Kom, følg med meg
Omvendelse er vårt mål


“Omvendelse er vårt mål”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019 (2019)

“Omvendelse er vårt mål”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2019

Bilde
ung mann besøker sin bestemor

Omvendelse er vårt mål

Målet med all undervisning og læring i evangeliet er å styrke vår omvendelse og hjelpe oss å bli mer slik som Jesus Kristus er. Av denne grunn leter vi ikke bare etter ny informasjon når vi studerer evangeliet, vi ønsker å bli “en ny skapning” (se 2 Korinterbrev 5:17). Dette betyr at vi har tillit til at Kristus endrer vårt hjerte, våre synspunkter, våre gjerninger og vår innerste natur.

Men den slags læring i evangeliet som styrker vår tro og leder til den mirakuløse endringen omvendelse skjer ikke på en gang. Den strekker seg ut over klasserommet og inn i den enkeltes hjerte og hjem. Det kreves vedvarende, daglig innsats for å forstå og etterleve evangeliet. Sann omvendelse krever Den hellige ånds innflytelse.

Den hellige ånd leder oss til sannheten og bærer vitnesbyrd om den (se Johannes 16:13). Han opplyser vårt sinn, øker vår forståelse og rører vårt hjerte med åpenbaring fra Gud, kilden til all sannhet. Den hellige ånd renser vårt hjerte. Han inspirerer oss til å få et ønske om å leve ved sannhet, og han hvisker til oss måter vi kan gjøre dette på. “Den Hellige Ånd… skal lære [oss] alle ting” (Johannes 14:26).

Av disse grunnene burde vi, i vår innsats for å etterleve, lære og undervise i evangeliet, først og fremst søke å bli ledsaget av Ånden. Dette målet skulle styre våre valg og veilede våre tanker og gjerninger. Vi burde søke etter alt som innbyr Åndens innflytelse og avvise alt som driver denne innflytelsen bort – fordi vi vet at dersom vi kan være verdig til Den hellige ånds nærvær, kan vi også være verdig til å bo i vår himmelske Fader og hans sønn, Jesu Kristi nærhet.