2015
Omfavnet i hans milde armer
Mars 2015


Budskap fra Det første presidentskap

Omfavnet i hans milde armer

Bilde
An angel comforting Jesus Christ in the Garden of Gethsemane. "The Gospel of Luke describes the Savior's dark hours in Gethsemane: 'And there appeared an angel unto him from heaven, strengthening him' (Luke 22:43). Here the angel stands above the kneeling Christ, enveloping Him in a warm embrace. With wings extended, the angel seems to banish the darkness, if only for a moment." (description from https://store.moa.byu.edu/agony-in-the-garden.html)

Lidelsen i hagen, av Frans Schwarz

I likhet med mange andre, har jeg ofte blitt inspirert av vakre kunstverker og musikk. Én slik anledning var da jeg sto foran et mesterlig maleri av den danske kunstneren Frans Schwarz med tittelen Lidelsen i hagen.1

Dette vidunderlig vakre maleriet viser Frelseren som kneler i Getsemane. Når han ber, står en engel ved siden av ham og omfavner ham i sine milde armer for å gi trøst, himmelsk hjelp og støtte.

Jo mer jeg tenker på dette maleriet, desto mer svulmer mitt hjerte og sinn av ubeskrivelig kjærlighet og takknemlighet. Jeg kan til en viss grad føle hvordan det må ha vært å være tilstede da Frelseren tok fatt på sitt store kulminerende verk i jordelivet ved å påta seg verdens synder. Jeg undrer meg over den uendelige kjærlighet og medlidenhet som Faderen føler for sine barn. Jeg blir overveldet av dyp takknemlighet for det den syndfrie Sønn gjorde for hele menneskeheten og for meg.

Guds Sønns offer

Hvert år på denne tiden minnes og grunner vi på offeret Jesus Kristus gjorde for hele menneskeheten.

Det Frelseren gjorde for oss fra Getsemane til Golgata, er større enn jeg kan begripe. Han tok på seg byrden av våre synder og betalte en evig og bindende løsepenge, ikke bare for Adams opprinnelige overtredelse, men også for syndene og overtredelsene til de milliarder på milliarder av sjeler som noensinne har levd. Dette evige, hellige offer fikk “Gud, den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore og lide, både på legeme og ånd” (L&p 19:18).

Han led for meg.

Han led for deg.

Min sjel renner over av takknemlighet når jeg tenker på den dyrebare betydning av dette offeret. Jeg blir ydmyk med tanke på at alle som tar imot denne gaven og vender sitt hjerte til ham, kan bli tilgitt og renset fra sine synder, uansett hvor mørk deres lyte eller hvor undertrykkende deres byrde er.

Vi kan bli gjort plettfrie og rene igjen. Vi kan bli forløst ved vår elskede Frelser evige offer.

Hvem vil trøste oss?

Selv om ingen av oss noensinne vil måtte oppleve dybden av det vår Herre led, vil vi alle ha våre egne mørke og bitre timer – stunder da vår sorg og smerte kan synes å være større enn vi kan tåle. Det vil være stunder da byrden av og angeren for våre synder vil trykke oss nådeløst ned.

Men hvis vi vil oppløfte vårt hjerte til Herren i slike stunder, vil han visselig vite og forstå. Han som led så uselvisk for oss i hagen og på korset, vil ikke overlate oss til oss selv nå. Han vil styrke, oppmuntre og velsigne oss. Han vil omfavne oss i sine milde armer.

Han vil være mer enn en engel for oss.

Han vil gi oss velsignet trøst, helbredelse, håp og tilgivelse.

Han er vår Forløser.

Vår Befrier.

Vår barmhjertige Frelser, og vår velsignede Gud.

Note

  1. Presten som talte i begravelsen til Frans Schwarz, sa at “kunsten hans var guddommelig begavet og syntes mer verdig enn mang en preken” (Emmilie Buchanan-Whitlock, “History of Artists’ Lives Gives Greater Context for Exhibit,” Deseret News, 29. sep. 2013, deseretnews.com).