2016
Lydnadens välsignelser
October 2016


Budskap från första presidentskapet

Lydnadens välsignelser

Bild
tree of life

Illustration Jim Madsen

”Det viktigaste vi kan lära oss under jordelivet”, har president Thomas S. Monson lärt oss, ”är att när Gud talar och vi lyder, så gör vi alltid det rätta”.1

Vi får också välsignelser. Som president Monson sa under en generalkonferens nyligen: ”När vi håller buden blir våra liv gladare, mer tillfredsställande och mindre komplicerade. Våra utmaningar och problem blir lättare att bära och vi får ta emot [Guds] utlovade välsignelser.”2

I följande utdrag från president Thomas S. Monsons undervisning som kyrkans president påminner han oss om att buden är den bästa guiden mot glädje och frid.

Riktlinjer för resan

”Guds bud gavs inte för att frustrera oss eller för att vara till hinder för vår lycka. Tvärtom. Han som skapade oss och som älskar oss fullkomligt vet precis hur vi behöver leva våra liv för att nå största möjliga lycka. Han har gett oss riktlinjer som, om vi följer dem, leder oss tryggt genom denna ofta förrädiska jordiska resa. Vi minns orden i den välbekanta psalmen: ’Håll alla buden. Då finner du trygghet, då finner du frid’ [”Håll alla buden”, Psalmer, nr 195].”3

Styrka och kunskap

”Lydnad är profeternas kännetecken. Den har skänkt dem styrka och kunskap genom tidsåldrarna. Det är viktigt för oss att inse att också vi har rätt till denna källa till styrka och kunskap. Den är tillgänglig för var och en av oss i dag när vi lyder Guds bud. …

Den kunskap vi söker, de svar vi längtar efter och den styrka vi önskar i dag för att möta svårigheterna i en komplex värld som ständigt förändras, kan bli våra om vi villigt lyder Herrens bud.”4

Välj att lyda

”Eftergivenhet genomsyrar vår tid. Runt omkring oss ser vi hur idoler på filmduken, hjältar på idrottsarenan – de som många unga människor önskar efterlikna – ignorerar Guds lagar och skyltar med syndiga vanor utan att det tycks få några negativa följder. Tro det inte! Räkenskapens dag kommer – ja, bokslutets dag. Varje Askunge har sin midnatt – om inte i det här livet så i nästa. Domens dag kommer för alla. … Jag vädjar till er att välja att lyda.”5

Glädje och frid

”Det kan ibland verka som om de som är ute i världen har mycket roligare än ni har. Några av er kanske känner sig begränsade av de normer som vi i kyrkan följer. Mina bröder och systrar, jag förkunnar emellertid att det inte finns något som kan ge större glädje i livet eller större frid i själen än Anden som kan komma till oss när vi följer Frälsaren och håller buden.”6

Vandra rättrådigt

”Jag vittnar för er om att våra utlovade välsignelser är omätliga. Stormar må hopa sig, regn må ösa ner över oss, men vår kunskap om evangeliet och vår kärlek till vår himmelske Fader och vår Frälsare ska trösta och uppehålla oss och bringa glädje till våra hjärtan då vi vandrar rättrådigt och håller buden. Det finns inget i hela världen som kan besegra oss.”7

Följ Frälsaren

”Vem var denne smärtornas man, förtrogen med lidande? Vem är ärans konung, Härskarornas Herre? Han är vår Mästare. Han är vår Frälsare. Han är Guds Son. Han är upphovet till vår frälsning. Han ropar till oss: ’Följ mig.’ Han lär oss: ’Gå du och gör som han.’ Han vädjar: ’Håll mina bud.’

Låt oss följa honom. Låt oss följa hans exempel. Låt oss lyda hans ord. Då ger vi honom tacksamhetens gudomliga gåva.”8

Slutnoter

  1. ”De markerade vägen för oss att följa”, Liahona, okt. 2007, s. 5.

  2. ”Håll buden”, Liahona, nov. 2015, s. 83.

  3. ”Håll buden”, s. 83.

  4. ”Lydnad ger välsignelser”, Liahona, maj 2013, s. 90, 92.

  5. ”Tro, lydnad och uthållighet”, Liahona, maj 2012, s. 129.

  6. ”Stå på heliga platser”, Liahona, nov. 2011, s. 83.

  7. ”Var vid gott mod”, Liahona, maj 2009, s. 92.

  8. ”Finn glädje under färden”, Liahona, nov. 2008, s. 88.