2016
Vår Fader, vår veileder
Juni 2016


Budskap fra Det første presidentskap

Vår Fader, vår veileder

Bilde
man with a map

Illustrasjon: Augusto Zambonato

Har du noen gang åpnet en eske med deler, funnet frem monteringsanvisningen og tenkt: “Dette gir ingen mening i det hele tatt”?

Til tross for våre beste intensjoner og indre trygghet, finner vi noen ganger frem en del og spør: “Hva er den til?” eller “Hvordan passer den inn?”

Frustrasjonen stiger når vi ser på esken og legger merke til en ansvarsfraskrivelse som lyder: “Montering kreves – åtte år og oppover.” Fordi vi fortsatt ikke har noen anelse, styrker det ikke akkurat vår selvtillit eller selvfølelse.

Noen ganger har vi en lignende opplevelse med evangeliet. Når vi ser på en eller annen del av det, kan vi klø oss i hodet og lure på hva denne delen er til. Eller når vi gransker en annen del, innser vi kanskje at selv om vi virkelig har anstrengt oss for å forstå, klarer vi bare ikke å finne ut hvorfor denne delen er der.

Vår himmelske Fader er vår veileder

Heldigvis har vår himmelske Fader gitt oss storartede instruksjoner for å bygge opp vårt liv og sette sammen vårt beste jeg. Disse instruksjonene fungerer uavhengig av alder eller omstendigheter. Han har gitt oss evangeliet og Jesu Kristi kirke. Han har gitt oss forløsningsplanen, frelsesplanen, eller planen for lykke. Han har ikke overlatt oss til oss selv med alle livets uvissheter eller utfordringer og sagt: “Vær så god. Lykke til. Finn ut av det.”

Om vi bare vil være tålmodige og se med et ydmykt hjerte og et åpent sinn, vil vi oppdage at Gud har gitt oss mange verktøy for å kunne forstå hans omfattende instruksjoner for vår lykke i livet:

  • Han har gitt oss Den hellige ånds uvurderlige gave, som kan være vår personlige, himmelske veileder når vi studerer Guds ord og forsøker å bringe våre tanker og handlinger i samsvar med hans ord.

  • Han har gitt oss døgnkontinuerlig tilgang til ham gjennom troens bønner og påkallelse med ærlig hensikt.

  • Han har gitt oss apostler og profeter som åpenbarer Guds ord i vår tid, og har myndighet til å binde eller besegle på jorden og i himmelen.

  • Han har gjenopprettet sin kirke – en organisasjon av troende som arbeider sammen for å hjelpe hverandre idet vi arbeider på vår frelse med frykt, beven og enestående glede.1

  • Han har gitt oss De hellige skrifter – sitt skrevne ord til oss.

  • Han har gitt utallige hjelpemidler i form av ny teknologi for å hjelpe oss å vandre på disippelens vei. Mange av disse fantastisk redskapene finnes på LDS.org.

Hvorfor har vår himmelske Fader gitt oss så mye hjelp? Fordi han er glad i oss. Og fordi han har sagt om seg selv: “Dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.”2

Med andre ord, vår himmelske Fader er vår Gud, og Gud er en veileder for oss.

Vår himmelske Fader kjenner sine barns behov bedre enn noen annen. Det er hans gjerning og herlighet å hjelpe oss i hver eneste sving, og gi oss strålende timelige og åndelige ressurser for å hjelpe oss på vår vei tilbake til ham.

Enhver far er en veileder

I noen deler av verden blir fedre hedret av familier og samfunnet i juni måned. Det er alltid bra å hedre og respektere våre foreldre. Fedre gjør mange gode ting for sin familie, og har mange beundringsverdige egenskaper. To av de viktigste rollene fedre har i sine barns liv, er å være et godt eksempel og en veileder. Fedre gjør mer enn å fortelle sine barn hva som er rett eller galt. De gjør mye mer enn å slenge en håndbok til dem og forvente at de skal finne ut av livet selv.

Fedre veileder sine dyrebare barn og viser ved sitt gode eksempel hvordan man lever et hederlig liv. Fedre overlater ikke sine barn til seg selv, men løper til deres unnsetning og hjelper dem opp når de snubler. Og noen ganger når visdom tilsier det, lar fedrene barna kjempe, fordi de forstår at dette kan være den beste måten for dem å lære.

Vi er alle veiledere

Selv om jordiske fedre gjør dette for sine egne barn, er veiledning noe vi skulle tilby alle Guds barn, uavhengig av alder, sted eller omstendigheter. Husk at Guds barn er våre brødre og søstre. Vi tilhører alle den samme evige familien.

I denne forstand, la oss alle være veiledere – ivrige etter å rekke ut en hånd og hjelpe hverandre å få frem det beste i oss. Fordi vi er Guds avkom, har vi mulighet til å bli ham lik. Å elske Gud og våre medmennesker, å holde Guds bud og følge Kristi eksempel, er den rette, smale og gledesfylte veien tilbake til våre himmelske foreldres nærhet.

Hvis universets Gud bryr seg så mye om oss at han er en veileder for oss, kan kanskje vi også strekke oss ut til våre medmennesker, uavhengig av farge, rase, sosioøkonomiske omstendigheter, språk eller religion. La oss bli inspirerte veiledere og velsigne andre – ikke bare våre egne barn, men også alle Guds barn over hele verden.

Bilde
children sidebar

Illustrasjoner: Laura Zarrin