2015
Familjer och bön
September 2015


Budskap från första presidentskapet

Familjer och bön

Bild
Family kneeling in prayer. Shot in Ecuador

När jag vid ett tillfälle satt vid sidan av min fars säng, talade han om sin barndom. Han talade om sina föräldrars kärlek i svåra tider och om sin himmelske Faders och Frälsarens kärlek. Jag visste att han var döende i cancer, så det förvånade mig inte att han ibland blandade ihop sina känslor för sin himmelske Fader med sin jordiske fars kärlek och vänlighet. Min far hade ofta sagt att han, när han bad, inom sig tyckte sig se sin himmelske Faders leende.

Hans föräldrar hade genom sitt föredöme lärt honom att be som om han talade med Gud och att Gud kärleksfullt skulle svara. Han behövde detta föredöme ända till slutet. När smärtan blev intensiv, brukade vi hitta honom på knä vid sin säng på morgonen. Han hade varit för svag för att lägga sig i sängen igen. Han berättade för oss att han hade bett och frågat sin himmelske Fader varför han, som alltid försökt vara god, måste lida så mycket. Han sa att han fick ett vänligt svar: ”Gud behöver tappra söner.”

Så han kämpade på till slutet och litade på att Gud älskade honom, och skulle lyfta upp honom. Han hade haft förmånen att tidigt få veta och aldrig glömma att en kärleksfull Gud är lika nära som en bön.

Det var därför som Herren sa till föräldrar, ”Och de skall även lära sina barn att be och att vandra rättrådigt inför Herren” (L&F 68:28).

Jesu Kristi evangelium har återställts – med Mormons bok och alla prästadömets nycklar som kan sammanbinda familjer – tack vare att Joseph Smith som pojke bad i tro. Den tron fick han i en kärleksfull och trofast familj.

För tjugo år sedan gav Herren det här rådet till familjer i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” från första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum: ”Framgångsrika äktenskap och familjer skapas och bevaras genom principerna tro, bön, omvändelse, förlåtelse, respekt, kärlek, medkänsla, arbete och sund rekreation.”1

Vi står i överväldigande tacksamhetsskuld till profeten Joseph Smiths familj för hans uppfostran. Hans familj visade inte endast exempel på tro och bön, utan även omvändelse, förlåtelse, respekt, kärlek, medkänsla, arbete och sund rekreation.

De släktled som kommer efter dig kan komma att kalla dig välsignad för ditt exempel på bön i din familj. Du kanske inte blir någon stor Herrens tjänare, men genom dina böner och ditt föredöme kan du hjälpa Herren Jesus Kristus att fostra goda och dyrbara lärjungar.

Av allt du kan välja att göra för att hjälpa Herren, är bönen en central del. Uppenbarligen finns det vanliga människor som genom sina böner inspirerar andra att öppna ögonen och se vem som är där. Du kan bli en sådan människa.

Tänk på vad det kan innebära för dem som knäböjer med dig i familjebön. När de känner att du talar med Gud i tro, ökar även deras tro på att kunna tala med Gud. När ni ber för att tacka Gud för välsignelser de vet har kommit, växer deras tro på att Gud älskar dem och att han besvarar dina böner och även deras. Det här kan endast ske i familjebönen om du har haft den upplevelsen i dina egna böner, om och om igen.

Jag blir fortfarande välsignad tack vare en far och en mor som talade med Gud. Deras exempel på bönens kraft i familjen är fortfarande till välsignelse för de generationer som kommit efter dem.

Mina barn och barnbarn välsignas dagligen tack vare mina föräldrars föredöme. Tron på att en kärleksfull Gud hör och besvarar böner har överförts till dem. Du kan skapa ett sådant arv i din familj. Det är min bön att du ska göra det.

Slutnot

  1. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.