2016
Äktenskapet är instiftat av Gud
Februari 2016


Besökslärarnas budskap

Äktenskapet är instiftat av Gud

Studera det här materialet under bön och försök få veta vad du ska prata om. Hur kan kunskapen om ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” stärka din tro på Gud och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

Bild
Adult couple in the Congo. They are looking at each other and smiling.

Profeter, apostlar och ledare fortsätter att ”högtidligen [förkunna] att äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av Gud och att familjen har en central roll i Skaparens plan för sina barns eviga välfärd”.1

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”En familj byggd på äktenskapet mellan en man och en kvinna ger den bästa omgivningen för att Guds plan ska kunna lyckas. …

Varken vi eller någon annan dödlig kan förändra äktenskapets gudomliga ordning.”2

Bonnie L. Oscarson, Unga kvinnors generalpresident, sa: Alla, oavsett om de är gifta eller ej, eller hur många barn de har, kan försvara Herrens plan som beskrivs i tillkännagivandet om familjen. Om det är Herrens plan bör det också vara vår plan!”3

Äldste Christofferson fortsatte: ”Några av er förnekas äktenskapets välsignelse på grund av till exempel brist på värdiga kandidater, dragning till samma kön, fysiska eller mentala funktionshinder eller helt enkelt rädslan att misslyckas. … Eller ni har kanske gift er, men äktenskapet tog slut. … Några av er som är gifta kan inte få barn. …

Trots allt … kan [alla] bidra till att utveckla den gudomliga planen i varje generation.”4

Ytterligare skriftställen

1 Moseboken 2:18–24; 1 Korintierbrevet 11:11; Läran och förbunden 49:15–17

Levande berättelser

Broder Larry M. Gibson, tidigare förste rådgivare i Unga mäns generalpresidentskap, minns när Shirley, numera hans hustru, sa:

”’Jag älskar dig eftersom jag vet att du älskar Herren mer än du älskar mig.’ …

Det svaret gjorde stort intryck på mig. …

[Och] jag ville att hon alltid skulle känna att jag älskade Herren mer än allt annat.”5

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Herren Jesus Kristus är i centrum för relationen i ett förbundsäktenskap. … [Föreställ dig] hur Frälsaren placerats överst i [en triangel] med kvinnan i det ena lägre hörnet och mannen i det andra. Tänk nu på vad som händer i relationen mellan mannen och kvinnan då de var för sig stadigt ’kommer till Kristus’ och strävar att bli ’fullkomnade i honom’ (Moro. 10:32). Tack vare och genom Återlösaren kommer mannen och kvinnan närmare varandra”.6

Slutnoter

  1. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  2. D. Todd Christofferson, ”Varför gifta sig? Varför bilda familj?”, Liahona, maj 2015, s. 52.

  3. Bonnie L. Oscarson, ”Försvarare av tillkännagivandet om familjen”, Liahona, maj 2015, s. 15.

  4. D. Todd Christofferson, ”Varför gifta sig? Varför bilda familj?”, s. 52.

  5. Larry M. Gibson, ”Fulfilling Our Eternal Destiny”, Ensign, feb. 2015, s. 21–22.

  6. Se David A. Bednar, ”Äktenskapet är väsentligt för Guds eviga plan”, Liahona, juni 2006, s. 54.