2015
Jesu Kristi gudomliga egenskaper: Medkännande och vänlig
December 2015


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi gudomliga egenskaper: Medkännande och vänlig

Studera det här materialet under bön och försök få veta vad du ska prata om. Hur kan kunskapen om Frälsarens gudomliga egenskaper stärka din tro på honom och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Bild
Hjälpföreningens emblem

Tro, Familj, Tjänande

Bild
The daughter of Jairus in dressed in white and sitting up in bed. She is being held by her mother and her father holds her hand.

Jairus dotter, av Wilson Ong

”I skrifterna betyder medlidande bokstavligen ’att lida med’. Det betyder också att visa medkänsla och medömkan med samt barmhärtighet mot varandra.”1

”Jesus gav oss många exempel på deltagande omsorg”, sa president Thomas S. Monson. ”Den sjuke mannen vid Betesda; kvinnan som ertappades med äktenskapsbrott; kvinnan vid Jakobs brunn; Jairus dotter; Lasarus, Marias och Martas bror – alla var en sårad på vägen till Jeriko. Var och en behövde hjälp.

Till den sjuke mannen vid Betesda sa Jesus: ’Stig upp, ta din bädd och gå!’ Till den syndiga kvinnan gavs rådet: ’Gå, och synda inte mer!’ För att hjälpa kvinnan som kom för att hämta vatten, gav han henne tillgång till ’en källa, som flödar fram och ger evigt liv’. Jairus döda dotter fick befallningen: ’Lilla flicka, jag säger dig, stig upp!’ Till Lasarus som lagts i graven sa han: ’Kom ut!’

Frälsaren har alltid visat obegränsad förmåga till medkänsla. … Låt oss öppna dörren till vårt hjärta, så att han – det levande exemplet på sann medkänsla – får komma in.”2

Ytterligare skriftställen

Psaltaren 145:8; Sakarja 7:9; 1 Petrusbrevet 3:8; Mosiah 15:1, 9; 3 Nephi 17:5–7

Från skrifterna

”Min make och jag [knäböjde] vid vår sjuttonåriga dotters sida och vädjade för hennes liv”, sa Linda S. Reeves, andra rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap. ”Svaret [blev] nej, men … vi har kommit att förstå … att … [Frälsaren] hyser medkänsla med oss i vår sorg.”3

”En av mina älsklingsberättelser från Frälsarens liv är berättelsen om Lasarus. Skriften berättar för oss att ’Jesus älskade Marta och hennes syster [Maria] och [deras bror] Lasarus’.”4 När Lasarus blev sjuk skickade man bud till Jesus, men när han kom var Lasarus redan död. Maria sprang till Jesus, föll ner vid hans fötter och grät. När Jesus såg att Maria grät ”blev han häftigt upprörd och … grät” (Joh. 11:33, 35).

”Detta har ålagts oss. Vi måste själva känna och se och sedan hjälpa alla vår himmelske Faders barn att känna och se och veta att vår Frälsare har tagit på sig inte bara våra synder utan även vår smärta och vårt lidande och elände så att han kan veta vad vi känner och hur han kan ge oss tröst.”5

Slutnoter

  1. Handledning för skriftstudier, ”Medlidande”.

  2. Thomas S. Monson, ”Medkänslans gåva”, Liahona, mars 2007, s. 4, 8.

  3. Linda S. Reeves, ”Herren har inte glömt dig”, Liahona, nov. 2012, s. 120.

  4. Linda S. Reeves, ”Herren har inte glömt dig”, s. 118.

  5. Linda S. Reeves, ”Herren har inte glömt dig”, s. 120.