2016
Ekteskapet er innstiftet av Gud
Februar 2016


Besøkende lærerinners budskap

Ekteskapet er innstiftet av Gud

Studer ydmykt dette stoffet, og søk å få vite hva du skal dele med andre. Hvordan kan det å forstå “Familien – en erklæring til verden” styrke din tro på Gud og velsigne dem du våker over som besøkende lærerinne? Du finner mer informasjon på reliefsociety.lds.org.

Tro, familie, hjelp

Bilde
Adult couple in the Congo. They are looking at each other and smiling.

Profeter, apostler og ledere fortsetter å “[erklære] høytidelig at ekteskap mellom mann og kvinne er innstiftet av Gud, og at familien står sentralt i Skaperens plan”.1

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum sa: “En familie bygget på ekteskap mellom en mann og en kvinne, gir de beste forutsetninger for at Guds plan skal lykkes …

Hverken vi eller noe annet menneske kan forandre denne guddommelige ekteskapsorden.”2

Bonnie L. Oscarson, Unge kvinners øverste president, sa: “Alle, uansett ekteskapelig situasjon eller antall barn de har, kan være forsvarere av Herrens plan slik den er beskrevet i familieerklæringen. Hvis det er Herrens plan, skulle det også være vår plan!”3

Eldste Christofferson fortsatte: “Noen av dere mottar ikke ekteskapets velsignelse av grunner som manglende alternativer, tiltrekning til samme kjønn, fysiske eller psykiske funksjonshemminger eller ganske enkelt frykt for å mislykkes… Eller kanskje dere har giftet dere, men ekteskapet tok slutt… Noen av dere som er gift, kan ikke få barn …

“Likevel [kan] enhver bidra til utfoldelsen av den guddommelige planen i hver generasjon.”4

Ytterligere skriftsteder

1 Mosebok 2:18–24; 1 Korinterbrev 11:11; Lære og pakter 49:15–17

Levende historier

Bror Larry M. Gibson, førsterådgiver i Unge menns øverste presidentskap, husket da Shirley, som nå er hans hustru, sa:

“‘Jeg elsker deg fordi jeg vet at du elsker Herren mer enn du elsker meg’ …

Det svaret gjorde inntrykk på meg …

Jeg ville at hun alltid skulle føle at jeg elsket Herren over alt annet.”5

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “Herren Jesus Kristus er den sentrale i et paktsekteskap… [Forestill deg at] Frelseren er plassert på toppen av [en trekant], med en kvinne nederst i ett hjørne og en mann nederst i det andre hjørnet. Tenk så over hva som skjer i forholdet mellom mannen og kvinnen etter hvert som de begge jevnt og trutt kommer til Kristus og gjør sitt beste for å bli ‘fullkommengjort i ham’ (Moroni 10:32). På grunn av og ved hjelp av Forløseren vil mannen og kvinnen komme nærmere hverandre.”6

Noter

  1. “Familien – En erklæring til verden,” Liahona, nov. 2010, 129.

  2. D. Todd Christofferson, “Hvorfor ekteskap, hvorfor familie,” Liahona, mai 2015, 52.

  3. Bonnie L. Oscarson, “Familieerklæringens forsvarere,” Liahona, mai 2015, 15.

  4. D. Todd Christofferson, “Hvorfor ekteskap, hvorfor familie,” 52.

  5. Larry M. Gibson, “Fulfilling Our Eternal Destiny,” Ensign, feb. 2015, 21–22.

  6. David A. Bednar, “Ekteskap er avgjørende for Hans evige plan,” Liahona, juni 2006, 54.