2013
Aktivering
Marts 2013


Besøgsbudskabet

Aktivering

Gennemgå dette materiale under bøn og drøft det med de søstre, I besøger. Anvend spørgsmålene som en hjælp til at styrke jeres søstre og gøre Hjælpeforeningen til en aktiv del af jeres eget liv. Besøg reliefsociety.lds.org for at få yderligere information.

Tro, Familie, Tjeneste

Vores profet, præsident Thomas S. Monson, har opfordret os til at »række hånden ud til de mennesker, som har så stort behov for vores hjælp, og løfte dem op til en højere og bedre vej … Det er Herrens værk, og når vi går Herrens ærinde … så er vi berettiget til Herrens hjælp«.1

For mange år siden besøgte LaVene Call og hendes besøgsmakker en mindre aktiv søster. De bankede på, og en ung mor iført badekåbe åbnede døren. Hun så syg ud, og de indså snart, at hendes problem var alkohol. Besøgslærerne satte sig og talte med den betrængte unge mor.

Da de var taget af sted, sagde de: »Hun er Guds datter. Vi har et ansvar for at hjælpe hende.« De besøgte hende ofte. For hver gang kunne de se og fornemme en forandring til det bedre. De inviterede søsteren til at komme i Hjælpeforeningen. Omend modstræbende, begyndte hun med tiden at komme regelmæssigt. Efter opmuntring kom hun, hendes mand og datter i kirke. Manden følte Helligånden. Han sagde: »Jeg vil gøre det, som biskoppen foreslår.« Nu er de aktive i Kirken og er blevet beseglet i templet.2

Fra skrifterne

3 Ne 18:32; L&P 84:106; 138:56.

Fra vores historie

At hjælpe dem, der er kommet på afveje med at vende tilbage til Jesu Kristi evangelium, har altid været en del af det, at være sidste dages hellig og medlem af Hjælpeforeningen. Præsident Brigham Young (1801-1877) har sagt: »Lad os have barmhjertighed med hinanden … og lad dem, som kan se, føre de blinde, indtil de selv kan se vejen.«3

Eliza R. Snow, Hjælpeforeningens anden hovedpræsident, anerkendte taknemligt de anstrengelser, som søstrene i Ogden i Utah gjorde for at styrke hinanden. »Jeg er fuldt ud klar over, at der ydes stor tjeneste, der aldrig nedskrives i [log-]bøgerne,« sagde hun. Men i erkendelse af, at der føres en himmelsk optegnelse over søstrenes tjeneste, når de rækker ud til dem, hvis hjerte er blevet koldt, sagde hun: »Profeten Joseph Smith har sagt, at denne forening blev organiseret for at frelse sjæle … Der føres endnu en bog over jeres tro, jeres venlighed, jeres gode gerninger og ord … Intet går upåagtet hen.«4

Noter

  1. Thomas S. Monson, »Det hellige kald til at tjene«, Liahona, maj 2005, s. 55, 56.

  2. Brev til Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab fra LaVene Calls datter.

  3. Brigham Young, i Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 107.

  4. Eliza R. Snow, i Døtre i mit rige, s. 83.

Fotoillustration: Robert Casey; baggrund: Steve Bunderson