2016
Profetie en persoonlijke openbaring
April 2016


Boodschap van het Eerste Presidium

Profetie en persoonlijke openbaring

Afbeelding
youth and children first presidency message sidebars
Afbeelding
family watching general conference

De ware Kerk van Jezus Christus is hersteld en is in deze tijd op aarde. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is altijd door levende profeten en apostelen geleid. Zij krijgen voortdurend hemelse leiding.

Dat goddelijke patroon gold eertijds eveneens. In de Bijbel staat: ‘Voorzeker, de Heere Heere doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten’ (Amos 3:7).

God heeft in onze tijd wederom gesproken, door middel van de profeet Joseph Smith. Hij heeft door middel van de profeet Joseph Smith het evangelie van Jezus Christus in zijn volheid geopenbaard. Hij heeft zijn heilige priesterschap met de sleutels ervan plus alle rechten, machten en functies van het priesterschap hersteld.

In deze tijd zijn levende profeten en apostelen bevoegd om met gezag van God de Vader en de Heer Jezus Christus te spreken, te onderwijzen en te leiden. De Heiland heeft tegen de profeet gezegd: ‘Wat Ik, de Heer, heb gesproken, heb Ik gesproken, en Ik verontschuldig Mijzelf niet; en al gaan de hemelen en de aarde voorbij, mijn woord zal niet voorbijgaan maar zal geheel worden vervuld, hetzij door mijn eigen stem, hetzij door de stem van mijn dienstknechten, dat is hetzelfde’ (LV 1:38).

Twee keer per jaar zijn we gedurende de algemene conferentie in de gezegende omstandigheid om het woord van de Heer voor ons van zijn dienstknechten te horen. Dat voorrecht is van onschatbare waarde. Maar de werkelijke waarde hangt ervan af in hoeverre we de woorden onder invloed van dezelfde Geest ontvangen als waarmee ze aan die dienstknechten gegeven zijn (zie LV 50:19–22). Wij moeten net zoals zij hemelse leiding ontvangen. En dat vereist van ons dezelfde geestelijke inspanning.

‘Doe je huiswerk’

Jaren geleden vroeg een van de leden van het Quorum der Twaalf Apostelen me een conferentietoespraak door te lezen die hij voor de algemene conferentie aan het voorbereiden was. Ik was junior lid van het quorum. Ik voelde me vereerd door het vertrouwen dat hij me schonk om de woorden te vinden die de Heer hem wilde laten spreken. Met een glimlach gaf hij me te kennen: ‘O, dit is de 22ste kladversie van de toespraak.’

Ik moest denken aan de raad die een liefdevolle president Harold B. Lee (1899–1973) me eerder vriendelijk, maar met klem op het hart gedrukt had: ‘Hal, als je openbaring wilt ontvangen, moet je je huiswerk doen.’

Ik ben die 22ste kladversie gaan lezen en erover na gaan denken en bidden. Ik heb me er onder de invloed van de Heilige Geest naar beste kunnen in verdiept. Toen dat quorumlid zijn toespraak uiteindelijk hield, had ik mijn huiswerk gedaan. Ik weet niet of mijn bijdrage echt geholpen heeft, maar wél dat de toespraak mij veranderde op het moment dat ik ernaar luisterde. Er kwamen boodschappen tot mij die de woorden die ik gelezen had en die hij uitsprak ver overstegen. Die woorden hadden meer betekenis dan de woorden die ik in de kladversie gelezen had. En de boodschap leek voor mij bestemd, afgestemd op mijn behoeften.

De dienstknechten van God vasten en bidden om de boodschap te ontvangen die Hij wil dat zij overbrengen aan wie openbaring en inspiratie nodig hebben. Uit die ervaring, en vele andere vergelijkbare ervaringen, heb ik geleerd dat de grote voordelen van luisteren naar levende profeten en apostelen ons pas echt ter beschikking staan als we de prijs voor het ontvangen van openbaring zelf betalen.

De Heer heeft iedereen lief, en Hij kent ieders hart en omstandigheden. Hij weet welke bijsturing, welke bemoediging en welke evangeliewaarheid ieder individu het beste zal helpen om zijn of haar weg op het pad naar het eeuwige leven te kiezen.

Als we naar de boodschappen van de algemene conferentie luisteren en kijken, denken we na afloop weleens: Wat is mij het meest bijgebleven? De Heer hoopt dat ons antwoord luidt: ‘Ik zal de momenten nooit vergeten waarop de stem van de Geest me in mijn verstand en hart liet voelen en weten wat ik kon doen om mijn hemelse Vader en de Heiland te behagen.’

We kunnen die persoonlijke openbaring ontvangen door naar profeten en apostelen te luisteren en door er in geloof aan te werken om deze te ontvangen, zoals president Lee ons duidelijk gemaakt heeft. Ik weet uit eigen ervaring en door het getuigenis van de Geest dat dit waar is.