2013
Undervisning og læring i evangeliet
Juli 2013


Besøgsbudskabet

Undervisning og læring i evangeliet

Gennemgå bønsomt dette materiale og drøft det med de søstre, I besøger. Anvend spørgsmålene som en hjælp til at styrke jeres søstre og gøre Hjælpeforeningen til en aktiv del af jeres liv. Få yderligere oplysninger ved at besøge reliefsociety.lds.org.

Billede
Hjælpeforeningens logo

Tro, Familie, Tjeneste

Jesus Kristus var en læremester. Han virker som et forbillede for os, idet han »underviste kvinder i skarer og som enkeltpersoner, på gader og ved havets bred, ved brønden og i deres hjem. Han viste kærlighed og venlighed mod dem og helbredte dem og deres familie.«1

Han underviste Martha og Maria og opfordrede dem til at følge ham og tage del i frelsen, »den gode del« (Luk 10:42), der aldrig skulle tages fra dem.2

I vores sidste dages hellig skrift befaler Herren os, at »undervise hinanden i rigets lære« (L&P 88:77). Cheryl A. Esplin, andenrådgiver i Primarys hovedpræsidentskab har omkring undervisning og læring af læresætninger sagt: »At lære og fuldt ud forstå evangeliets læresætninger er en livslang proces og kommer ›linje på linje, forskrift på forskrift, lidt her og lidt der‹ (2 Ne 28:30).«3

Efterhånden som vi lærer, studerer og beder, vil vi undervise ved Helligåndens kraft, som vil overføre vores budskab »til menneskenes børns hjerte« (2 Ne 33:1).

Fra skrifterne

Alma 17:2-3; 31:5; L&P 42:12-13; 84:85

Fra vores historie

Vore tidligere profeter har mindet os om, at vi som kvinder har en vigtig rolle som underviser i hjemmet og i Kirken. I september 1979 bad præsident Spencer W. Kimball (1895-1985) os om at blive »lærde søstre«. Han sagde: »Bliv lærde i skriften – ikke for at nedgøre andre, men for at opløfte dem! Når alt kommer til alt, hvem har så et større behov for at ›samle sig skatte‹ i form af evangeliets sandheder (som de kan dykke ned i, når der er brug for det), end netop kvinder og mødre, som har så meget med opdragelse og undervisning at gøre?«4

Vi er alle undervisere, og alle bliver vi undervist. Når vi underviser ud fra skriften og levende profeters ord, hjælper vi andre med at komme til Kristus. Når vi tager del i læreprocessen ved at stille meningsfulde spørgsmål og lytte, kan vi finde svar, der dækker vore personlige behov.

Noter

  1. Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 3.

  2. Døtre i mit rige, s. 4.

  3. Cheryl A. Esplin, »Lær vore børn at forstå«, Liahona, maj 2012, s. 12.

  4. Spencer W. Kimball, i Døtre i mit rige, s. 50.

Jesus, Maria og Martha, af Carl Bloch © Hope Gallery