2015
Stå som et lys
August 2015


Budskap fra Det første presidentskap

Stå som et lys

Bilde
President Thomas S. Monson
Bilde
Product Shot from August 2015 Liahona
Bilde
Filipino young men and young women interact during a youth activity.

Jeg har hatt det privilegiet å kunne delta på mange kulturelle arrangementer i forbindelse med tempelinnvielser. Jeg har elsket dem alle, herunder det jeg sist deltok på i Phoenix, Arizona i november i fjor.

Siste-dagers-hellig ungdom som deltar i kulturelle arrangementer, fremfører fantastiske, minneverdige programmer. I Phoenix i fjor, like før arrangementet, fortalte jeg deltagerne: “Dere er lysets barn.”

Jeg vil at alle ungdommer i Kirken skal vite at de er lysets barn. Som sådan har de ansvar for å være “som lys i verden” (Filipperne 2:15). De har plikt til å dele evangeliets sannheter med andre. De er kalt til å stå som et tempel og et fyrtårn, som reflekterer evangeliets lys til en stadig mørkere verden. De har ansvar for å la sitt lys brenne og skinne klart.

For at vi skal være “et forbilde for troende“ (1 Timoteus 4:12), må vi selv tro. Vi må utvikle den nødvendige tro til å overleve åndelig og utstråle et lys for andre. Vi må gi næring til vårt vitnesbyrd helt til det blir et anker for vårt liv.

Noen av de mest effektive måtene vi kan utvikle og bevare den tro vi trenger i dag, er å lese og studere Skriftene og be ofte og regelmessig. Til Kirkens ungdom sier jeg at hvis dere ikke har gjort det, skulle dere nå gjøre daglig skriftstudium og bønn til en vane. Uten disse to avgjørende vanene, kan ytre påvirkninger og livets noen ganger negative realiteter svekke eller til og med slukke deres lys.

Tenårene er ikke lette. De er de primære årene hvor Satan vil friste dere og gjøre sitt ytterste for å lokke dere bort fra den vei som vil lede dere tilbake til deres himmelske hjem. Men hvis dere leser og ber, og hvis dere yter tjeneste og adlyder, vil dere bli bedre kjent med “lyset som skinner i mørket” (L&p 6:21), vårt Forbilde og vår styrke – vår Herre Jesus Kristus. Han er lyset vi skal holde opp for å fordrive mørket som trenger seg på (se 3 Nephi 18:24).

Med et sterkt vitnesbyrd om Frelseren og hans gjengitte evangelium har dere ubegrensede muligheter til å skinne. De omgir dere hver dag, uansett hvilke omstendigheter dere befinner dere i. Hvis dere følger Frelserens eksempel, vil dere få anledning til å være et lys i livet til menneskene rundt dere – enten det er medlemmer av deres egen familie, klassekamerater, medarbeidere, bekjente eller vilt fremmede.

Når dere er et lys for verden, vil menneskene rundt dere føle en spesiell ånd som vil få dem til å ønske å omgås dere og følge deres eksempel.

Jeg ber våre ungdommers foreldre og ledere om å hjelpe dem å stå urokkelig på sannhet og rettferdighet. Bidra til å åpne på vidt gap de porter som lærdom, forståelse og tjeneste i Guds rike utgjør. Bygg opp deres styrke til å motstå verdens fristelser. Gi dem viljen til å vandre i dyd og tro, til å være ydmyke og til å se opp mot himmelen som deres konstante anker.

Til våre ungdommer sier jeg at vår himmelske Fader elsker dere. Dere føler forhåpentligvis også den kjærlighet Kirkens ledere har til dere. Måtte dere alltid ha et ønske om å tjene deres himmelske Fader og hans Sønn. Og måtte dere alltid vandre i sannhet og stå som et lys blant Guds barn.