2015
Familier og bønn
September 2015


Budskap fra Det første presidentskap

Familier og bønn

Bilde
Family kneeling in prayer. Shot in Ecuador

En gang da jeg satt ved siden av min fars seng hele natten, snakket han om sin barndom. Han snakket om sine foreldres kjærlighet i vanskelige tider, og om sin himmelske Faders og Frelserens kjærlighet. Jeg visste at han led av kreft, så det forundret meg ikke at han noen ganger forvekslet sine følelser for sin himmelske Fader med sin jordiske fars kjærlighet og omtanke. Min far sa ofte at når han ba, syntes han at han kunne se for seg vår himmelske Faders smil.

Hans foreldre hadde lært ham ved eksempel å be som om han talte til Gud, og at Gud ville svare ham i kjærlighet. Han trengte dette eksemplet til enden. Når smerten ble intens, fant vi ham om morgenen på kne ved sengen. Han hadde vært for svak til å komme seg opp i sengen igjen. Han fortalte oss at han hadde spurt sin himmelske Fader hvorfor han måtte lide så mye når han alltid hadde prøvd å være god. Han sa at et vennlig svar kom: “Gud trenger tapre sønner.”

Og slik kjempet han videre til enden, idet han stolte på at Gud elsket ham, lyttet til ham og ville løfte ham. Han ble tidlig velsignet med vissheten om, og han glemte aldri, at en kjærlig Gud ikke er lenger unna enn en bønn.

Det var derfor Herren underviste foreldre: “Og de skal også lære sine barn å be og vandre rettskaffent for Herren” (L&p 68:28).

Jesu Kristi evangelium er gjengitt – med Mormons bok og alle prestedømsnøkler som kan forene familier – fordi Joseph Smith ba i tro som ung gutt. Han fikk denne troen i en kjærlig og trofast familie.

For 20 år siden ga Herren familier disse råd i “Familien – En erklæring til verden” fra Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum: “Gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene tro, bønn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet, medfølelse, arbeid og sunne aktiviteter.”1

Vi står i overveldende takknemlighetsgjeld til profeten Joseph Smiths familie for hans oppvekst. Hans familie var ikke bare eksempler på tro og bønn, men også på omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet, medfølelse, arbeid og sunne aktiviteter.

Generasjonene som kommer etter deg vil kanskje kalle deg velsignet for ditt eksempel på bønn i din familie. Du vil kanskje ikke oppdra en stor Guds tjener, men ved dine bønner og ditt eksempel på trofasthet kan du hjelpe vår Herre Jesus Kristus å oppdra gode og elskede disipler.

Av alt du kan velge å gjøre for å hjelpe Herren, vil bønn stå svært sentralt i det. Det er tilsynelatende vanlige mennesker som, når de ber, inspirerer andre til å åpne øynene for å se hvem som er der. Du kan bli en slik person.

Tenk på hva dette kan bety for dem som kneler sammen med deg i familiebønn. Når de føler at du snakker med Gud i tro, vil deres tro vokse slik at de også vil snakke med Gud. Når du ber for å takke Gud for velsignelser de vet har kommet, vil de få større tro på at Gud elsker dem og at han besvarer dine bønner og vil besvare deres. Dette kan bare skje i familiebønn når du har hatt denne erfaringen i personlig bønn, gang på gang.

Jeg blir fremdeles velsignet på grunn av en far og en mor som snakket med Gud. Deres eksempel på bønnens kraft i familien er fortsatt til velsignelse for generasjoner som kom etter dem.

Mine barn og barnebarn blir velsignet hver dag ved mine foreldres eksempel. Troen på at en kjærlig Gud hører og besvarer bønner har blitt overført til dem. Du kan skape en slik arv i din familie. Jeg ber om at du vil gjøre det.

Note

  1. “Familien – En erklæring til verden,” Liahona, nov. 2010, 129.