinder längs vägen, men förbundsstigen håller oss på vägen mot vårt efterlängtade eviga mål om vi håller fast vid den.

Bild
Lehis syn av livets träd

Synen om livets träd visar oss hur följderna av nonchalans kan leda oss bort från förbundsstigen. Tänk på att ledstången av järn och den raka och smala stigen, eller förbundsstigen, ledde direkt till livets träd, där alla välsignelser som åstadkommits genom vår Frälsare och hans försoning finns att få för de trofasta. I synen fanns också en flod med vatten som föreställde världens orenhet. Skrifterna säger att denna flod rann längs stigen, den rann nära trädet men inte till det. Världen är full av distraktioner som kan bedra även de utvalda och få dem att slarva med att hålla sina förbund – och alltså leda dem nära trädet men inte till det. Om vi inte ser till att noggrant hålla våra förbund, kan våra halvhjärtade försök slutligen leda oss in på förbjudna stigar eller till att ansluta oss till dem som redan gått in i den stora och rymliga byggnaden. Om vi inte ser upp kan vi till och med drunkna i en oren flods djup.1

Det finns ett noggrant sätt och ett slarvigt sätt att göra allting, också att leva efter evangeliet. Om vi ser på vår hängivenhet mot Frälsaren, är vi noggranna eller slarviga? På grund av vår jordiska natur, bortförklarar vi ibland vårt beteende och säger att våra handlingar befinner sig i en gråzon, eller blandar vi gott med något som inte är så bra? Varje gång vi säger ”fastän”, ”utom” eller ”men” i fråga om att följa våra profetiska ledares maningar eller noggrant efterleva evangeliet, säger vi egentligen: ”Det där rådet gäller inte mig.” Vi kan bortförklara hur mycket som helst, men faktum är att det inte finns något rätt sätt att göra det som är fel!

Ungdomarnas tema för 2019 är taget från Johannes 14:15 där Herren säger: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud.” Om vi älskar honom som vi påstår, kan vi inte visa den kärleken genom att vara lite mer noggranna med att leva efter hans bud?

Att noggrant leva efter evangeliet behöver inte betyda att man är formell eller trångsynt. Vad det faktiskt innebär är att tänka och handla rätt som lärjungar till Jesus Kristus. När vi begrundar skillnaden mellan att vara noggrann eller slarvig i att leva efter evangeliet, har vi här några tankar att fundera på.

Är vi noggranna med vår tillbedjan under sabbaten och i vår förberedelse för att ta del av sakramentet varje vecka?

Kan vi vara mer noggranna i våra böner och skriftstudier eller vara mer engagerade i Kom och följ mig – för enskilda och familjer?

Är vi noggranna i vår gudsdyrkan i templet och håller vi noggrant och medvetet de förbund vi ingått, både vid dopet och i templet? Är vi noga med vårt yttre och klär oss lämpligt, särskilt på heliga platser under heliga omständigheter? Är vi noga med hur vi bär den heliga tempelklädnaden? Eller låter vi världens moden påverka till en mer slarvig attityd?

Är vi noga med hur vi betjänar andra och hur vi uppfyller våra ämbeten i kyrkan, eller är vi likgiltiga eller slarviga med vårt kall att tjäna?

Är vi noggranna eller slarviga med vad vi läser och ser på TV och på våra mobila enheter? Är vi noga med vårt språk? Eller tar vi slarvigt till oss det som är rått och vulgärt?

Häftet Vägledning för de unga innehåller normer som när de noggrant följs, medför rika välsignelser och hjälper oss hålla oss kvar på förbundsstigen. Det må vara skrivet för de ungas skull, men dess normer upphör inte när vi lämnar Unga mäns och Unga kvinnors program. De gäller oss alla, alltid. En genomgång av de här normerna kan befrämja andra sätt att vara mer noggrann i att leva efter evangeliet.

Vi sänker inte våra normer för att passa in eller för att få någon annan att känna sig bekväm. Vi är Jesu Kristi lärjungar, och som sådana ska vi bygga upp andra och lyfta dem till ett högre och heligare plan där också de kan skörda större välsignelser.

Jag uppmanar var och en av oss att söka den Helige Andens vägledning för att få veta vilka förändringar vi behöver göra för att vara i mer noggrann samklang med våra förbund. Jag vädjar också till er att inte vara kritiska mot andra som gör samma resa. ”Domen är min, säger Herren.”2 Vi befinner oss alla i en process av tillväxt och förändring.

Berättelsen i Mormons bok om de avfälliga amliciterna är intressant för mig. För att markera för andra att de inte längre var anhängare till Jesus Kristus och hans kyrka satte de ett tydligt rött märke i pannan så att alla kunde se det.3 I motsats till detta och som lärjungar till Jesus Kristus, hur utmärker vi oss? Kan andra lätt se hans bild i våra ansikten och veta vem vi företräder genom hur noggrant vi lever våra liv?

Som förbundsfolk är det inte meningen att vi ska smälta in i resten av världen. Vi har kallats ”ett Guds eget folk”4 – vilken utmärkelse! När världens påverkan allt mer omfamnar det onda, måste vi sträva med all flit efter att hålla oss kvar på stigen som leder oss tryggt till vår Frälsare och vidga avståndet mellan att hålla förbunden och påverkas av världen.

När jag tänker på att få varaktig lycka, inser jag att vi ibland befinner oss i en gråzon. Mörkrets dimmor är ofrånkomliga under vår färd längs förbundsstigen. Frestelser och slarv kan få oss att omärkligt ändra kursen mot världens mörker och bort från förbundsstigen. För de tillfällen när det händer har vår käre profet, president Russell M. Nelson, uppmanat oss att komma tillbaka till förbundsstigen och att göra det snabbt. Jag är så tacksam för omvändelsens gåva och för kraften i vår Frälsares försoning.

Det är omöjligt att leva ett fullkomligt liv. Endast en människa kunde leva fullkomligt medan han bodde på den här telestiala planeten. Det var Jesus Kristus. Även om vi inte kan vara fullkomliga, bröder och systrar, kan vi vara värdiga – värdiga att ta sakramentet, värdiga templets välsignelser och värdiga att ta emot personlig uppenbarelse.

Kung Benjamin vittnade om de välsignelser och den glädje som kommer till dem som noggrant följer Frälsaren: ”Och dessutom önskar jag att ni betänker deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. Ty se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt. Och om de trofast håller ut intill änden tas de emot i himlen så att de därigenom kan vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka.”5

Kan lyckan köpas för 15 dollar? Nej, det kan den inte. Djup och varaktig lycka kommer genom att medvetet och noggrant leva efter Jesu Kristi evangelium. I Jesu Kristi namn, amen.