2016
Profeti og personlig åbenbaring
April 2016


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Profeti og personlig åbenbaring

Billede
youth and children first presidency message sidebars
Billede
family watching general conference

Jesu Kristi sande Kirke er blevet genoprettet og findes på jorden i dag. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er altid blevet ledet ved levende profeter og apostle, som konstant modtager vejledning fra himlen.

Denne guddommelige orden gjorde sig også gældende i tidligere tider. I Bibelen læser vi: »Nej, Gud Herren gør ikke noget, førend han har åbenbaret sine planer for sine tjenere, profeterne« (Amos 3:7).

Gud har atter talt i vor tid gennem profeten Joseph Smith. Gennem profeten Joseph åbenbarede han evangeliet i dets fylde. Han gengav sit hellige præstedømme med alle dets nøgler, rettigheder, funktioner og al det hellige præstedømmes kraft.

I vor tid er levende profeter og apostle bemyndigede til at tale, undervise og lede med myndighed fra Gud Faderen og Herren Jesus Kristus. Frelseren sagde til profeten: »Hvad jeg, Herren, har talt, har jeg talt, og jeg undskylder mig ikke; og skønt himlene og jorden forgår, skal mit ord ikke forgå, men de skal alle blive opfyldt, hvad enten det er ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det er det samme« (L&P 1:38).

Ved generalkonferencer to gange om året bliver vi velsignet med mulighed for at høre Herrens ord til os fra hans tjenere. Det er et uvurderligt privilegium. Men værdien af det afhænger af, hvorvidt vi tager imod ordene under vejledning af den samme Ånd, ved hvilken de blev givet til disse tjenere (se L&P 50:19-22). Ligesom de modtager vejledning fra himlen, må vi også. Og det kræver den sammen åndelige indsats.

»Lav dit hjemmearbejde«

For nogle år siden bad et af medlemmerne af De Tolv Apostles Kvorum mig om at læse en tale igennem, som han forberedte til en generalkonference. Jeg var juniormedlem af kvorummet. Jeg blev beæret over hans tillid til, at jeg måske kunne hjælpe ham med at finde de ord, som Herren ønskede, at han skulle sige. Han smilede og sagde: »Ja, det er det 22. udkast til talen.«

Jeg kom i tanke om et råd, jeg tidligere havde fået af en kærlig og venlig præsident Harold B. Lee (1899-1973), som tydeligt understregede: »Hal, hvis du ønsker åbenbaring, så må du lave dit hjemmearbejde.«

Jeg læste, grundede og bad om det 22. udkast. Jeg studerede af bedste evne under indflydelse af Helligånden. Da det kvorumsmedlem gav mig sin tale, havde jeg lavet mit hjemmearbejde. Jeg er ikke sikker på, at det hjalp, men jeg ved, at jeg havde ændret mig, da jeg hørte talen. Der kom budskaber til mig, som lå langt ud over de ord, som jeg havde læst, og som han udtalte. De ord gav mere mening end dem, jeg havde læst i udkastet. Og det budskab syntes møntet på mig, det passede lige til mine behov.

Guds tjenere faster og beder for at modtage det budskab, han har til dem, der står i behov for åbenbaring og inspiration. Det, jeg har lært af denne erfaring og mange andre som den, er, at for at få det bedste udbytte af at lytte til levende profeter og apostle er vi nødt til selv at betale prisen for at modtage åbenbaring.

Herren elsker enhver, som måtte høre hans budskab, og han kender hver enkelts hjerte og vilkår. Han ved, hvilken irettesættelse, hvilken opmuntring og hvilken evangelisk sandhed der vil være til størst hjælp for, at den enkelte vælger vejen mod evigt liv.

Vi, som lytter til og ser budskaberne fra generalkonferencen, kan sommetider bagefter tænke over, hvad vi egentligt husker bedst. Herrens håb for hver enkel af os er, at svaret vil være: »Jeg vil aldrig glemme de øjeblikke, hvor jeg i mit hjerte og sind følte, at Ånden fortalte mig, hvad jeg skulle gøre for at behage min himmelske Fader og Frelseren.«

Vi kan modtage den personlige åbenbaring, når vi lytter til profeterne og apostlene og arbejder i tro på at modtage det, akkurat som præsident Lee sagde, at vi skulle. Gennem egen erfaring og Åndens vidne ved jeg, at det er sandt.