2011
Styrk familierne ved at øge åndeligheden
September 2011


Besøgsbudskabet

Styrk familierne ved at øge åndeligheden

Gennemgå dette materiale og drøft det på passende vis med de søstre, du besøger. Anvend spørgsmålene som en hjælp til at styrke dine søstre og gøre Hjælpeforeningen til en aktiv del af dit liv.

Tro • Familie • Tjeneste

Julie B. Beck, Hjælpeforeningens hovedpræsident, har sagt: »Jeg har udviklet et overvældende vidnesbyrd om Guds døtres værdi … Jeg har følt, at der aldrig har været større behov for øget tro og personlig retskaffenhed. Der har aldrig været et større behov for stærke familier og hjem.«

Søstre kan medvirke til at skabe stærke hjem og familier, når de handler ud fra personlig åbenbaring. »Evnen til at gøre sig værdig til at modtage og handle i henhold til personlig åbenbaring er den allervigtigste færdighed, man kan opnå i dette liv,« fortsatte søster Beck. »At gøre sig værdig til Herrens Ånd begynder med et ønske om denne Ånd og forudsætter en vis grad af værdighed. At holde befalingerne, omvende sig og forny dåbspagterne fører til den velsignelse, det er, altid at have Herrens Ånd hos os. At indgå og holde tempelpagter øger også den åndelige styrke og kraft i en kvindes liv. Mange svar på vanskelige spørgsmål findes ved at læse i skrifterne, fordi skrifterne er en hjælp til åbenbaring … Daglig bøn er også væsentlig for at have Herrens Ånd hos os.«1

Vi styrker også vores familie åndeligt, når vi hjælper dem med at forstå vor himmelske Faders evige plan. »Hvad kan vi gøre for bedre at forberede vore børn åndeligt på deres evige roller?« spurgte ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum. »Det mest omfattende svar er nok: At lære dem at efterleve evangeliets principper.« Den undervisning finder sted gennem daglig bøn, skriftstudium og familiemåltider, såvel som under ugentlige familieaftener og overværelse af Kirkens møder. Ældste Ballard forklarer: »Vi forbereder os hver eneste dag, lige nu, til evigt liv. Hvis vi ikke forbereder os på evigt liv, forbereder vi os på noget mindre, noget måske meget mindre.«2

Fra skrifterne

Ordsp 22:6; 1 Joh 3:22; L&P 11:13-14; 19:38; 68:25

Fra vores historie

Profeten Joseph Smith underviste ved et møde i Hjælpeforeningen i april 1842 søstrene i, at de havde en højtidelig forpligtelse til at søge deres egen frelse. Han sagde: »Efter [min] belæring vil I være ansvarlige for jeres egne synder. Det er en ønskværdig ære, at I vandrer således for vor himmelske Fader, at I kan frelse jer selv. Vi er alle ansvarlige over for Gud for den måde, hvorpå vi udvikler det lys og den visdom, som Herren har givet os for at gøre os i stand til at frelse os selv.«3 Han lærte dem at være retskafne mennesker, at blive et helligt folk og at berede sig på tempelordinancer og pagter.

Noter

  1. Julie B. Beck, »Selv over jeres trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min Ånd i de dage«, Liahona, maj 2010, s. 10, 11.

  2. Se M. Russell Ballard, »Åndelig udvikling«, Den danske Stjerne, apr. 1979, s. 118.

  3. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 351-352.

Fotoillustration: Welden C. Andersen.