Kom och följ mig
Du undervisar barn


”Du undervisar barn”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”Du undervisar barn”, Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019

Bild
Jesus med ett litet barn

Du undervisar barn

Du har kallats av Gud att undervisa hans barn på Frälsarens sätt. Du avskildes till det här ämbetet genom hans heliga prästadömes myndighet. Även om du inte är en erfaren lärare ger Gud dig den Helige Andens inflytande och kraft om du lever värdigt, ber dagligen och studerar skrifterna (se 2 Ne. 33:1).

De som anförtrotts dig är vår himmelske Faders barn och han vet vad de behöver och hur du bäst kan nå dem. Genom den Helige Anden vägleder Gud dig under dina förberedelser och medan du undervisar. Han uppenbarar för dig vad du ska säga och vad du ska göra.

De här dyrbara barnen tar in information i varje del av sina liv, formar och förfinar sina åsikter samt gör upptäckter och berättar om upptäckter de har gjort. Det gäller särskilt evangeliet eftersom barn är redo och angelägna om att lära sig dess enkla sanningar. Deras tro på det andliga är stark och ren, och de ser varje ögonblick som ett tillfälle att lära sig något. De handlar villigt efter vad de har lärt sig, även om de ännu inte förstår helt och hållet. Det är så vi alla bör ta emot evangeliet. Som Frälsaren lärde: ”Den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in” (Luk. 18:17).

Kallelsen att undervisa barn är ett heligt förtroende. Det är normalt att känna sig överväldigad ibland. Men kom ihåg att din himmelske Fader kallade dig, och han överger dig aldrig. Det här är Herrens verk, och när du tjänar ”av allt [ditt] hjärta, all [din] förmåga, allt [ditt] förstånd och all [din] styrka” (L&F 4:2), stärker han din kapacitet, dina gåvor och dina talanger, och ditt tjänande blir till välsignelse för dem du undervisar.