2016
Kuuliaisuuden siunaukset
October 2016


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Kuuliaisuuden siunaukset

Kuva
tree of life

Kuvitus Jim Madsen

”Suurin opetus, mitä me voimme kuolevaisuudessa saada, on se, että kun Jumala puhuu ja me tottelemme, niin me olemme aina oikeassa.”1

Meitä myös siunataan. Kuten presidentti Monson sanoi eräässä äskettäisessä yleiskonferenssissa: ”Kun pidämme käskyt, elämämme on onnellisempaa, tyydyttävämpää ja yksinkertaisempaa. Haasteemme ja ongelmamme ovat helpompia kestää, ja me saamme [Jumalan lupaamat] siunaukset.”2

Seuraavissa otteissa presidentti Thomas S. Monsonin opetuksista, jotka hän on antanut kirkon presidenttinä, hän muistuttaa meille, että käskyt ovat varmin opas onneen ja rauhaan.

Ohjeita matkaa varten

”Jumalan käskyjä ei ole annettu tuskastuttamaan meitä tai estämään onneamme. Aivan päinvastainen on totta. Hän, joka loi meidät ja joka rakastaa meitä täydellisesti, tietää täsmälleen, kuinka meidän pitää elää elämäämme, jotta voimme saada suurimman mahdollisen onnen. Hän on antanut meille ohjeita, jotka – jos noudatamme niitä – vievät meidät turvallisesti läpi tämän usein petollisen matkan kuolevaisuudessa. Muistamme tutun laulun sanat: ’Käskyjä seuraa. Se rauhan ja varmuuden tuo.’ [’Käskyjä seuraa’, MAP-lauluja, 189.]”3

Voimaa ja tietoa

”Kuuliaisuus on profeettojen tunnusmerkki. Kautta aikojen se on tuonut heille voimaa ja tietoa. Meidän on välttämätöntä ymmärtää, että meilläkin on oikeus tähän voiman ja tiedon lähteeseen. Se on meidän jokaisen ulottuvilla heti tänään, kun noudatamme Jumalan käskyjä. – –

Tieto, jota etsimme, vastaukset, joita kaipaamme, ja voima, jota haluamme tänään kohdataksemme monimutkaisen ja muuttuvan maailman haasteet, voivat olla meidän, kun olemme halukkaita tottelemaan Herran käskyjä.”4

Päättäkää olla kuuliaisia

”Meidän aikamme yleisenä ilmapiirinä on sallivuus. Lehdissä ja televisio-ohjelmissa esitellään elokuvatähtiä, urheilumaailman sankareita – joita monet nuoret haluavat jäljitellä – jotka halveksivat Jumalan lakeja ja pöyhkeilevät synnillisillä tavoillaan, kaikesta päätellen ilman mitään haittavaikutuksia. Älkää uskoko siihen! Tulee tilinteon hetki – tilinpäätös. Jokaisella tuhkimolla on keskiyönsä – ellei tässä elämässä niin sitten tulevassa. Tuomiopäivä kohtaa kaikkia. – – Pyydän hartaasti teitä päättämään, että olette kuuliaisia.”5

Iloa ja rauhaa

”Toisinaan teistä saattaa tuntua siltä, että niillä, jotka elävät maailmassa, on paljon hauskempaa kuin teillä. Jotkut teistä kenties tuntevat kirkossa noudattamiemme käyttäytymissääntöjen olevan rajoittavia. Veljeni ja sisareni, julistan teille kuitenkin, ettei mikään voi tuoda enemmän iloa elämäämme tai enemmän rauhaa sieluumme kuin Henki, joka voi tulla kumppaniksemme, kun me seuraamme Vapahtajaa ja pidämme käskyt.”6

Vaeltakaa oikeamielisesti

”Todistan teille, että meille luvatut siunaukset ovat mittaamattomat. Vaikka myrskypilviä kerääntyy, vaikka sade lankeaa yllemme, tietomme evankeliumista ja rakkautemme taivaallista Isäämme ja Vapahtajaamme kohtaan lohduttaa ja tukee meitä ja tuo iloa sydämeemme, kun vaellamme oikeamielisesti ja pidämme käskyt. Tässä maailmassa ei ole mitään, mikä voi voittaa meidät.”7

Seuratkaa Vapahtajaa

”Kuka oli tämä kipujen mies, sairauden tuttava? Kuka on tämä Herra Sebaot, Israelin väkevä? Hän on Mestarimme. Hän on Vapahtajamme. Hän on Jumalan Poika. Hän on pelastuksemme tuoja. Hän kutsuu: ’Seuraa minua.’ Hän opettaa: ’Mene ja tee sinä samoin.’ Hän pyytää: ’Pitäkää minun käskyni.’

Seuratkaamme Häntä. Jäljitelkäämme Hänen esimerkkiään. Noudattakaamme Hänen sanaansa. Tekemällä sen annamme Hänelle kiitollisuuden jumalallisen lahjan.”8

Viitteet

  1. Thomas S. Monson, ”Esikuvia, joita voimme seurata”, Liahona, marraskuu 2002, s. 61.

  2. Thomas S. Monson, ”Pitäkää käskyt”, Liahona, marraskuu 2015, s. 83.

  3. ”Pitäkää käskyt”, s. 83.

  4. Thomas S. Monson, ”Kuuliaisuus tuo siunauksia”, Liahona, toukokuu 2013, s. 90, 92.

  5. Thomas S. Monson, ”Uskokaa, olkaa kuuliaisia ja kestäkää”, Liahona, toukokuu 2012, s. 129.

  6. Thomas S. Monson, ”Seisokaa pyhissä paikoissa”, Liahona, marraskuu 2011, s. 83.

  7. Thomas S. Monson, ”Olkaa rohkealla mielellä”, Liahona, toukokuu 2009, s. 92.

  8. Thomas S. Monson, ”Ilon löytäminen matkasta”, Liahona, marraskuu 2008, s. 88.