2014
Hoe kan ik veranderen door de Godheid te kennen?
Januari 2014


Hoe kan ik veranderen door de Godheid te kennen?

Vijf beginselen over de Godheid die je levenswijze kunnen veranderen.

Afbeelding
Aaronic Priesthood meeting in Manaus, Brazil.

Joseph Smith heeft gezegd: ‘Het eerste beginsel van het evangelie is het karakter van God grondig te leren kennen.’1 Onze kennis van de Godheid kan onze levenswijze veranderen, niet alleen in grote, maar ook in kleine, alledaagse zaken. Lees deze vijf beginselen door en bedenk hoe je kennis van de Godheid invloed heeft op je leven.

De Godheid heeft je lief en heeft het beste met je voor.

De leden van de Godheid zijn eeuwig en almachtig, en willen dat we gelukkig zijn en dat het goed met ons gaat. President Gordon B. Hinckley (1910–2008) getuigde: ‘Zij [interesseren] Zich in ons, en […] wij [zijn] hun grootste zorg. Ze staan ieder ten dienste. We benaderen de Vader door de Zoon. Hij is onze bemiddelaar voor de troon van God. Hoe fantastisch is het toch dat we zo met de Vader in de naam van de Zoon kunnen spreken.’2

Omdat de leden van de Godheid van ons houden en het beste voor ons willen, zijn onze keuzes belangrijk, vooral de kleine dingen die we dagelijks doen en ons dichter bij Hen brengen. We hebben een onbeperkt potentieel en God wil dat we slagen, zelfs in de kleine dingen.

Vader in de hemel heeft ons alles gegeven.

We weten dat onze hemelse Vader ons alles heeft gegeven, dus dienen we te proberen om zijn hand te herkennen en dankbaar te zijn. Wanneer we dankbaar zijn, handelen we anders. President Thomas S. Monson beloofde: ‘We kunnen onszelf én anderen verheffen door te weigeren negatieve gedachten te koesteren, en door in ons hart een dankbare houding te ontwikkelen.’3

Omdat ons hele bezit van God komt (zie Mosiah 2:20–21; LV 59:21), kan onze dankbaarheid ons meer bereid maken met onze naasten te delen. Zowel onze tijd en talenten als onze stoffelijke zegeningen.

Vader in de hemel is barmhartig.

Gods werk en heerlijkheid is ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’ (Mozes 1:39). Hij wil dat we slagen en biedt ons dus vergeving voor de fouten die we maken. Zijn barmhartigheid biedt zelfs vergeving als we dezelfde fouten opnieuw maken. Onze hemelse Vader, Jezus Christus en de Heilige Geest helpen ons veranderingen aan te brengen.

Gods barmhartigheid leert ons om vergevensgezind te zijn. President Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Omdat God ons zo liefheeft, moeten ook wij elkaar liefhebben en vergeven.’4 Dat houdt ook in dat we onszelf vergeven.

Jezus Christus heeft voor ons geleden.

De Heiland heeft onze pijn en ons verdriet ervaren in de verzoening (zie Alma 7:11–13). Als we een moeilijke dag hebben en het gevoel hebben dat niemand ons begrijpt, weten we dat de Heiland dat wel doet. En als we een prachtige dag ervaren en die met iemand willen delen, is de Heiland er ook voor ons. Hij wil delen in onze pijn en in onze vreugde.

De Heilige Geest leidt ons.

Jezus Christus beloofde zijn apostelen dat de Trooster of Heilige Geest altijd bij hen kon zijn om hen te onderwijzen en te troosten (zie Johannes 14:16–17, 26–27). Ook wij kunnen de gave van de Heilige Geest hebben om ons te leiden. En we kunnen erop vertrouwen dat de antwoorden van de Heilige Geest ons zullen helpen. Via zijn leiding staan we in voortdurend contact met de Godheid. En als we gehoor geven aan de influisteringen, zullen we Hen nog beter leren kennen.

Noten

  1. Joseph Smith. In: History of the Church, deel 6, p. 305.

  2. Gordon B. Hinckley, ‘In dit goddelijke drietal geloof ik’, Liahona, juli 2006, p. 8.

  3. Thomas S. Monson, ‘De goddelijke gave van dankbaarheid’, Liahona, november 2010, p. 88.

  4. Dieter F. Uchtdorf, ‘De barmhartigen krijgen barmhartigheid’, Liahona, mei 2012, p. 76.

Zondagse lessen

Het onderwerp van deze maand: de Godheid

Foto-illustraties Welden C. Andersen en Matthew Reier; Het eerste visioen, Del Parson; Christus in Getsemane, Harry Anderson