2016
Templets förrättningar och förbund
Juni 2016


Besökslärarnas budskap

Templets förrättningar och förbund

Studera det här materialet under bön för att veta vad ni ska prata om. Hur kan kunskap om ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” stärka din tro på Gud och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

Bild
Hjälpföreningens sigill
Bild
Nauvoo Illinois Temple

Alla förrättningar som krävs för frälsning och upphöjelse åtföljs av förbund med Gud. ”Att ingå och hålla förbund betyder att vi väljer att binda oss till vår Fader i himlen och Jesus Kristus”, har Linda K. Burton, Hjälpföreningens generalpresident, sagt.1

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Herren sa: ’Gudaktighetens kraft [är] uppenbar i dess förordningar.’

Det finns speciella välsignelser från Gud till varje värdig person som döper sig, tar emot den Helige Anden och regelbundet tar del av sakramentet.”2

”När män och kvinnor kommer till templet”, har äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum sagt, ”begåvas de alla med samma kraft, som är prästadömets kraft. …

Alla män och alla kvinnor har tillgång till denna kraft för att få hjälp i sina egna liv. Alla som ingått heliga förbund med Herren och som hedrar dessa förbund är berättigade till personlig uppenbarelse, till att välsignas genom änglabetjäning, till att kommunicera med Gud, till att motta evangeliets fullhet, och, slutligen, att bli medarvingar med Jesus Kristus till allt det Fadern har.”3

Skriftställen

1 Nephi 14:14; Läran och förbunden 25:13; 97:8; 109:22

Levande berättelser

År 2007, fyra dagar efter en stor jordbävning i Peru, träffade äldste Marcus B. Nash i de sjuttios kvorum grenspresident Wenceslao Conde och hans fru Pamela. ”Äldste Nash frågade syster Conde hur det stod till med hennes små barn. Med ett leende svarade hon att alla genom Guds godhet var i säkerhet och mådde bra. Han frågade om Condes bostad.

’Den är borta’, svarade hon enkelt. …

’Ändå’, påpekade äldste Nash, ’ler du medan vi talar.’

’Ja’, sa hon, ’jag har bett och jag har fått frid. Vi har allt vi behöver. Vi har varandra, vi har våra barn, vi är beseglade i templet, vi har denna underbara kyrka och vi har Herren. Vi kan bygga igen med Herrens hjälp.’ …

Vad är det som gör att vi, när vi ingår och håller förbund med Gud, får kraft att le trots svårigheter, kan vända motgång till seger?”

”Källan är Gud. Vi har tillgång till den kraften genom våra förbund med honom.”4

Slutnoter

  1. Linda K. Burton, ”Kraften, glädjen och kärleken i att hålla förbund”, Liahona, nov. 2013, s. 111.

  2. Neil L. Andersen, ”Prästadömets kraft”, Liahona, nov. 2013, s. 92.

  3. Se M. Russell Ballard, ”Män och kvinnor i Herrens tjänst”, Liahona, apr. 2014, s. 48–49.

  4. D. Todd Christofferson, ”Kraften i förbund”, Liahona, maj 2009, s. 19, 20–21.