2015
Omsluten av hans kärleksfulla armar
Mars 2015


Budskap från första presidentskapet

Omsluten av hans kärleksfulla armar

Bild
An angel comforting Jesus Christ in the Garden of Gethsemane. "The Gospel of Luke describes the Savior's dark hours in Gethsemane: 'And there appeared an angel unto him from heaven, strengthening him' (Luke 22:43). Here the angel stands above the kneeling Christ, enveloping Him in a warm embrace. With wings extended, the angel seems to banish the darkness, if only for a moment." (description from https://store.moa.byu.edu/agony-in-the-garden.html)

Lidandet i örtagården, av Frans Schwartz

Liksom många andra har jag ofta inspirerats av vacker konst och musik. Ett sådant tillfälle var när jag stod framför en magnifik målning som skapats av den danske konstnären Frans Schwartz, som hade titeln Lidandet i örtagården.1

Denna intensivt vackra målning skildrar Frälsaren på knä i Getsemane örtagård. Medan han ber står en ängel bredvid honom. Ängeln håller kärleksfullt om honom och erbjuder tröst, himmelsk hjälp och stöd.

Ju längre jag begrundar den här målningen, desto mer sväller mitt hjärta och sinne av oerhört ömma och tacksamma känslor. Jag kan i viss mån känna hur det måste ha varit att se när Frälsaren påbörjade höjdpunkten av sin storslagna verksamhet under jordelivet genom att ta på sig världens synder. Jag förundras över den oändliga kärlek och det medlidande som Fadern har till sina barn. Jag överväldigas av djup tacksamhet för vad den syndfrie Sonen gjorde för hela mänskligheten och för mig.

Guds Sons offer

Varje år vid den här tiden firar vi minnet av och begrundar offret som Jesus Kristus gjorde för hela mänskligheten.

Det Frälsaren gjorde från Getsemane till Golgata för vår skull övergår min fattningsförmåga. Han tog på sig bördan av våra synder och betalade en evig och bindande lösen, inte bara för Adams ursprungliga överträdelse utan också för synderna som begåtts av alla de miljontals själar som någonsin har levat. Det här eviga, heliga offret gjorde att han, ja, Gud, den störste av alla, skalv av smärta och blödde ur varje por samt led till både kropp och själ (se L&F 19:18).

Han led för mig.

Han led för dig.

Min själ flödar över av glädje när jag tänker på hur mycket det offret betyder. Jag blir ödmjuk av att veta att alla som tar emot den här gåvan och vänder hjärtat mot honom kan få förlåtelse och renas från sina synder, oavsett hur befläckade eller hur stor deras börda är.

Vi kan bli fläckfria och rena igen. Vi kan återlösas av vår älskade Frälsares eviga offer.

Vem tröstar oss?

Fastän ingen av oss någonsin kommer att behöva uppleva djupet av det lidande som vår Herre kände, har vi var och en våra egna mörka och bittra timmar – tider när vår sorg och bedrövelse känns större än vad vi kan bära. Det kommer tider när tyngden av och sorgen över våra synder skoningslöst trycker ner oss.

Men om vi lyfter hjärtat mot Herren under de tiderna så kommer han säkerligen att veta och förstå. Han som led så osjälviskt för oss i örtagården och på korset lämnar oss inte ensamma nu. Han stärker, uppmuntrar och välsignar oss. Han omsluter oss i sina kärleksfulla armar.

Han är mer än en ängel för oss.

Han ger oss välsignad tröst, helbrägdagörelse, hopp och förlåtelse.

För han är vår Återlösare.

Vår befriare.

Vår barmhärtige Frälsare och vår helige Gud.

Slutnot

  1. Prästen som talade vid Frans Schwartz begravning sa: ”Hans konstverk var gudomligt påbjudna och tycktes mer värda än många predikningar” (Emmilie Buchanan-Whitlock, ”History of Artists’ Lives Gives Greater Context for Exhibit”, Deseret News, 29 sep. 2013, deseretnews.com).