2016
Vår Fader, vår Mentor
Juni 2016


Budskap från första presidentskapet

Vår Fader, vår Mentor

Bild
man with a map

Illustration Augusto Zambonato

Har du någon gång öppnat en låda med ett flertal delar, tagit fram instruktionerna och tänkt: ”Jag fattar ingenting”?

Ibland, trots våra bästa avsikter och självtillit, tar vi upp en del och frågar: ”Vad är den här till för?” eller ”Hur passar den in?”

Vår frustration ökar när vi tittar på lådan och ser texten ”Monteras – från 8 år”. Eftersom vi fortfarande inte vet vad delen är till för stärker det inte direkt vårt självförtroende.

Ibland har vi liknande upplevelser med evangeliet. När vi tittar på en del av evangeliet kanske vi kliar oss i huvudet och undrar vad den delen är till för. Eller när vi undersöker en annan del kanske vi inser att vi inte kan klura ut vad den delen är till för, fastän vi verkligen har försökt.

Vår himmelske Fader är vår Mentor

Som väl är har vår himmelske Fader gett oss underbara instruktioner för att strukturera livet och sätta ihop vårt bästa jag. De här instruktionerna fungerar oavsett ålder och omständigheter. Han har gett oss evangeliet och Jesu Kristi kyrka. Han har gett oss återlösningsplanen, frälsningsplanen, ja, lycksalighetsplanen. Han har inte lämnat oss ensamma med livets alla osäkerheter eller utmaningar och sagt: ”Här har du. Lycka till. Få det att fungera.”

Om vi bara är tålmodiga och tittar med ett ödmjukt hjärta och ett öppet sinne, upptäcker vi att Gud har gett oss många redskap så att vi bättre kan förstå hans omfattande instruktioner för vår lycka i livet:

  • Han har gett oss den Helige Andens ovärderliga gåva, som kan bli vår personlige, himmelske lärare när vi studerar Guds ord och försöker anpassa våra tankar och handlingar till hans ord.

  • Han har gett oss tillgång till honom 24 timmar om dygnet genom bön och tro och ärligt uppsåt.

  • Han har gett oss nutida apostlar och profeter, som uppenbarar Guds ord i vår tid och har myndighet att binda eller besegla på jorden och i himlen.

  • Han har återställt sin kyrka – en organisation med troende som hjälper varandra medan de arbetar på sin frälsning med fruktan, bävan och ojämförlig glädje.1

  • Han har gett oss de heliga skrifterna – hans skrivna ord till oss.

  • Han har gett oss oräkneliga verktyg med nutida teknik som hjälper oss i vårt lärjungeskap. Många av de här förunderliga verktygen finns på LDS.org.

Varför har vår himmelske Fader gett oss så mycket hjälp? Därför att han älskar oss. Och därför att, som han sa om sig själv, ”detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”2.

Med andra ord är vår himmelske Fader vår Gud, och Gud är en mentor för oss.

Vår Fader i himlen vet sina barns behov bättre än någon annan. Det är hans verk och härlighet att hjälpa oss i varje situation och ge oss förunderliga timliga och andliga resurser för att hjälpa oss på vår väg tillbaka till honom.

Varje far är en mentor

I vissa delar av världen hedras fäder av familjerna och samhället i juni. Det är alltid bra att hedra och respektera våra föräldrar. Fäder gör mycket gott för sin familj och har många beundransvärda egenskaper. Två av de viktigaste rollerna som fäder har i sina barns liv är att vara ett gott exempel och en mentor. Fäder gör mer än att tala om för sina barn vad som är rätt och fel. De gör mycket mer än att slänga åt dem en manual och förvänta sig att de klarar ut livet själva.

Fäder råder sina dyrbara barn och visar genom sitt goda exempel hur man lever ett ärligt liv. Fäder lämnar inte sina barn ensamma utan skyndar till undsättning och hjälper dem på fötter när de snubblar. Och ibland när så är klokt, låter fäder sina barn kämpa med vetskap om att det är det bästa sättet för dem att lära.

Vi är alla mentorer

Jordiska föräldrar gör det här för sina egna barn, men vi behöver vara mentorer för alla Guds barn, oavsett ålder, plats och omständigheter. Kom ihåg att Guds barn är våra bröder och systrar. Vi tillhör alla samma eviga familj.

Låt oss alla med det i åtanke vara mentorer – ivriga att sträcka oss ut och hjälpa varandra att bli vårt bästa jag. Eftersom vi är Guds avkomma har vi potentialen att bli lika honom. Den raka, smala och glädjerika stigen tillbaka till våra himmelska föräldrars närhet består i att älska Gud och vår nästa, hålla Guds bud och följa Kristi exempel.

Om universums Gud bryr sig så mycket om oss att han är en mentor åt oss, kanske vi också kan sträcka oss ut mot vår nästa, oavsett hudfärg, nationalitet, socioekonomiska omständigheter, språk och religion. Låt oss bli inspirerade mentorer och välsigna andra – inte bara våra egna barn utan alla Guds barn i hela världen.

Bild
children sidebar

Illustrationer Laura Zarrin