2016
Profetia ja henkilökohtainen ilmoitus
April 2016


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Profetia ja henkilökohtainen ilmoitus

Kuva
youth and children first presidency message sidebars
Kuva
family watching general conference

Jeesuksen Kristuksen tosi kirkko on palautettu, ja se on maan päällä tänä aikana. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa ovat aina johtaneet elävät profeetat ja apostolit, jotka saavat jatkuvaa johdatusta taivaasta.

Tämä jumalallinen malli toimi myös muinoin. Raamatussa sanotaan: ”Ei Herra Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen, profeetoille” (Aam. 3:7).

Jumala on puhunut jälleen meidän aikanamme profeetta Joseph Smithin kautta. Hän ilmoitti profeetta Joseph Smithin kautta Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteydessään. Hän palautti pyhän pappeutensa ja sen avaimet sekä pappeuden pyhän voiman kaikki oikeudet, voimat ja tehtävät.

Elävät profeetat ja apostolit meidän aikanamme ovat valtuutettuja puhumaan, opettamaan ja johtamaan Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta saamallaan valtuudella. Vapahtaja sanoi profeetta Joseph Smithille: ”Minkä minä, Herra, olen puhunut, sen olen puhunut, enkä minä puolustele itseäni, ja vaikka taivaat ja maa katoavat, minun sanani ei katoa vaan toteutuu täysin; olipa se puhuttu minun omalla äänelläni tai minun palvelijoideni äänellä, se on sama” (OL 1:38).

Yleiskonferenssissa kaksi kertaa vuodessa meitä siunataan tilaisuudella kuulla Herran meille tarkoittama sana Hänen palvelijoidensa välityksellä. Se on korvaamaton etuoikeus. Mutta tuon tilaisuuden arvo riippuu siitä, otammeko me nuo sanat vastaan sen saman Hengen vaikutuksen alaisina, jolla ne annettiin noille palvelijoille (ks. OL 50:19–22). Aivan kuten he saavat johdatusta taivaasta, meidänkin täytyy saada. Ja se edellyttää meiltä samaa hengellistä ponnistelua.

”Tee kotiläksysi”

Vuosia sitten yksi kahdentoista apostolin koorumin jäsen pyysi minua lukemaan konferenssipuheen, jota hän valmisteli yleiskonferenssiin. Olin silloin tuon koorumin nuori jäsen. Minulle oli suuri kunnia, kun hän luotti siihen, että voisin kenties auttaa häntä löytämään sanat, jotka Herra haluaisi hänen puhuvan. Hän sanoi minulle hymyillen: ”Tämä on muuten 22. luonnos tästä puheesta.”

Muistin neuvon, jonka rakastava ja lempeä presidentti Harold B. Lee (1899–1973) oli aiemmin hyvin painokkaasti antanut minulle: ”Hal, jos haluat saada ilmoitusta, tee kotiläksysi.”

Luin tuon 22. luonnoksen, pohdin sitä ja rukoilin sen johdosta. Tutkin sitä niin hyvin kuin kykenin Pyhän Hengen vaikutuksen alaisena. Siihen mennessä kun tuon koorumin jäsenen oli aika pitää puheensa, olin tehnyt kotiläksyni. En ole varma, olinko ollut avuksi, mutta tiedän, että minä muutuin kuunnellessani, kun se puhe pidettiin. Sain viestejä, jotka olivat paljon enemmän kuin ne sanat, jotka olin lukenut ja jotka hän puhui. Sanoilla oli syvällisempi merkitys kuin niillä, jotka olin lukenut siitä luonnoksesta. Ja se sanoma tuntui olevan tarkoitettu minulle, sovitettuna omiin tarpeisiini.

Jumalan palvelijat paastoavat ja rukoilevat saadakseen sen sanoman, joka Herralla on heille annettavaksi niille, jotka tarvitsevat ilmoitusta ja innoitusta. Opin tuosta kokemuksesta ja monista sen kaltaisista, että saadaksemme elävien profeettojen ja apostolien kuulemisen tarjoamat suuret hyödyt meidän täytyy maksaa ilmoituksen saamisen hinta.

Herra rakastaa jokaista ihmistä, joka kenties kuulee Hänen sanomansa, ja Hän tuntee jokaisen sydämen ja olosuhteet. Hän tietää, mikä oikaisu, mikä rohkaisu ja mikä evankeliumin totuus auttaa parhaiten kutakin ihmistä päättämään, mitä hänen pitää tehdä iankaikkiseen elämään johtavalla polulla.

Me, jotka kuuntelemme ja katselemme yleiskonferenssipuheita, ajattelemme joskus jälkeenpäin: ”Mitä muistan parhaiten?” Herran toive meille jokaiselle on, että vastauksemme kuuluu: ”En koskaan unohda hetkiä, jolloin tunsin Hengen äänen mielessäni ja sydämessäni sanovan minulle, mitä voisin tehdä ollakseni otollinen taivaalliselle Isälleni ja Vapahtajalleni.”

Me voimme saada tuota henkilökohtaista ilmoitusta, kun kuuntelemme profeettoja ja apostoleja ja kun teemme työtä uskossa ottaaksemme sitä vastaan, aivan kuten presidentti Lee sanoi meidän voivan tehdä. Tiedän kokemuksen ja Hengen todistuksen perusteella, että tämä on totta.