Kom och följ mig
Omvändelse är vårt mål


”Omvändelse är vårt mål”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”Omvändelse är vårt mål”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
ung man besöker sin farmor

Omvändelse är vårt mål

Syftet med allt lärande av och all undervisning om evangeliet är att fördjupa vår omvändelse och hjälpa oss bli mer lika Jesus Kristus. Av den orsaken söker vi inte bara efter ny information när vi studerar evangeliet. Vi vill bli ”nya skapelser” (se 2 Kor. 5:17). Det betyder att vi litar till att Kristus förändrar våra hjärtan, våra åsikter, våra handlingar och själva vår natur.

Men det slags lärande av evangeliet som stärker vår tro och leder till omvändelsens förunderliga mirakel sker inte på en gång. Det sträcker sig bortom klassrummet till människors hjärtan och hem. Det kräver konsekventa dagliga ansträngningar att förstå och leva efter evangeliet. Sann omvändelse kräver den Helige Andens inflytande.

Den Helige Anden leder oss till sanningen och vittnar sedan om den (se Joh. 16:13). Han lyser upp våra sinnen, väcker vår insikt och rör vid våra hjärtan med uppenbarelse från Gud, som är källan till all sanning. Den Helige Anden renar våra hjärtan. Han inspirerar oss att vilja leva efter sanningen, och han viskar till oss hur vi kan göra det. Ja, den Helige Anden ”skall lära [oss] allt” (Joh. 14:26).

Därför bör vi först och främst söka den Helige Andens sällskap när vi försöker leva efter, lära oss och undervisa om evangeliet. Det här målet bör styra våra val och leda våra tankar och handlingar. Vi bör söka efter allt som inbjuder Andens inflytande och förkasta allt som jagar bort det – för vi vet att om vi kan vara värdiga den Helige Andens närvaro kan vi också vara värdiga att bo i vår himmelske Faders och hans Sons Jesu Kristi närvaro.