2016
Familjeglädje kommer av rättfärdighet
December 2016


Besökslärarnas budskap

Familjeglädje kommer av rättfärdighet

Studera det här materialet under bön och sök inspiration för att veta vad ni ska prata om. Hur kan kunskap om ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” stärka din tro på Gud och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Bild
family joy

Gud ”inrättade familjer för att vi skulle bli lyckliga, för att hjälpa oss att lära oss rätta principer i en kärleksfull atmosfär och för att förbereda oss för evigt liv”.1 Om Guds stora lycksalighetsplan (se Alma 42:8) sa president Russell M. Nelson, president för de tolv apostlarnas kvorum: ”Hans plan förkunnar att män och kvinnor ’är till för att de skall kunna ha glädje’ [2 Ne. 2:25]. Den glädjen kommer när vi väljer att leva i harmoni med Guds eviga plan.”2

Ett hem med Kristus i centrum ger de största möjligheterna för framgång. Äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum beskriver det som en plats ”där Kristus sätts i centrum, där evangeliet lärs ut, förbund hålls och kärlek råder”, där familjer kan leva ”ett liv i lydnad” och bli ”fast [förankrade] i Jesu Kristi evangelium”.3

President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”Vi kan bestämma oss för att vi ska göra allt vi kan för att nedkalla himlens krafter i [vår] familj.” Och det är troligast att vi främjar kärlek, tjänande, lydnad och glädje i våra hem genom att ”[låta våra barn] få höra Guds ord och sedan pröva det i tro. Om de gör det förändras deras natur på ett sätt som framkallar den glädje de söker.”4

Hem med Kristus i centrum

Vi har exempel i skrifterna på hem med Kristus i centrum. När Nephis far Lehi hade dött tog Nephi sin familj och andra som trodde på Guds varningar och uppenbarelser och som hörsammade Nephis ord bort från lamaniternas land. I sitt nya hem kunde nephiterna hålla Herrens lagar, stadgar och bud i allting, enligt Moses lag (se 2 Ne. 5:6–10). Men också hos nephiterna blev vissa så småningom olydiga.

Och fastän våra familjemedlemmar ibland kan driva bort från rättfärdighet som nephiterna gjorde, sa äldste Scott att ett hem med Kristus i centrum ändå ”ger den största vissheten om frid och en tillflykt i våra hem”. Han fastlade att ”det fortfarande kommer att finnas många svårigheter och sorger, men vi kan mitt i oron njuta inre frid och innerlig lycka”.5

Ytterligare skriftställen

3 Johannesbrevet 1:4; 1 Nephi 8:12; 2 Nephi 5:27

Bild
Relief Society seal

Tro, Familj, Tjänande

Slutnoter

  1. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 1.1.4.

  2. Russell M. Nelson, ”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 92.

  3. Richard G. Scott, ”Frid i hemmet”, Liahona, maj 2013, s. 30, 31.

  4. Henry B. Eyring, ”The Teachings of ’The Family: A Proclamation to the World’”, New Era, sep. 2015, s. 5, 6.

  5. Richard G. Scott, ”Frid i hemmet”, s. 31.