2016
Familielykke findes i retfærdighed
December 2016


Besøgsbudskabet

Familielykke findes i retfærdighed

Studér dette materiale bønsomt og søg inspiration til at vide, hvad I skal tale om. Hvordan kan en forståelse af »Familien: En proklamation til verden« øge jeres tro på Gud og velsigne dem, I våger over som besøgslærere? Få yderligere oplysninger ved at besøge reliefsociety.lds.org.

Billede
family joy

Gud har skabt familien for at bringe os lykke, for at hjælpe os til at lære korrekte principper i en kærlig atmosfære og for at forberede os til evigt liv.1 Om Guds »store plan for lykke« (Alma 42:8) har præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum sagt: »I hans plan fremgår det, at mænd og kvinder er ›til for at kunne nyde glæde‹ (2 Ne 2:25). Den glæde kommer, når vi vælger at leve i overensstemmelse med Guds evige plan.«2

Et kristuscentreret hjem skaber den største mulighed for succes. Ældste Richard G. Scott (1928-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum beskrev det som et sted, »hvor der bliver undervist i evangeliet, pagter bliver holdt, og kærlighed findes i overflod,« hvor familien kan leve »et lydigt liv« og blive »fast forankret i Jesu Kristi evangelium.«3

Præsident Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Vi kan beslutte os for, at vi vil gøre alt, vi kan, for at trække på himmelens kræfter i vores familie.« Og der er stor sandsynlighed for, at vi fremmer kærlighed, tjeneste, lydighed og lykke i vores hjem ved, at »vore børn hører Guds ord og derpå afprøver dem i tro. Hvis de gør det, vil deres karakter blive ændret på en måde, der giver den lykke, de søger.«4

Et hjem med fokus på Kristus

Vi finder eksempler på kristuscentrerede hjem i skrifterne. Da Nefis far, Lehi, døde, førte Nefi sin familie og andre, der troede på Guds advarsler og åbenbaringer, og som gav agt på Nefis ord, væk fra lamanitternes land. På dette nye sted kunne nefitterne holde Herrens regler, vedtægter og bud i alle ting i henhold til moseloven (se 2 Ne 5:6-10). Men selv blandt nefitterne blev nogle med tiden ulydige.

Og selv om medlemmer af vores familie sommetider kan afvige fra retfærdighed ligesom nefitterne gjorde, har ældste Scott sagt, at et kristuscentreret hjem alligevel »er den bedste forsikring for fred og ly.« Han anerkender, at »der stadig vil være masse udfordringer eller hjertesorger, men selv midt i virvaret kan vi nyde indre fred og dyb lykke.«5

Yderligere skriftsteder

3 Joh 1:4; 1 Ne 8:12; 2 Ne 5:27

Billede
Relief Society seal

Tro, Familie, Tjeneste

Noter

  1. Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 1.1.4.

  2. Se Russell M. Nelson, »Celestialt ægteskab«, Liahona, nov. 2008, s. 92.

  3. Se Richard G. Scott, »Et fredfyldt hjem«, Liahona, maj 2013, s. 30, 31.

  4. Henry B. Eyring, »The Teachings of ›The Family: A Proclamation to the World‹«, New Era, sep. 2015, s. 5, 6.

  5. Se Scott, »Et fredfyldt hjem«, s. 31.