2016
Velsignelsene ved lydighet
Oktober 2016


Budskap fra Det første presidentskap

Velsignelsene ved lydighet

Bilde
tree of life

Illustrasjon: Jim Madsen

“Den største lærdom vi kan få i jordelivet,” har president Thomas S. Monson sagt, “er at når Gud taler og vi adlyder, vil vi alltid velge rett.”1

Vi vil også bli velsignet. Som president Monson sa under en generalkonferanse nylig: “Når vi holder budene, blir vårt liv lykkeligere, mer givende og mindre komplisert. Våre utfordringer og problemer vil være lettere å bære, og vi vil motta [Guds] lovede velsignelser.”2

I følgende utdrag fra president Monsons læresetninger som Kirkens president, minner han oss om at budene er den sikreste rettesnor for lykke og fred.

Retningslinjer for reisen

“Guds bud er ikke gitt for å frustrere oss eller for å være til hinder for vår lykke. Det stikk motsatte er tilfellet. Han som skapte oss og elsker oss fullkomment, vet akkurat hvordan vi må leve vårt liv for å oppnå størst mulig lykke. Han har gitt oss retningslinjer som, hvis vi følger dem, vil føre oss trygt gjennom denne ofte farefulle reisen gjennom jordelivet. Vi husker ordene i den kjente salmen: ‘Hold alle budene, da vil vi få trygghet, da vil vi få fred’ [se “Hold alle budene,” Salmer, nr. 189].”3

Styrke og kunnskap

“Lydighet er et kjennetegn på profeter. Det har gitt dem styrke og kunnskap gjennom alle tider. Det er viktig for oss å innse at også vi har rett til denne kilden til styrke og kunnskap. Den er lett tilgjengelig for hver enkelt av oss i dag hvis vi adlyder Guds bud …

Kunnskapen vi søker, svarene vi lengter etter og styrken vi ønsker i dag for å møte utfordringene i en innviklet og omskiftelig verden, kan bli vår hvis vi villig adlyder Herrens bud.”4

Velg å adlyde

“I vår tid er ettergivenheten fremtredende. Tidsskrifter og TV-programmer skildrer idolene fra filmlerretet, heltene fra idrettsbanen – de som mange unge så gjerne vil etterligne – som ignorerer Guds lover og rasjonaliserer bort syndige handlinger, tilsynelatende uten skadevirkninger. Tro det ikke! Regnskapets time kommer – da alt skal gjøres opp. Hver Askepott har sin midnatt – om ikke i dette liv, så i det neste. Dommens dag vil komme for alle … Jeg ber dere innstendig om å velge å adlyde.”5

Glede og fred

“Det kan noen ganger virke som om andre ute i verden har det mye mer moro enn dere. Noen av dere føler dere kanskje hemmet av alle reglene vi i Kirken overholder. Mine brødre og søstre, jeg lover dere at ingenting kan gi dere større glede eller fred i sjelen enn den Ånd som kan komme til oss hvis vi følger Frelseren og holder budene.”6

Vandre rettskaffent

“Jeg vitner for dere at våre lovede velsignelser ikke kan måles. Selv om stormskyer kan samle seg, om regnet måtte øse ned over oss, vil vår kunnskap om evangeliet og vår kjærlighet til vår himmelske Fader og vår Frelser trøste og holde oss oppe og gi oss glede når vi vandrer rettskaffent og holder budene. Det vil ikke være noe i denne verden som kan overvinne oss.”7

Følg Frelseren

“Hvem var denne mannen som var så kjent med sorger og smerte? Hvem er denne herlighetens Konge, denne hærskarenes Herre? Han er vår Mester. Han er vår Frelser. Han er Guds Sønn. Han er vår frelses opphav. Han kaller: ‘Følg meg.’ Han sier: ‘Gå du bort og gjør likeså!’ Han trygler: ‘Hold mine bud.’

La oss følge Ham. La oss ta etter Hans eksempel. La oss adlyde Hans ord. Derved gir vi Ham den guddommelige gaven takknemlighet.”8

Noter

  1. “De merket stien for oss” Liahona, okt. 2007, 5.

  2. “Hold budene,” Liahona, nov. 2015, 83.

  3. “Hold alle budene,” 83.

  4. “Lydighet gir velsignelser,” Liahona, mai 2013, 90, 92.

  5. “Tro, adlyd og hold ut,” Liahona, mai 2012, 129.

  6. “Stå på hellige steder,” Liahona, nov. 2011, 83.

  7. “Vær ved godt mot,” Liahona, mai 2009, 92.

  8. “Gled deg over reisen,” Liahona, nov. 2008, 88.