Kom och följ mig
Du undervisar i Jesu Kristi kyrka


”Du undervisar i Jesu Kristi kyrka”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”Du undervisar i Jesu Kristi kyrka”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Bergspredikan

Du undervisar i Jesu Kristi kyrka

Du har kallats av Gud att undervisa hans barn på Frälsarens sätt. Du avskildes till det här ämbetet genom hans heliga prästadömes myndighet. Även om du inte är en erfaren lärare kommer vår himmelske Fader att ge dig den Helige Andens inflytande och kraft när du lever värdigt, ber dagligen och studerar skrifterna (se 2 Ne. 33:1).

De som anförtrotts till din vård är Guds barn, och han vet vad de behöver och hur du bäst ska nå dem. Genom den Helige Anden blir du vägledd under dina förberedelser och medan du undervisar. Han uppenbarar för dig vad du ska säga och vad du ska göra.

Huvudsyftet med i lärande i evangeliet är att förändra liv. Ditt mål som lärare är att hjälpa dem du undervisar att göra allt de kan för att bli omvända till Jesu Kristi evangelium – ett mål som sträcker sig långt utanför lektionstiden. Be dem du undervisar att delta aktivt i sitt eget lärande av Jesu Kristi principer och lärosatser, och att handla efter det de lär sig. Uppmuntra dem att låta sina personliga studier och familjestudier utanför klassrummet bli primärt fokus i deras lärande i evangeliet. När de handlar i tro genom att studera som enskilda och som familjer bjuder de in Anden i sina liv och välsignas på ett mer djupgående sätt än av något en lärare kan göra.

Undervisa endast om läran i Jesu Kristi återupprättade evangelium så som den framställs i skrifterna och i de nutida profeternas ord. Ren lära – eviga, oföränderliga sanningar som undervisas av Gud och hans tjänare – inbjuder Anden och har kraften att förändra liv.

Ämbetet att undervisa är ett heligt förtroende, och det är normalt att ibland känna sig överväldigad. Men kom ihåg att Gud kallade dig, och han överger dig aldrig. Det här är Herrens arbete, och när du tjänar ”av allt [ditt] hjärta, all [din] förmåga, allt [ditt] förstånd och all [din] styrka” (L&F 4:2) förökar han din kapacitet, dina gåvor och dina talanger, och ditt tjänande blir till välsignelse för dem du undervisar.