2015
Pelastussuunnitelma: pyhä tiedon aarre oppaanamme
Lokakuu 2015


Pelastussuunnitelma: pyhä tiedon aarre oppaanamme

Avain menestykseemme kuolevaisuutta edeltävässä elämässä oli Isämme suunnitelman tukeminen. Se on niin ikään avain menestykseemme kuolevaisuudessa.

Olen usein pohtinut, kuinka toivotonta Jumalan lasten onkaan harhailla pimeässä ja kolkossa maailmassa tietämättä, keitä he ovat, mistä he tulevat, miksi he ovat täällä maan päällä ja minne he menevät kuolevaisen elämänsä jälkeen.

Meidän ei tarvitse harhailla. Jumala on ilmoittanut iankaikkisia totuuksia, jotka vastaavat näihin kysymyksiin. Ne löytyvät Hänen suurenmoisesta suunnitelmastaan lapsiaan varten. Pyhissä kirjoituksissa tämä suunnitelma tunnetaan nimillä ”lunastussuunnitelma”1, ”onnensuunnitelma”2 ja ”pelastussuunnitelma”3.

Kuva
The Beeches, by Asher Brown Durand

ASHER BROWN DURANDIN TEOS PYÖKKEJÄ, © THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART, KUVA: ART RESOURCE, NY, KOPIOINTI KIELLETTY

Kun ymmärrämme Jumalan suunnitelman ja noudatamme sitä kuuliaisesti, emme eksy polulta, joka vie meidät takaisin taivaallisen Isämme luokse.4 Silloin, ja vasta silloin, voimme elää samanlaista elämää kuin Hän elää eli ”[iankaikkista elämää], joka – – on suurin kaikista Jumalan lahjoista”5.

Iankaikkisen elämän lahja on kaiken sen arvoinen, mitä voimme tehdä tutkiaksemme ja oppiaksemme pelastussuunnitelmaa ja soveltaaksemme sitä käytännössä. Koko ihmiskunta nousee ylös kuolleista ja saa kuolemattomuuden siunauksen. Mutta iankaikkisen elämän saavuttaminen – sellaisen, joka Jumalalla on6 – on sen arvoinen, että elämme pelastussuunnitelman mukaan koko sydämestämme, mielestämme, väkevyydestämme ja voimastamme.

Ymmärrys pelastussuunnitelmasta

Kuinka voimaannuttavaa suunnitelman tunteminen onkaan! Pelastussuunnitelma on suurimpia tiedon aarteita, mitä on koskaan annettu ihmiskunnalle, koska se selittää elämän iankaikkisen tarkoituksen. Ilman sitä me tosiaankin harhailemme pimeydessä. Siksi Jumalan mallina on antaa lapsilleen käskyjä ”ilmaistuaan heille lunastussuunnitelman”7.

Toivon voivani auttaa meitä jokaista käyttämään hyödyksemme tätä tiedon aarretta – ymmärtämään paremmin pelastussuunnitelmaa ja soveltamaan sitä ymmärrystä käytäntöön päivittäisessä elämässämme.

Tahdonvapaus

Koska tahdonvapaus on välttämätön osa tätä suunnitelmaa, aloittakaamme siitä. Meidän Isämme on antanut meille kyvyn toimia tai kieltäytyä toimimasta8 iankaikkisten totuuksien mukaan – totuuksien, jotka tekevät Jumalan sellaiseksi kuin Hän on ja taivaan sellaiseksi kuin se on.9 Jos käytämme tahdonvapauttamme niin, että hyväksymme nämä totuudet ja elämme niiden mukaan, saamme ikuisen ilon. Jos sitä vastoin käytämme tahdonvapauttamme niin, että olemme tottelemattomia ja hylkäämme Jumalan lait, koemme kärsimystä ja murhetta.10

Tahdonvapaus tarjoaa oivallisen taustan pelastussuunnitelman kolmelle näytökselle: kuolevaisuutta edeltävälle elämälle, kuolevaisuudelle ja kuoleman jälkeiselle elämälle.

Kuolevaisuutta edeltävä elämä

Kuten asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle” sanotaan, jokainen meistä on ”taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär”, jolla on ”jumalallinen luonne ja päämäärä”.11 Kuolevaisuutta edeltävässä neuvostossa taivaallinen Isä selitti meille lunastussuunnitelmansa.12 Suunnitelma perustui oppiin, lakiin ja periaatteisiin, jotka ovat aina olleet olemassa.13 Saimme tietää, että jos hyväksyisimme tämän suunnitelman ja noudattaisimme sitä, joutuisimme vapaaehtoisesti lähtemään Isämme luota. Meitä koeteltaisiin, jotta voisimme osoittaa, päättäisimmekö me elää Hänen lakiensa ja käskyjensä mukaan.14 Me riemuitsimme tästä tilaisuudesta15 ja kannatimme suunnitelmaa kiitollisina, koska se tarjosi meille keinon tulla taivaallisen Isämme kaltaisiksi ja periä iankaikkisen elämän.

Suunnitelma ei kuitenkaan ollut riskitön: jos päättäisimme kuolevaisuudessa olla noudattamatta Jumalan iankaikkisia lakeja, saisimme jotakin vähäisempää kuin iankaikkinen elämä.16 Isä tiesi, että kuolevaisuudessa me kompastelisimme ja tekisimme syntiä oppiessamme asioita kokemusten kautta. Niinpä Hän antoi meille Vapahtajan, joka lunastaisi synnistä kaikki, jotka tekevät parannuksen, ja parantaisi niiden hengelliset ja emotionaaliset haavat, jotka ovat kuuliaisia.17

Kuva
Cropped portion of Carl Bloch's painting depicting Christ sitting at a table with the two men with whom He walked on the road to Emmaus.

Jeesus Kristus oli Isän rakastettu, valittu ja ennalta asetettu Poika alusta asti.18 Hän antoi tukensa Isän suunnitelmalle ja tarjoutui meidän Vapahtajaksemme sanoen: ”Tässä olen, lähetä minut.”19 Näin ollen Isä nimitti tehtävään Jeesuksen. Juuri Hän eläisi kuolevaisuudessa synnittömän elämän, sovittaisi meidän syntimme ja ahdinkomme ja nousisi kuolleista katkaistakseen kuoleman kahleet.

Myös Lusifer, joka tultiin tuntemaan Saatanana, eli kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa.20 Itsekkäistä syistä hän hylkäsi suunnitelman, yritti tuhota ihmisen tahdonvapauden ja kapinoi Isää vastaan.21 Sen seurauksena Saatana ja häntä seuranneet eivät saa koskaan ruumista. He luopuivat mahdollisuudestaan osallistua Isän suunnitelmaan ja menettivät jumalallisen päämääränsä.22 Nykyään he jatkavat kapinallista sotaansa Jumalaa vastaan ja pyrkivät kääntämään ihmiskunnan mielen ja sydämen Häntä vastaan.23

Tämä maailma suunniteltiin ja luotiin niitä varten, jotka hyväksyivät Isän suunnitelman.24 Täällä saamme ruumiin, joka on luotu Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. Täällä meitä testataan ja koetellaan. Täällä me saamme kokemukset, jotka ovat välttämättömiä periäksemme iankaikkisen elämän.25

Elämä kuolevaisuudessa

Kuva
Adam and Eve

Jumala loi Aadamin ja Eevan ja liitti heidät yhteen mieheksi ja vaimoksi, asetti heidät Eedenin puutarhaan ja antoi heille käskyn hankkia lapsia.26 Tahdonvapauttaan harjoittamalla Aadam ja Eeva lankesivat yhdessä Jumalan edestä ja heistä tuli kuolevaisia olentoja.27 Tämä toteutti Isän suunnitelman mahdollistamalla sen, että he voivat saada lapsia. Eedenin puutarhassa niin ei olisi voinut tapahtua.28 Iankaikkisen lain mukaan jumalallista lisääntymisen voimaa saa käyttää ainoastaan taivaallisen Isämme asettamissa rajoissa. Se antaa tilaisuuden iankaikkiseen iloon. Mikä tahansa tämän pyhän voiman käyttäminen Jumalan asettamien rajojen ulkopuolella johtaa lopulta kärsimykseen.29

Saatana, joka haluaa, että kaikki ”olisivat yhtä kurjia kuin hän itse”30, yrittää vetää meidät pois Isän suunnitelmaan kuuluvien mahdollisuuksien ulottuvilta. Miksi taivaallinen Isä sallii Saatanan kiusata meitä? Koska Hän tietää, että vastakohtaisuus on välttämätöntä kehityksellemme ja koetuksellemme kuolevaisuudessa.31 Vastakohtaisuus antaa meille kallisarvoisia tilaisuuksia turvautua Jumalaan ja panna luottamuksemme Häneen. Koska hyvä ja paha ovat jatkuvasti edessämme, voimme ilmaista selvästi sydämemme halun hyväksymällä toisen ja hylkäämällä toisen.32 Vastustusta aiheuttavat paitsi Saatanan kiusaukset myös oma heikkoutemme, kuolevaisuuteen kuuluvat inhimilliset puutteemme.33

Auttaakseen meitä valitsemaan viisaasti Jumala on ilmoittanut lunastussuunnitelmansa ja antanut meille käskyjä,34 Kristuksen valon35 sekä Pyhän Hengen kumppanuuden.36 Siltikin, vaikka meillä on kaikki nuo lahjat, jokainen meistä tässä langenneessa maailmassa tekee syntiä. Siksi meistä kukaan ei kykene astumaan Jumalan eteen omasta ansiostamme.37 Siksi Hänen armollinen suunnitelmansa tarjoaa meille Vapahtajan.

Jeesus Kristus tuli maan päälle Jumalan ainosyntyisenä Poikana ja toteutti saamansa tehtävän täydellisesti alistumalla Isän tahtoon kaikessa.38 Isän armollisen suunnitelman mukaan Vapahtajan ylösnousemus kumoaa lankeemuksen vaikutukset,39 synnin seuraukset ovat voitettavissa, ja heikkouksistamme voi tulla vahvuuksia, jos otamme vastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen.40

Kuva
Frontal head and shoulders portrait of Jesus Christ. Christ is depicted wearing a pale red robe with a white and blue shawl over one shoulder. Light emanates from the face.

Kristuksen kuva, C. Harrison Conroy Co:n LUVALLA

Me tulemme kelvollisiksi iankaikkiseen elämään ainoastaan olemalla kuuliaisia käskyille. Se edellyttää sitä, että uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen, teemme parannuksen, menemme kasteelle, saamme Pyhän Hengen lahjan ja kestämme loppuun asti Vapahtajan esimerkkiä noudattaen.41 Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että meidän täytyy saada kaikki välttämättömät pappeuden toimitukset ja kestää loppuun asti pitämällä niihin liittyvät liitot.

Kuoleman jälkeinen elämä

Kuolemamme jälkeen joudumme jonakin päivänä Vapahtajan eteen tuomittaviksi.42 Koska Jumala on armollinen, niille, jotka uskovat Kristukseen ja tekevät parannuksen, annetaan anteeksi ja he perivät kaiken, mitä Isällä on, mukaan lukien iankaikkisen elämän.43 Koska Jumala on oikeudenmukainen, kukaan ihminen, joka ei tee parannusta, ei saa iankaikkisen elämän lahjaa.44 Jokainen ihminen saa palkintonsa oman uskonsa, parannuksentekonsa, ajatustensa, halujensa ja tekojensa mukaan.45

Pelastussuunnitelman toteuttaminen päivittäisessä elämässämme

Heti kun ymmärrämme suunnitelman suurenmoisen yleiskuvan ja näemme itsemme siinä, saavutamme jotakin korvaamatonta, jopa välttämätöntä: iankaikkisen näkökulman. Iankaikkinen näkökulma vaikuttaa päivittäisiin päätöksiimme ja tekoihimme. Se rauhoittaa mielemme ja sydämemme. Kun ympärillämme kieppuu vakuuttavia mutta iankaikkisessa mielessä virheellisiä mielipiteitä, pysymme lujina ja vankkumattomina.

Kuten vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Jos emme ymmärrä pelastussuunnitelmaa, johon kuuluvat kuolevaisuutta edeltävä olemassaolo ja tuomio ja ylösnousemus, yritys ymmärtää pelkästään tätä maailmaa vastaisi vain toisen näytöksen näkemistä kolminäytöksisestä näytelmästä.”46 Meidän täytyy ymmärtää ensimmäinen näytös (kuolevaisuutta edeltävä elämä) voidaksemme tehdä parhaita valintoja toisessa näytöksessä (kuolevaisuus), mikä määrittää sen, mitä meille tapahtuu kolmannessa näytöksessä (kuolemanjälkeinen elämä).

Toisin sanoen pelastussuunnitelman ymmärtäminen yhdistettynä vilpittömään rukoukseen muuttaa tavan, jolla näemme elämän, kaikki ympärillämme olevat ihmiset ja itsemme. Suunnitelman ymmärtäminen selventää hengellistä näkemystämme ja suo meidän nähdä asiat sellaisina kuin ne todella ovat.47 Aivan kuten urim ja tummim mahdollistivat sen, että profeetta Joseph Smith sai ilmoitusta ja johdatusta,48 samalla tavoin tieto suunnitelmasta osoittaa meille, kuinka voimme ”toimia tulevaisuutta koskevassa opissa ja periaatteessa moraalisen tahdonvapauden mukaan”, jonka Herra on antanut meille.49 Siten uskomme vahvistuu, ja saamme tietää, kuinka voimme suunnitella elämämme kulkua ja tehdä päätöksiä, jotka ovat sopusoinnussa iankaikkisen totuuden kanssa.

Oheisena on esimerkkejä, jotka ovat erityisen hyödyllisiä nykyaikana.

Avioliiton tarkoitus Jumalan suunnitelmassa

Kuva
illustration of a bride and groom in front of a temple

KUVITUS JAMES JOHNSON

Avioliitto ja perhe ovat hyökkäyksen kohteina, koska Saatana tietää niiden olevan välttämättömiä iankaikkisen elämän saavuttamiseksi – yhtä välttämättömiä kuin luominen, lankeemus sekä Jeesuksen Kristuksen sovitus ja ylösnousemus.50 Koska Saatana ei onnistunut tuhoamaan mitään noista suunnitelman tukipilareista, hän pyrkii tuhomaan meidän ymmärryksemme avioliitosta ja perheestä sekä niihin liittyvät käytäntömme.

Kun pidämme taivaallisen Isän suunnitelman kiinnekohtana, avioliiton tarkoitus nousee esiin selkeänä. Käsky jättää isä ja äiti, liittyä toisiinsa avioliitossa51 sekä lisääntyä ja täyttä maa52 tekee Hänen suunnitelmansa mahdolliseksi. Avioliiton välityksellä tuomme Hänen henkilapsiaan maailmaan, ja meistä tulee Hänen kumppaneitaan auttaessamme Hänen lapsiaan osallistumaan Hänen suunnitelmaansa.53

Isän suunnitelma tarjoaa meille keinon periä iankaikkinen elämä – sellainen elämä, joka taivaallisilla vanhemmillamme on. Sen suunnitelman mukaan ”Herran edessä ei kuitenkaan ole naista ilman miestä eikä miestä ilman naista”54. Iankaikkisen elämän perusolemukseen kuuluu miehen ja naisen iankaikkinen avioliitto, joka on välttämätön osa taivaallisten vanhempiemme kaltaiseksi tulemista.55

Miehen ja naisen välinen avioliitto

Avioliitossa me täydennämme toinen toistamme niin kuin vain mies ja nainen ainutlaatuisine ja välttämättömine erilaisuuksineen voivat tehdä. Kulkiessamme kuolevaisuuden läpi miehenä ja vaimona kehitymme yhdessä, pääsemme lähemmäksi Vapahtajaa noudattaessamme käskyjä, teemme uhrauksia tehdessämme Jumalan tahdon ja rakennamme yhdessä Hänen valtakuntaansa. Kun tiedämme, että avioliitto on Jumalan käsky ja että Hän valmistaa lapsilleen keinon toteuttaa kaikki Hänen käskynsä56, tiedämme myös, että avioliittomme onnistuu, kun toimimme yhdessä pitääksemme tekemämme liitot.

Joutuessamme kohtaamaan kuolevaisuuden haasteita saamme jumalisuuden voiman pappeuden toimitusten välityksellä ja päättämällä pitää niihin kuuluvat liitot.57 Temppelitoimitukset antavat meille voiman korkeudesta ja mahdollistavat sen, että voimme palata taivaallisen Isämme luokse.58 Sinetöimistoimitus mahdollistaa sen, että mies ja vaimo voivat kehittyä yhdessä Jumalan voimasta ja tulla yhdeksi Herran kanssa.59 Mikään tällaisen avioliiton korvike ei täytä Hänen pyhiä tarkoituksiaan meitä tai Hänen lastensa myöhempiä sukupolvia varten.60

Viehtymyksiä ja haluja

Jokainen meistä tulee tähän langenneeseen maailmaan inhimillisine heikkouksineen ja haasteineen.61 Jumalan suunnitelman ymmärtäminen mahdollistaa sen, että voimme nähdä kaikki inhimilliset heikkoudet – kuten Hänen suunnitelmansa vastaiset viehtymykset ja halut – vain väliaikaisina.62 Tieto siitä, että elimme ennen tätä elämää taivaallisten vanhempien rakkaana poikana tai tyttärenä, antaa meidän ymmärtää, että henkilökohtaisella identiteetillämme on jumalallinen perimä. Juuri meidän asemamme Jumalan poikana tai tyttärenä – eivätkä meidän heikkoutemme tai taipumuksemme – on identiteettimme todellinen perusta.63

Tästä näkökulmasta käsin voimme nöyrempinä ja kärsivällisempinä turvata Herraan64 luottaen siihen, että kun uskomme, olemme kuuliaisia ja kestämme loppuun asti, meidän taipumuksemme ja halumme puhdistetaan, meidän ruumiimme pyhitetään ja meistä tulee todella Kristuksen poikia ja tyttäriä, Hänen sovituksensa täydellisiksi tekemiä.

Suunnitelman iankaikkinen näkökulma tuo varmuuden siitä, että uskollisille koittaa varmasti päivä, jolloin Jumala ”pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen – – [eikä enää ole] vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut”65. Tämä ”täydellinen toivon kirkkaus”66 rauhoittaa mielemme ja sydämemme ja mahdollistaa sen, että voimme kärsivällisesti ja uskollisesti turvata Herraan.

Lupauksia niille, jotka kestävät uskollisesti

Niille, jotka miettivät, estääkö heidän tämänhetkinen tilanteensa tai tilansa heitä saavuttamasta iankaikkista elämää, tulisi muistaa, että ”ketään ei ole ennalta määrätty saamaan vähemmän kuin kaikki, mitä Isällä on lapsiaan varten”67.

Mitään siunausta ei evätä uskollisilta. Presidentti Lorenzo Snow on julistanut: ”Yksikään myöhempien aikojen pyhä, joka kuolee elettyään uskollisen elämän, ei menetä mitään sen vuoksi, ettei hän ole tehnyt tiettyjä asioita, kun hänelle ei ole tarjoutunut niihin tilaisuutta. Toisin sanoen, jos nuori mies tai nuori nainen ei saa tilaisuutta solmia avioliittoa ja hän elää uskollisesti kuolemaansa asti, hän saa kaikki ne siunaukset, korotuksen ja kirkkauden, jotka kuka tahansa mies tai nainen saa, jolle tilaisuus siihen on tarjoutunut ja joka sen on käyttänyt. Se on varmaa ja vääjäämätöntä.”68

Lupauksia kaikille, jotka tuntevat suunnitelman ja toteuttavat sitä päivittäin

Kuva
One painting depicting a boy writing, with open books on a table, including the scriptures. The father, next to him seated, looks at his work and rests his arm on the back of the boy's chair. A case of books is at viewers left and french doors are at viewers left in background.

Kuolevaisuutta edeltävässä elämässä jokainen meistä kannatti Isän suunnitelmaa koko sydämestään. Me tiesimme Hänen rakastavan meitä ja olimme ihmeissämme, kun Hän tarjosi meille auliisti tätä tilaisuutta periä kaiken, mitä Hänellä on, mukaan luettuna iankaikkisen elämän. Avain menestykseemme kuolevaisuutta edeltävässä elämässä oli Isämme suunnitelman tukeminen. Se on niin ikään avain menestykseemme kuolevaisuudessa.

Kehotankin meitä kaikkia puolustamaan jälleen yhdessä Isämme suunnitelmaa. Me teemme sen rakkaudesta kaikkia kohtaan, sillä itse suunnitelma on osoitus Jumalan rakkaudesta.

Kun sovellamme päivittäin käytäntöön tietoamme taivaallisen Isän suunnitelmasta, elämämme saa syvällisemmän merkityksen. Me suhtaudumme haasteisiimme suurempaa uskoa osoittaen. Me kuljemme eteenpäin iankaikkisen elämän varmassa, kirkkaassa, loistokkaassa toivossa.