2007
Bli et redskap i Guds hender ved å vise nestekjærlighet
Desember 2007


Besøkende lærerinners budskap

Bli et redskap i Guds hender ved å vise nestekjærlighet

Velg ydmykt og les de skriftsteder og læresetninger fra dette budskapet som best dekker behovene til de søstrene du besøker. Gi søstrene del i dine erfaringer og ditt vitnesbyrd. Oppfordre dem du underviser, til å gjøre det samme.

Hva er nestekjærlighet?

President Howard W. Hunter (1907-95): «[Frelseren] sa: ”Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre! … Av dette skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre.” (Johannes 13:34-35.) Denne kjærlighet som vi bør ha til våre søsken i menneskeslekten, og den kjærlighet som Kristus har til hver av oss, kalles nestekjærlighet eller ”Kristi rene kjærlighet”. (Moroni 7:47.) Det var denne kjærlighet som lå til grunn for Kristi lidelse og offer i forsoningen. Det er den høyeste tind en menneskesjel kan nå og det dypeste uttrykk i et menneskes hjerte…

Frelseren har bedt oss å elske hverandre slik han har elsket oss, å ikle oss ”kjærlighetens bånd” (L&p 88:125), slik han gjorde. Vi blir bedt om å rense våre innerste følelser, forandre vårt hjerte, forme våre ytre handlinger og vårt utseende i tråd med det vi sier at vi tror…

De som er fylt av Kristi kjærlighet, forsøker ikke å tvinge andre til å forbedre seg, de inspirerer andre til å forbedre seg, ja, de inspirerer dem til å søke Gud. Vi må rekke ut vennskapets hånd. Vi må bli snillere, mildere, mer tilgivende og ikke så raske til sinne.» («En bedre måte», Lys over Norge, juli 1992, 58-59.)

Hvordan kan nestekjærlighet hjelpe meg å bli et redskap i Guds hender?

Ether 12:28: «Tro, håp og kjærlighet fører dem til meg – all rettferdighets kilde.»

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum: «Når vi ser med troens øye at vi er barn av en kjærlig Fader som har gitt oss sin Sønn som gave for å forløse oss, opplever vi en mektig forandring i vårt hjerte. Vi føler ”en trang til å synge den forløsende kjærlighets sang” [Alma 5:26], og vårt hjerte flyter over av kjærlighet. Når vi vet at Guds kjærlighet er ”det mest ettertraktelsesverdige av alt … og det som gir sjelen størst glede” [1. Nephi 11:22-23], ønsker vi å dele vår glede med andre. Vi ønsker å tjene dem og velsigne dem.» («Utvikle guddommelige egenskaper», Liahona, jan. 1999, 31.)

Anne C. Pingree, tidligere annenrådgiver i Hjelpeforeningens presidentskap på generalplan: «Vi kan forandre verden én familie og ett hjem om gangen ved nestekjærlighet, ved våre små og enkle gjerninger av ren kjærlighet.

Nestekjærlighet, Frelserens rene kjærlighet, er ”den høyeste, edleste, sterkeste form for kjærlighet” som vi ber ”til Faderen med all hjertes iver om” å bli i besittelse av. Eldste Dallin H. Oaks lærer oss at nestekjærlighet ”ikke er en handling, men en tilstand eller et stadium [man når].” Det vi til daglig viser av nestekjærlighet, er ”ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd … ikke på stentavler, men på [vårt] hjertes kjødtavler”. Litt etter litt endrer disse nestekjærlige gjerningene vår natur, bestemmer vår karakter og gjør oss til slutt til kvinner med mot og forpliktelse til å si til Herren: ”Her er jeg, send meg.”» («Nestekjærlighet – én familie, ett hjem om gangen», Liahona, nov. 2002, 108-109.)