2016
Fred i dette liv
Desember 2016


Budskap fra Det første presidentskap

Fred i dette liv

Bilde
emblems of the sacrament

Til alle oss som har kommet inn i jordelivet, sa Frelseren: “I verden har dere trengsel” (Johannes 16:33). Likevel ga han dette fantastiske løftet til sine disipler under sitt jordiske virke: “Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere” (Johannes 14:27). Det er en trøst å vite at dette løftet om personlig fred fortsatt gjelder for alle hans disipler i dag.

Noen av oss bor i vakre og fredelige omgivelser, men opplever indre uro. Andre føler fred og fullkommen sinnsro midt i store personlige tap, tragedier og vedvarende prøvelser.

Du har kanskje sett fredens mirakel i ansiktet til en Jesu Kristi disippel, eller hørt det i hans eller hennes ord. Jeg har sett det mange ganger. Noen ganger har det vært på et sykehus der en familie er samlet rundt en Guds tjener som ligger for døden.

Jeg besøkte en gang en kvinne på sykehuset noen dager før hun døde av kreft. Jeg hadde med meg mine to små døtre, fordi denne gode søsteren en gang hadde vært deres Primær-lærer.

Hennes familiemedlemmer var samlet rundt sengen, idet de ønsket å være sammen med henne i hennes siste øyeblikk på jorden. Jeg ble overrasket da hun satte seg opp i sengen. Hun strakte seg ut til døtrene mine og presenterte dem begge for hvert medlem av familien. Hun snakket som om døtrene mine var kongelige som ble presentert ved hoffet til en dronning. Hun sa noe om hvordan hver enkelt i rommet var en disippel av Frelseren. Jeg husker fortsatt styrken, ømheten og kjærligheten i stemmen hennes. Og jeg husker at jeg ble overrasket over hennes muntre smil selv om hun visste at hennes tid i livet var kort.

Hun hadde fått prestedømsvelsignelser til trøst, men hun ga oss alle et levende vitnesbyrd om at Herrens løfte om fred er sant: “Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden” (Johannes 16:33).

Hun hadde tatt imot hans invitasjon, slik vi alle kan, uansett hvilke prøvelser og vanskeligheter vi måtte oppleve:

“Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler” (Matteus 11:28-29).

Det er bare ved å følge Frelseren at vi kan finne fred og ro i de prøvelser som vil komme til oss alle.

Nadverdsbønnene hjelper oss å vite hvordan vi kan finne denne freden midt i livets trengsler. Når vi tar del i nadverden, kan vi bestemme oss for å være trofaste mot våre pakter om å følge ham.

Alle lover vi å minnes Frelseren. Du kan velge å minnes ham på den måten som best trekker ditt hjerte til ham. For meg er det noen ganger å se ham for meg knelende i Getsemane, eller å se ham kalle Lasarus ut av graven. Når jeg gjør det, føler jeg en nærhet til ham og en takknemlighet som gir meg fred i hjertet.

Du lover også å holde hans bud. Du lover å påta deg hans navn og være hans vitne. Han lover at når du holder dine pakter med ham, vil Den hellige ånd være med deg. (Se L&p 20:77, 79.)

Dette gir fred på minst to måter. Den hellige ånd renser oss fra synd på grunn av Jesu Kristi forsoning. Og Den hellige ånd kan gi oss den fred som kommer ved å ha Guds anerkjennelse og håpet om evig liv.

Apostelen Paulus talte om denne strålende velsignelsen: “Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet” (Galaterne 5:22).

Da himmelske sendebud varslet Frelserens fødsel, erklærte de: “Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden” (Lukas 2:14; uthevelse tilføyd). Jeg bærer mitt vitnesbyrd som et vitne om Jesus Kristus, om at Faderen og hans elskede Sønn kan sende Ånden for å la oss finne fred i dette liv, uansett hvilke prøvelser som måtte komme til oss og til dem vi er glad i.