2015
De eigenschappen van Jezus Christus: zonder zonde
Februari 2015


Huisbezoekboodschap

De eigenschappen van Jezus Christus: zonder zonde

Bestudeer dit materiaal onder gebed om te weten te komen wat u moet bespreken. Hoe zal meer begrip van het leven en de taken van de Heiland ons geloof in Hem vergroten en zal het hen over wie u waakt en bij wie u op huisbezoek gaat tot zegen zijn? Ga voor meer informatie naar reliefsociety.lds.org.

Afbeelding
ZHV-embleem

Geloof, gezin, hulp

Afbeelding

Onze Heiland, Jezus Christus, was de enige die de verzoening voor de mensheid tot stand kon brengen. President Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Jezus Christus, het vlekkeloos Lam, heeft Zichzelf gewillig geofferd en de losprijs voor onze zonden tot ‘de laatste penning’ betaald.’1 Als we begrijpen dat Jezus Christus zonder zonde was, kunnen we ons geloof in Hem versterken en ernaar streven zijn geboden te onderhouden, ons te bekeren, en rein te worden.

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Jezus was […] een persoon van vlees en geest, maar Hij gaf Zich niet over aan verleiding (zie Mosiah 15:5). Wij kunnen ons tot Hem wenden […] want Hij begrijpt ons. Hij begrijpt de strijd en Hij begrijpt ook hoe we die strijd kunnen winnen. […]

‘Door de kracht van zijn verzoening kunnen de gevolgen van zonde in ons uitgewist worden. Als we ons bekeren, worden wij door zijn verzoenende genade gerechtvaardigd en gereinigd (zie 3 Nephi 27:16–20). Het lijkt net alsof we ons niet aan zonde hebben overgegeven, alsof we niet voor verleiding zijn bezweken.

‘Trachten wij dag in dag uit, week in week uit het pad van Christus te volgen, dan handhaaft onze geest zijn voortreffelijkheid, neemt de innerlijke strijd af en zitten verleidingen ons niet meer dwars.’ 2

Aanvullende teksten

Mattheüs 5:48; Johannes 8:7; Hebreeën 4:15; 2 Nephi 2:5–6

Uit de Schriften

De Heiland heeft de losprijs voor onze zonden betaald door zijn goddelijke Zoonschap, zijn zondeloos leven, zijn lijden en het vergieten van zijn bloed in de hof van Gethsémané, zijn dood aan het kruis en zijn opstanding uit het graf. Dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen we weer rein worden als we ons van onze zonden bekeren.

Koning Benjamin onderwees zijn volk in de verzoening van Jezus Christus en vroeg hun vervolgens of ze zijn woorden geloofden. ‘Allen riepen zij als met één stem, zeggende: […] de Geest [heeft] een grote verandering in ons, ofwel in ons hart, teweeggebracht, waardoor wij niet meer geneigd zijn om kwaad te doen, maar wél om voortdurend goed te doen. […]

‘En wij zijn bereid een verbond met onze God aan te gaan dat wij […] zijn wil zullen doen, en gehoorzaam zullen zijn aan zijn geboden in alle dingen’ (Mosiah 5:1–2, 5).

Wij kunnen ook een ‘grote verandering’ ondergaan zoals het volk van koning Benjamin, dat ‘niet meer geneigd [was] om kwaad te doen, maar wél om voortdurend goed te doen’ (Mosiah 5:2).

Noten

  1. Dieter F. Uchtdorf, ‘Je kunt het nu wel!’, Liahona, november 2013, p. 56.

  2. D. Todd Christofferson, ‘Opdat zij allen één zijn in ons’, Liahona, november 2002, p. 71.