2015
Omsluttet i hans kærlige arme
Marts 2015


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Omsluttet i hans kærlige arme

Billede
An angel comforting Jesus Christ in the Garden of Gethsemane. "The Gospel of Luke describes the Savior's dark hours in Gethsemane: 'And there appeared an angel unto him from heaven, strengthening him' (Luke 22:43). Here the angel stands above the kneeling Christ, enveloping Him in a warm embrace. With wings extended, the angel seems to banish the darkness, if only for a moment." (description from https://store.moa.byu.edu/agony-in-the-garden.html)

Jesus i Getsemane have, af Frans Schwartz

Som så mange andre er jeg ofte blevet inspireret af smuk kunst og musik. Jeg havde en sådan oplevelse, da jeg stod foran et mesterværk malet af den danske kunster Frans Schwartz med titlen Jesus i Getsemane have.1

Det smerteligt smukke billede viser Frelseren knæle i Getsemane have. Mens han beder, står der en engel bag ham og holder ømt om ham for at trøste ham og give himmelsk styrke og støtte.

Jo længere tid jeg betragter det billede, jo mere svulmer mit hjerte og sind med en usigelig følelse af ømhed og taknemlighed. Jeg kan mærke lidt af, hvordan det må have været at være til stede, da Frelseren indledte sin store kulmination på jordelivet ved at tage verdens synder på sig. Jeg frydes over den uendelige kærlighed og medfølelse, som Faderen har for sine børn. Jeg overvældes med en afgrundsdyb taknemlighed for, at den syndfrie Søn døde for hele menneskeheden og for mig.

Guds Søns offer

Hvert år på denne tid mindes og tænker vi over det offer, som Jesus Kristus udvirkede for hele menneskeheden.

Hvad Frelseren gjorde fra Getsemane til Golgata for os, ligger udover min fatteevne. Han påtog sig tyngden af vore synder og betalte en evig og bindende løsesum, ikke alene for Adams overtrædelse, men også for de synder og overtrædelser, som de milliarder af sjæle, som har levet, lever og vil leve på, begår. Dette evige, hellige offer »fik … selv Gud, den største af alle, til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore og til at lide på både legeme og ånd« (L&P 19:18).

Han led for mig.

Han led for jer.

Min sjæl strømmer over af taknemlighed, når jeg tænker over den dyrebare betydning af det offer. Det gør mig ydmyg at vide, at alle, som vil modtage den gave og vende deres hjerte til ham, kan blive tilgivet og renset for deres synder, uanset hvor mørke eller tunge de er.

Vi kan gøres pletfrie og rene igen. Vi kan forløses af vor elskede Frelsers evige sonoffer.

Hvem vil trøste os?

Selvom ingen af os nogensinde behøver at opleve dybden af det, vor Herre led, så vil vi alle opleve vore egne mørke og bitre timer – tider, hvor vores sorg og smerte kan synes at være mere, end vi kan bære. Der vil komme stunder, hvor vægten af og angeren over vore synder vil tynge os nådesløst.

Men selv i sådanne stunder vil Herren vide det og forstå, hvis vi løfter vores hjerte mod ham. Han, som led så uselvisk for os i haven og på korset, vil ikke lade os stå uden trøst nu. Han vil styrke, opmuntre og velsigne os. Han vil omslutte os i sine kærlige arme.

Han vil være mere end en engel for os.

Han vil skænke os signet trøst, helbredelse, håb og tilgivelse.

For han er vor Forløser.

Vor Udfrier.

Vor nådige Frelser og signede Gud.

Note

  1. Præsten, som talte ved Frans Schwartz’ begravelse, sagde, at »hans kunst var guddommeligt begavet og virkede værdigere end mangt en prædiken« (Emmilie Buchanan-Whitlock, »History of Artists’ Lives Gives Greater Context for Exhibit«, Deseret News, 29. sep. 2013, deseretnews.com).