2016
Forbered deg til å møte Gud
Desember 2016


Undervisning på Frelserens måte

Forbered deg til å møte Gud

Søndagsskolen har en viktig funksjon for å hjelpe oss alle å forberede oss til å møte Gud. Prioriterer du den?

Bilde
scripture study

I Mormons bok holder Amulek en mektig preken om Jesu Kristi forsoning (se Alma 34). Blant de vakre versene i dette kapitlet er det ett vers som skiller seg ut for meg, hvor Amulek sier: “For se, dette liv er den tid menneskene har til å forberede seg til å møte Gud” (Alma 34:32).

Når vi tror at hensikten med dette livet er “å forberede seg til å møte Gud”, kan vi stille oss selv disse spørsmålene: Hva gjør jeg hver dag, hver uke og hver måned for å forberede meg til denne fantastiske gjenforeningen med vår himmelske Fader? Hvordan vil jeg velge å bruke den dyrebare tiden som er tildelt meg?

Hvordan skal vi forberede oss?

Det er mange måter å bruke vår tid til å forberede oss til å møte Gud på. På ukesbasis tror jeg vi kan være enige om at den viktigste time i uken er når vi tar del i nadverden, fornyer våre pakter med vår himmelske Fader, og reflekterer over kjærligheten vi føler fra ham og håpet vi alle kan ha som følge av hans Sønn Jesu Kristi forsoning.

Jeg tror også at den timen vi bruker i våre Søndagsskole-klasser, kan ha større innvirkning på vår forberedelse enn vi er klar over. Men for å dra nytte av denne muligheten, må vi kanskje undersøke hvordan vi forholder oss til Søndagsskolen.

Hensikten med Søndagsskolen er å “styrke enkeltpersoners og familiers tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus gjennom undervisning, læring og fellesskap”.1 Disse nødvendige bestanddelene av en omvendelse er avgjørende i våre anstrengelser for å forberede oss til å møte Gud. Vi gleder oss over at lærere over hele Kirken arbeider for å forbedre sin evne til å undervise ved hjelp av Undervisning på Frelserens måte og lærerrådsmøter.

Men forbedret undervisning alene er ikke nok. Vi må gjøre en tilsvarende innsats for å lære på Frelserens måte. Han sa at vi skulle lære “ved studium og også ved tro” (L&p 109:7). Tro er et handlingsprinsipp. Vi må gjøre hvis vi ønsker å vite (se Johannes 7:17).

Våre Søndagsskole-klasser kan oppmuntre til denne typen undervisning og læring når de er trygge steder å dele erfaringer vi har hatt og inspirasjon vi har følt i løpet av uken, når vi har lært og anvendt Skriftene som forberedelse til leksjonen. Da kan vi “lære hverandre rikets lære [så alle kan bli] oppbygget av alle” (L&p 88:77, 122).

La oss kalle sabbaten en lyst

Nylig har Det første presidentskap oppfordret oss alle til å “[kalle] sabbaten en lyst” (Jesaja 58:13) i vårt liv. Den tre timer lange møteplanen på søndag hjelper oss å oppnå dette målet.

I denne ånd, la meg stille et annet spørsmål: Hvorfor velger vi noen ganger å ikke benytte oss fullt ut av muligheten som Søndagsskolen tilbyr?

I de senere år har jeg vært vitne til en rekke forskjellige “alternativer” i Søndagsskole-tiden, blant annet samtaler ute på gangen, ledere i menigheten som gjennomfører intervjuer, ledere i staven som lærer opp sine motstykker i menigheten, og ungdomsledere som tar opp problemstillinger i forbindelse med programmet.

Med så mange ting som gjør krav på deres tid, forstår jeg hvorfor ledere noen ganger bruker Søndagsskole-tiden til å gjøre andre ting. Men for en velsignelse det er for alle involverte når menighetens ledere setter av en time til å delta i samtaler om evangeliet sammen med flokken sin!

Jeg er sikker på at du har opplevd andre eksempler på “forsømmelse av Søndagsskolen”. Av en eller annen grunn har mange av oss av og til følt at vi ikke får så mye ut av Søndagsskole-klassene som vi ønsker. Jeg har lært at verdien av min Søndagsskole-opplevelse kommer like mye an på min forberedelse og deltagelse som av læreren. Bror Tad R. Callister, Søndagsskolens generalpresident, har skrevet: “Hver gang vi studerer Skriftene, kommer til klassen litt bedre forberedt, deltar i klassediskusjoner, stiller spørsmål og skriver ned hellige tilskyndelser, blir vi mer lik Gud, og dermed øker vår evne til å oppleve den gleden han føler.”2

Forbered deg til og vern om Søndagsskole-timen

Jeg oppfordrer deg til å gjøre ditt beste for å forberede deg til og verne om Søndagsskole-timen. Alle medlemmer av våre menigheter og grener, også våre ledere, bør få oppleve den store velsignelsen det er å forberede seg til å møte Gud i løpet av denne viktige timen hver uke.

Noter

  1. Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 12.1.

  2. Tad R. Callister, “Gleden ved å lære,” Liahona, okt. 2016, 14.