2016
Hoppet om evig familjekärlek
August 2016


Budskap från första presidentskapet

Hoppet om evig familjekärlek

Bild
family laying on lawn

Av alla gåvor som vår kärleksfulle himmelske Fader har gett sina barn, är evigt liv den största (se L&F 14:7). Den gåvan är att få bo i Gud Faderns och hans älskade Sons närhet för evigt tillsammans i en familj. Det är endast i Guds högsta rike, det celestiala, som familjelivets kärleksband bevaras.

Vi hoppas alla få uppleva glädjen att tillhöra en kärleksfull familj. För vissa av oss är det en känsla som vi inte har upplevt – en känsla som vi vet är möjlig men som ännu inte har förverkligats. Vi kanske har sett den i andras liv. För andra av oss har familjekärleken känts mer verklig och dyrbar när döden har skilt oss från ett barn, en mor, en far, en bror, en syster eller en kärleksfull och älskad mor- eller farförälder.

Vi har alla känt hoppet om att en dag åter få känna den varma tillgivenheten från en familjemedlem som vi älskade så mycket och nu längtar att få omfamna igen.

Vår kärleksfulle himmelske Fader känner vårt hjärtas önskningar. Hans avsikt är att ge oss glädje (se 2 Ne. 2:25). Därför gav han sin Son för att möjliggöra glädjen av familjeband som fortsätter för evigt. Tack vare att Frälsaren bröt dödens band kommer vi att uppstå. Tack vare att han sonade våra synder kan vi, genom vår tro och omvändelse, bli värdiga det celestiala riket där familjer binds samman i kärlek för evigt.

Frälsaren sände profeten Elia till Joseph Smith för att återge prästadömets nycklar (se L&F 110). Med de nycklarna kom beseglingsmakten som erbjuder Guds största gåva till hans barn – evigt liv i familjer som bundits samman för evigt.

Det är ett erbjudande som alla Guds barn som kommer till världen kan få del av. En tredjedel av hans andebarn förkastade hans erbjudande i andevärlden. På grund av bristande tro och sedan öppet uppror valde de att aldrig ta del av den glädje som vår himmelske Faders gåva – en evig familj – innebär.

De av oss som klarade det avgörande provet i föruttillvaron och därigenom kvalificerade oss för att få en dödlig kropp kan fortfarande välja evigt liv. Om vi välsignas med att finna det återställda evangeliet kan vi välja att ingå och hålla de förbund med Gud som gör oss värdiga evigt liv. När vi framhärdar i den trofastheten bekräftar den Helige Anden vårt hopp och vår tro på att vi befinner oss på vägen mot evigt liv, att vi får leva med vår familj för evigt i det celestiala riket.

För några kan den eviga glädjen verka vara en svag eller bleknande förhoppning. Föräldrar, barn, bröder och systrar kan ha gjort val som verkar ta ifrån dem hoppet om evigt liv. Du kanske undrar om du själv har givits möjlighet genom Jesu Kristi försoning.

En Guds profet gav mig en gång ett råd som ger mig frid. Jag var orolig för att andras val kanske gjorde det omöjligt för vår familj att vara tillsammans för evigt. Han sa: ”Du oroar dig för fel sak. Fortsätt bara att leva värdig det celestiala riket så kommer familjebanden att organiseras mer underbart än du kan föreställa dig.”

För alla vars personliga upplevelser eller vars äktenskap och barn – eller frånvaron därav – kastar en skugga över deras hopp, vittnar jag: Vår himmelske Fader känner och älskar dig som sitt andebarn. När du var tillsammans med honom och hans älskade Son före det här livet, nedlade de i dig det hopp du har om evigt liv. Med Jesu Kristi försonings verkande kraft och med den Helige Andens vägledning kan du, nu och i nästa värld, känna den familjekärlek som din Fader och hans älskade Son önskar för din del.

Jag vittnar om att när du lever värdig det celestiala riket, förverkligas löftet att ”familjebanden organiseras mer underbart än du kan föreställa dig”.