2015
Jesu Kristi guddommelige egenskaber: Fyldt med næstekærlighed og kærlighed
Oktober 2015


Besøgsbudskabet

Jesu Kristi guddommelige egenskaber: Fyldt med næstekærlighed og kærlighed

Studér bønsomt dette materiale for at vide, hvad I skal tale om. Hvordan kan en forståelse af Frelserens guddommelige egenskaber øge jeres tro på ham og velsigne dem, I våger over som besøgslærere? Få yderligere oplysninger ved at besøge reliefsociety.lds.org.

Tro, Familie, Tjeneste

Billede
Visiting teachers with an elderly woman.

Retskafne kvinders indflydelse, Julie Rogers

Guide til Skrifterne definerer næstekærlighed som »den højeste, ædleste og stærkeste form for kærlighed« (»Næstekærlighed«). Det er Kristi rene kærlighed. Når vi lærer om Jesus Kristus og stræber efter at blive ligesom ham, vil vi begynde at føle hans rene kærlighed i vores liv og blive tilskyndet til at elske og tjene andre, ligesom han gør. »Næstekærlighed er at have tålmodighed med en person, der har svigtet os,« sagde præsident Thomas S. Monson. »Det er at modstå impulsen til let at blive såret. Det er at acceptere svagheder og ufuldkommenhed. Det er at acceptere mennesker, som de virkelig er. Det er at se forbi det fysiske udseende til egenskaber, som ikke sløres med tiden. Det er at modstå impulsen til at sætte andre i bås.«1

I Mormons Bog lærer vi den store sandhed, at hvis vi beder »til Faderen med hjertets hele styrke om, at [vi] må være fyldt af denne kærlighed, som han har skænket alle, som er hans Søns, Jesu Kristi, sande tilhængere, så [vi] kan blive Guds sønner [og døtre], så vi, når han viser sig, vil være som han, for vi skal se ham, som han er, så vi må have dette håb, så vi må blive renset, ja, ligesom han er ren« (Moro 7:48).

Yderligere skriftsteder

Joh 13:34-35; 1 Kor 13:1-13; 1 Ne 11:21-23; Eter 12:33-34

Fra vores historie

»En søster, der for nylig var blevet enke, var taknemlig for sine besøgslærere, der sørgede sammen med hende og trøstede hende. Hun skrev: ›Jeg havde desperat brug for nogen, jeg kunne åbne mig for, nogen, der ville lytte til mig … Og de lyttede. De trøstede mig. De græd sammen med mig. Og de gav mig knus … og hjalp mig ud af de første måneders ensomheds dybe fortvivlelse og nedtrykthed.‹

En anden kvinde sammenfattede sine følelser, da en besøgslærer ydede hende sand næstekærlighed: ›Jeg vidste, at jeg var andet end blot et kryds på listen, hun skulle besøge. Jeg vidste, hun interesserede sig for mig.‹«2

Ligesom disse søstre kan mange sidste dages hellige over hele verden vidne om sandheden af denne udtalelse af præsident Boyd K. Packer (1924-2015), præsident for De Tolv Apostles Kvorum: »Hvor er det dog en stor trøst at vide, at uanset hvor en familie rejser hen, så venter en kirkefamilie på dem. Fra den dag de ankommer, tilhører han et præstedømmekvorum og hun en hjælpeforening.«3

Noter

  1. Thomas S. Monson, »Kærligheden ophører aldrig«, Liahona, nov. 2010, s. 124.

  2. Døtre i mit rige: Hjælpeforeningens historie og virke, 2011, s. 119-120.

  3. Døtre i mit rige, s. 87.