2016
Isämme, opastajamme
Kesäkuu 2016


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Isämme, opastajamme

Kuva
man with a map

Kuvitus Augusto Zambonato

Oletteko koskaan avanneet jotakin pakkausta, joka on täynnä osia, ottaneet esiin kokoamisohjeet ja ajatelleet: ”Eihän näissä ole mitään järkeä”?

Parhaista aikeistamme ja itseluottamuksestamme huolimatta toisinaan poimimme esiin jonkin osan ja kysymme: ”Mihin tätä tarvitaan?” tai ”Mihin tämä kuuluu?”

Turhautumisemme kasvaa, kun katsomme pakkausta ja huomaamme vastuuvapauslausekkeen, jossa sanotaan: ”Tuote vaatii kokoamista – ikäsuositus: yli 8-vuotiaille.” Koska olemme vieläkin aivan ymmällämme, tuo lauseke ei kartuta itsevarmuuttamme eikä itseluottamustamme.

Toisinaan meillä on samanlainen kokemus evankeliumin kanssa. Kun katsomme jotakin sen osa-aluetta, saatamme raapia päätämme ja miettiä, mihin sitä osa-aluetta tarvitaan. Tai kun tarkastelemme jotakin toista osa-aluetta, saatamme huomata, että vaikka olemme kovasti yrittäneet ymmärtää täysin, niin emme vain pysty tajuamaan, miksi se osa-alue on otettu mukaan.

Taivaallinen Isämme on opastajamme

Onneksi taivaallinen Isä on antanut meille suurenmoiset ohjeet siihen, kuinka rakentaa elämäämme ja koota oma paras itsemme. Ne ohjeet toimivat riippumatta iästämme tai olosuhteistamme. Hän on antanut meille evankeliumin ja Jeesuksen Kristuksen kirkon. Hän on antanut meille lunastussuunnitelman, pelastussuunnitelman, jopa onnensuunnitelman. Hän ei ole jättänyt meitä yksin elämän kaiken epävarmuuden ja kaikkien haasteiden keskelle sanoen: ”Ole hyvä. Onnea matkaan. Koeta selviytyä.”

Jos vain olemme kärsivällisiä ja katsomme nöyrin sydämin ja avoimin mielin, me huomaamme, että Jumala on antanut meille monia välineitä, joilla voimme paremmin ymmärtää Hänen perusteellisia ohjeitaan, jotta olisimme onnellisia elämässä:

  • Hän on antanut meille Pyhän Hengen korvaamattoman lahjan, joka voi olla meidän henkilökohtainen, taivaallinen opastajamme, kun tutkimme Jumalan sanaa ja pyrimme saattamaan ajatuksemme ja tekomme sopusointuun Hänen sanansa kanssa.

  • Hän on antanut meille ympärivuorokautisen mahdollisuuden tavoittaa Hänet uskon rukousten ja vakain aikein anomisen kautta.

  • Hän on antanut meille nykyajan apostolit ja profeetat, jotka ilmoittavat Jumalan sanan meidän aikanamme ja joilla on valtuus sitoa eli sinetöidä maan päällä ja taivaassa.

  • Hän on palauttanut kirkkonsa – organisaation uskoville, jotka yhdessä auttavat toisiaan tekemään pelastuakseen työtä peläten, vavisten ja kokien ennennäkemätöntä iloa.1

  • Hän on antanut meille pyhät kirjoitukset – kirjoitetun sanansa meille.

  • Hän on antanut meille lukemattomia nykyajan teknisiä työkaluja avuksemme opetuslapseuden tiellemme. Monia näistä ihmeellisistä välineistä on sivustolla lds.org.

Miksi taivaallinen Isä on antanut meille niin paljon apua? Koska Hän rakastaa meitä. Ja koska, kuten Hän on sanonut itsestään, ”tämä on minun työni ja kirkkauteni – ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen”2.

Toisin sanoen, taivaallinen Isä on meidän Jumalamme, ja Jumala on meidän opastajamme.

Isämme taivaassa tuntee lastensa tarpeet paremmin kuin kukaan muu. Hänen työtään ja kirkkauttaan on auttaa meitä joka käänteessä antaen meidän avuksemme suurenmoisia ajallisia ja hengellisiä voimavaroja polullamme takaisin Hänen luokseen.

Jokainen isä on opastaja

Joissakin osissa maailmaa perheet ja yhteisöt osoittavat arvostusta isille kesäkuussa. Omia vanhempia on aina hyvä arvostaa ja kunnioittaa. Isä tekee paljon hyvää perheensä hyväksi, ja hänessä on monia ihailtavia ominaisuuksia. Kaksi tärkeintä roolia, jotka isällä on lastensa elämässä, ovat hyvänä esimerkkinä oleminen ja opastajana toimiminen. Isä tekee enemmän kuin vain kertoo lapsilleen, mikä on oikein tai väärin. Hän tekee paljon enemmän kuin heittää heille käsikirjan ja odottaa heidän pärjäävän elämässään yksin.

Isä opastaa kallisarvoisia lapsiaan ja näyttää omalla hyvällä esimerkillään, kuinka elää rehellistä elämää. Isä ei jätä lapsiaan yksin vaan ryntää heidän avukseen ja auttaa heidät jaloilleen aina kun he kaatuvat. Ja toisinaan, kun viisaus siihen kehottaa, isä antaa lastensa ponnistella käsittäen, että tämä saattaa olla heille paras tapa oppia.

Me olemme kaikki opastajia

Aivan kuten maalliset isät opastavat omia lapsiaan, opastamisen henki on jotakin sellaista, mitä meidän tulee tarjota kaikille Jumalan lapsille riippumatta iästä, paikkakunnasta tai olosuhteista. Muistakaa, että Jumalan lapset ovat meidän veljiämme ja sisariamme. Me olemme kaikki samaa iankaikkista perhettä.

Tässä mielessä olkaamme kaikki opastajia – innokkaita ojentamaan kätemme ja auttamaan toisiamme yltämään parhaimpaamme. Koska me olemme Jumalan lapsia, meillä on mahdollisuus tulla Hänen kaltaisikseen. Se, että rakastamme Jumalaa ja lähimmäisiämme, pidämme Jumalan käskyt ja noudatamme Kristuksen esimerkkiä, ovat suora, kaita ja riemukas tie takaisin taivaallisten vanhempiemme luokse.

Jos maailmankaikkeuden Jumala välittää meistä niin paljon, että Hän on meille opastajana, niin ehkä mekin voimme auttaa lähimmäisiämme riippumatta heidän ihonväristään, rodustaan, sosioekonomisista olosuhteistaan, kielestään tai uskonnostaan. Olkaamme innoitettuja opastajia ja siunatkaamme muiden ihmisten elämää – ei vain omien lastemme vaan myös kaikkien Jumalan lasten elämää eri puolilla maailmaa.

Kuva
children sidebar

Kuvitus Laura Zarrin