2014
De zegeningen van de tempel
Februari 2014


De zegeningen van de tempel

Naar een toespraak gehouden in een religieuze bijeenkomst aan de Brigham Young University op 15 november 2005. Zie voor de volledige Engelse tekst speeches.byu.edu.

Afbeelding
Ouderling Robert D. Hales

De verlossende verordeningen van de tempel zijn van essentieel belang voor — en zijn zelfs het middelpunt van — het eeuwige plan van geluk.

Afbeelding
A child's hand touching the Salt Lake Temple.

Foto-illustratie Craig Dimond

De zegeningen van de tempelbegiftiging zijn voor ons net zo belangrijk als onze doop. Daarom moeten we ons voorbereiden om rein Gods tempel te kunnen betreden. Tempelwerk is de gelegenheid om onze eigen begiftiging te ontvangen en verbonden te sluiten, maar ook om diezelfde verordeningen te verrichten voor de verlossing van de doden. Daarom krijgen we in de Schriften opdracht tempels te bouwen en ons door onze levenswijze voor te bereiden op waardige deelname aan de heilige tempelverordeningen en -verbonden.

We lezen in de Schriften dat de Heer van ons verwacht dat wij waardig zijn om de tempel te betreden en daar heilige verbonden te sluiten een van de grootste zegeningen is die ons in dit aardse leven ter beschikking staan. Als we de verbonden in de tempel gesloten hebben, is onze gehoorzaamheid om die geboden na te leven een uiting van ons geloof, onze liefde, onze toewijding en onze geestelijke overgave om onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, te eren en ons voor te bereiden op een eeuwig leven in hun tegenwoordigheid. De verlossende verordeningen van de tempel zijn van essentieel belang voor — en zijn zelfs het middelpunt van — het eeuwige plan van geluk.

De heilige tempel

We moeten een getuigenis krijgen dat de tempel het huis van de Heer is en dienen er eerbied voor op te vatten. In de tempel ben je ‘in de wereld en niet van de wereld.’ Als je je ongerust maakt en als je beslissingen moet nemen die zwaar op je verstand en je ziel drukken, kun je die zorgen mee naar de tempel nemen en geestelijke leiding ontvangen.

Teneinde de heiligheid van de tempel in stand te houden, de tempel rein te houden en de Geest uit te nodigen tot zegen van hen die de heilige tempel betreden voor hun verordeningen en verbonden, leren we dat niets onreins de tempel in mag. Eerbied in de tempel is een onmisbaar element van de uitnodiging aan de Geest om er elk uur van de dag aanwezig te zijn.

Toen ik nog jong was, nam mijn vader me van Long Island in de Amerikaanse staat New York mee naar Salt Lake City om daar over het tempelterrein te wandelen, de tempel aan te raken en over het belang van de tempel voor mij te praten. Bij die gelegenheid besloot ik om op een dag naar de tempel terug te keren en de verordeningen te ontvangen.

De tempel is een gewijd gebouw, een heilige plek waar ceremonies en verordeningen van essentieel belang worden verricht om ons op de verhoging voor te bereiden. Het is belangrijk om tot de vaste overtuiging te komen dat onze voorbereiding om dat heilige gebouw binnen te gaan en onze deelname aan die ceremonies en verbonden enkele van de belangrijkste gebeurtenissen in ons sterfelijk leven zullen zijn.

De zegeningen van de tempel in de geschiedenis

In de loop van de geschiedenis heeft de Heer in elk tijdsbedeling profeten geboden om tempels te laten bouwen zodat zijn volk tempelverordeningen kon ontvangen.

De Kirtlandtempel was de eerste tempel die in de laatste dagen werd gebouwd en speelde een belangrijke rol bij de herstelling van de priesterschapssleutels. De Heiland verscheen in heerlijkheid en aanvaardde de Kirtlandtempel als zijn huis. Mozes, Elias en Elia verschenen om Joseph Smith de sleutels te overhandigen die zij sinds hun eigen bedeling droegen. Elia herstelde de sleutels van zijn bedeling, zoals beloofd bij monde van Maleachi, zodat wij de zegeningen van de tempel kunnen ontvangen. (Zie LV 110.)

Afbeelding
The Lord Appears in the Kirtland Temple

De Heer verschijnt in de Kirtlandtempel, Del Parson

De Nauvootempel was de eerste tempel in de laatste dagen waar begiftigingen en verzegelingen werden verricht, die de pioniers grote kracht bleken te geven op hun rampzalige tocht over de vlakten naar Zion in de Salt Lake Valley.

Toen Joseph Smith naar Carthage was gebracht, werd duidelijk waarom de voltooiing van de tempel zoveel voor hem had betekend. Hij wist wat er van de heiligen zou worden gevergd en dat ze met kracht moesten worden begiftigd om te verduren wat voor hen in het verschiet lag — en die kracht was de kracht van het priesterschap.

Onze voorouders, de pioniers, lieten zich in Nauvoo verzegelen. De verbonden die zij in de Nauvootempel met de Heer sloten, beschermden hen op hun reis naar het westen, net als ze ons in deze tijd bescherming bieden. De verordeningen en verbonden van de tempel dienen tot onze bescherming in onze beproevingen en kwellingen, en bij alles waarmee we in de toekomst worden geconfronteerd. Het is ons erfgoed. Het is onze identiteit.

Afbeelding
LDS pioneer Thomas E. Ricks depicted as a teenage boy leaving Nauvoo, Illinois with his family. The pioneers are depicted crossing the frozen Mississippi river. The Nauvoo Temple is depicted in the background.

Het vertrek uit Nauvoo, Glen S. Hopkinson, kopiëren niet toegestaan

Voor die eerste heiligen was hun deelname aan de tempelverordeningen onmisbaar voor hun getuigenis dat ze zo hard nodig hadden bij hun ontberingen, confrontaties met boze menigtes, verdrijving uit hun gerieflijke woningen in Nauvoo en op de lange, moeilijke tocht die ze voor de boeg hadden. Ze waren in de heilige tempel met kracht begiftigd. Man en vrouw waren aan elkaar verzegeld. Kinderen waren aan hun ouders verzegeld. Velen verloren onderweg gezinsleden aan de dood, maar ze wisten dat dit niet het einde voor ze was. Ze waren in de tempel voor de eeuwigheid aan elkaar verzegeld.

De tempelverordeningen — begiftigingen en verzegelingen

De tempels zijn de grootste leerschool voor de mens, waar we kennis en wijsheid over de schepping van de wereld ontvangen. Bij wassingen en zalvingen wordt ons verteld wie wij zijn. Door instructies in de begiftiging krijgen wij aanwijzingen voor onze levenswijze in dit sterfelijk leven (zie LV 97:13–14).

Het belangrijkste doel van de tempel is de verordeningen te verschaffen die nodig zijn voor onze verhoging in het celestiale koninkrijk. De tempelverordeningen brengen ons tot onze Heiland en leiden tot de zegeningen die wij dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen krijgen. De betekenis van het woord begiftiging is ‘gift’ of ‘geschenk’. De verordening bestaat uit instructies hoe we moeten leven, en uit verbonden die we sluiten om rechtschapen te leven en het voorbeeld van onze Heiland te volgen.

Afbeelding
Sealing room in the Kansas City Missouri Temple.

Foto interieur Kansas City-tempel (Missouri) Matthew Reier

Een andere belangrijke verordening is de eeuwige verzegeling van het celestiale huwelijk. Dit verbond maakt het kinderen mogelijk om aan hun ouders te worden verzegeld of om in het verbond geboren te worden, en zo deel uit te gaan maken van een eeuwig gezin.

Uit de Leer en Verbonden leren we: ‘Wat u ook verzegelt op aarde, [zal] verzegeld […] zijn in de hemel; en wat u ook bindt op aarde, in mijn naam en volgens mijn woord, zegt de Heer, zal voor eeuwig gebonden zijn in de hemelen; en wie u ook hun zonden kwijtscheldt op aarde, die zullen hun voor eeuwig kwijtgescholden zijn in de hemel; en wie u ook hun zonden toerekent op aarde, die zullen hun toegerekend zijn in de hemel’ (LV 132:46).

Als er een echtpaar aan het altaar knielt, ben ik mij als verzegelaar bewust van mijn rol als vertegenwoordiger van de Heer. Ik weet dat wat op aarde wordt verzegeld, letterlijk in de hemel wordt verzegeld — dat deze band nooit meer wordt verbroken als de verzegelden trouw blijven en tot het einde toe volharden.

De spiegels aan weerszijden van de verzegelkamer van de tempel hangen tegenover elkaar om de visuele indruk van eindeloze weerspiegelingen te wekken. Een blik in de spiegel aan de ene kant van de kamer stelt de tijd in de eeuwigheid voor die we hebben afgelegd om naar de aarde te komen. Kijken we in de spiegel aan de andere kant van de kamer, dan kijken we naar de schijnbaar eindeloze beelden die de eeuwigheid voorstellen na ons vertrek uit ons kwetsbare bestaan op aarde. De verzegelkamer zelf stelt onze proeftijd hier op aarde voor. De les die we uit deze tempelervaring leren, is dat we het goede kozen toen we besloten naar deze aarde te gaan om het sterfelijk leven mee te maken, en dat onze levenswijze in deze korte periode bepaalt hoe we in de toekomende eeuwigheid zullen leven.

Jullie bereiden je op de tests van het sterfelijke leven voor. Wij zijn vrijwillig uit de tegenwoordigheid van onze hemelse Vader gekomen om onze keuzevrijheid te gebruiken, en we beseften dat er een tegenstelling in alle dingen moest zijn (2 Nephi 2:11). Ons doel (zie 1 Nephi 15:14) is de hele wapenrusting Gods aan te doen en de ‘brandende pijlen van de tegenstander’ te weerstaan (LV 3:8) met ons zwaard van de Geest en ons schild van geloof (zie LV 27:15–18), tot het einde te volharden, en waardig te zijn om in de tegenwoordigheid van God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus te leven, en voor altijd te bereiken wat we het eeuwige leven noemen.

Ik geef jullie mijn getuigenis dat God leeft; dat Jezus de Christus is; en dat Joseph Smith, de profeet van onze bedeling, de zegeningen van het priesterschap heeft hersteld om ons in staat te stellen deel te hebben aan de zegeningen van de tempel.