2013
Glæde ved slægtshistorie
Juni 2013


Besøgsbudskabet

Glæde ved slægtshistorie

Gennemgå bønsomt dette materiale og drøft det med de søstre, I besøger. Anvend spørgsmålene som en hjælp til at styrke jeres søstre og gøre Hjælpeforeningen til en aktiv del af jeres liv. Få yderligere information ved at besøge reliefsociety.lds.org.

Billede
Hjælpeforeningens logo

Tro, Familie, Tjeneste

Ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, at Elias’ ånd er »en tilkendegivelse fra Helligånden, som vidner om familiens guddommelige natur.«1

Som medlemmer af Kristi genoprettede kirke har vi det pagtsansvar at søge vore forfædre og sørge for, at de får evangeliets frelsende ordinancer. Uden os kan de ikke »nå målet« (Hebr 11:40), og »ej heller kan vi blive gjort fuldkomne uden vore døde« (L&P 128:15).

Slægtshistorisk arbejde forbereder os på det evige livs velsignelser og hjælper os med at øge vores tro og personlige retskaffenhed. Slægtshistorie er en afgørende del af Kirkens mission og gør det muligt at udvirke alles frelse og ophøjelse.

Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Når vi forsker i vores egen slægt, bliver vi interesseret i mere end bare navne … Vores interesse vender vores hjerte til vore fædre – vi stræber efter at finde dem og lære dem at kende og tjene dem.«2

Fra skrifterne

Mal 4:5-6; 1 Kor 15:29; L&P 124:28-36; 128:15

Fra vores historie

Profeten Joseph Smith har sagt: »Det største ansvar, som Gud har pålagt os i denne verden, er at finde frem til vore døde.«3 Vi kan tjene som stedfortrædere i templet for vore afdøde slægtninge og udføre nødvendige ordinancer for dem.

Sally Randall fra Nauvoo i Illinois, hvis 14-årige søn døde, fandt stor trøst i løftet om evige familier. Efter hendes mand var blevet døbt på vegne af deres søn, skrev hun til sin familie: »Hvor er det herligt, at vi … kan blive døbt for alle vore døde slægtninge og frelse dem så langt tilbage, som vi overhovedet kan få kendskab til dem.« Så bad hun sin familie om at sende oplysninger om deres forfædre til hende med ordene: »Jeg agter at gøre, hvad jeg kan for at frelse vores familie.«4

Noter

  1. Russell M. Nelson, »En ny høsttid«, Stjernen, juli 1998, s. 35.

  2. Boyd K. Packer, »Din slægtshistorie: Sådan kommer du i gang«, Liahona, aug. 2003, s. 17.

  3. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 470.

  4. Se Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 21.

Fotoillustrationer: Craig Dimond og Cody Bell © IRI