2016
Profetia och personlig uppenbarelse
April 2016


Budskap från första presidentskapet

Profetia och personlig uppenbarelse

Bild
youth and children first presidency message sidebars
Bild
family watching general conference

Jesu Kristi sanna kyrka har återställts och finns på jorden i dag. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har alltid letts av levande profeter och apostlar, som får ständig vägledning från himlen.

Det här gudomliga mönstret gällde också förr i tiden. I Bibeln står det: ”Ty Herren, Herren gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna” (Amos 3:7).

Gud har talat igen i vår tid, genom profeten Joseph Smith. Genom profeten Joseph Smith uppenbarade han Jesu Kristi evangelium i dess fullhet. Han återställde sitt heliga prästadöme med dess nycklar och alla rättigheter och krafter och uppgifter som tillhör prästadömet och dess heliga makt.

I vår tid är levande profeter och apostlar bemyndigade att tala, undervisa och leda med myndighet från Gud Fadern och Herren Jesus Kristus. Frälsaren sa till profeten: ”Vad jag, Herren, har talat, det har jag talat, och jag ursäktar mig inte. Och även om himlarna och jorden förgås, skall mina ord inte förgås utan skall alla uppfyllas, antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, ty det är detsamma” (L&F 1:38).

Under generalkonferensen två gånger om året välsignas vi med möjligheten att höra Herrens ord till oss genom hans tjänare. Det är en ovärderlig förmån. Men värdet av den möjligheten beror på om vi tar emot orden under inflytande av samma Ande som de gavs till dessa tjänare (se L&F 50:19–22). Vi måste liksom de ta emot vägledning från himlen. Och det krävs samma andliga ansträngning av oss.

”Förbered dig”

För ett antal år sedan bad en av medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum mig att läsa ett konferenstal som han förberedde för generalkonferensen. Jag var en av de nyare medlemmarna i kvorumet. Jag kände mig hedrad av hans tillit till att jag kunde hjälpa honom hitta de ord som Herren ville att han skulle säga. Han sa till mig med ett leende: ”Å, det här är det 22:a utkastet av talet.”

Jag mindes rådet som den kärleksfulle och vänlige president Harold B. Lee (1899–1973) med stor kraft hade gett mig tidigare: ”Hal, om du vill få uppenbarelse måste du förbereda dig.”

Jag läste, begrundade och bad om det där 22:a utkastet. Jag studerade så gott jag kunde under den Helige Andens inflytande. När kvorummedlemmen sedan höll sitt tal hade jag förberett mig ordentligt. Jag vet inte om jag var till någon hjälp, men jag vet att jag förändrades när jag väl fick höra talet. Jag fick budskap som vida överträffade orden som jag hade läst och som han uttalade. Orden hade större innebörd än de som jag hade läst i utkastet. Och det kändes som om budskapet var riktat till mig, anpassat till mina behov.

Guds tjänare fastar och ber för att få de budskap Herren vill att de ska förmedla till dem som behöver uppenbarelse och inspiration. Det jag lärde mig av den upplevelsen, och av många andra som liknande den, är att för att vi ska kunna dra stor nytta av att få höra levande profeter och apostlar, måste vi betala priset för att vi själva ska få uppenbarelse.

Herren älskar alla som hör hans budskap, och han känner vars och ens hjärta och omständigheter. Han vet vilken tillrättavisning, vilken uppmuntran och vilken evangeliesanning som bäst kan hjälpa var och en att välja sin väg längs vägen mot evigt liv.

Vi som lyssnar på och ser generalkonferensens budskap tänker ibland efteråt: ”Vad minns jag bäst?” Herren hoppas att var och en av oss svarar: ”Jag ska aldrig glömma stunderna när jag kände Andens röst tala om för mitt sinne och hjärta vad jag kan göra för att glädje min himmelske Fader och Frälsaren.”

Vi kan ta emot sådan personlig uppenbarelse när vi hör profeter och apostlar, och när vi i tro arbetar på att ta emot den, precis som president Lee sa att vi kan. Jag vet att detta är sant, av erfarenhet och genom Andens vittnesbörd.