2017
Med målet i sikte
January 2017


Budskap från första presidentskapet

Med målet i sikte

Bild
Woman shooting bow and arrow

Foto © Serg Myshkovsky/Getty Images

Nyligen betraktade jag en grupp människor som tränade bågskytte. Bara genom att se på stod det klart för mig att om man verkligen vill bemästra båge och pil, så krävs det tid och övning.

Jag tror inte man kan skapa sig ett rykte som skicklig bågskytt genom att skjuta mot en tom vägg och sedan måla ringar omkring pilarna. Man måste lära sig konsten att hitta målet och träffa mitt i prick.

Måla måltavlor

Att skjuta först och rita dit målet efteråt kan verka lite absurt, men ibland gör vi något liknande i andra omständigheter i livet.

Som medlemmar i kyrkan har vi ibland en tendens att fästa oss vid program, frågor och till och med lärosatser som verkar intressanta, viktiga eller glädjande för oss. Vi frestas att rita måltavlor kring dem och tro att vi siktat mitt i prick i evangeliet.

Det är lätt gjort.

Genom tiderna har vi fått utmärkta råd och inspiration från Guds profeter. Vi får också ledning och klargöranden från kyrkans olika publikationer, handböcker och handledningar. Vi kan lätt välja vårt favoritämne inom evangeliet, rita en ring omkring det och hävda att vi hittat det centrala i evangeliet.

Frälsaren förklarar

Det här problemet är inte unikt för vår tid. I forna dagar använde religiösa ledare mycket tid till att katalogisera, rangordna och debattera vilket av de hundratals buden som var viktigast.

En dag försökte en grupp religiösa ledare dra in Frälsaren i tvisten. De bad honom ge sin åsikt om en fråga som få var ense om.

”Mästare”, frågade de honom, ”vilket är det största budet i lagen?”

Vi vet alla vad Jesus svarade: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.

Detta är det största och främsta budet.

Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv.

På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.”1

Lägg märke till den sista meningen: På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.”

Frälsaren inte bara visade oss målet, han pekade också ut vad som är ”mitt i prick”.

Att träffa målet

Som medlemmar i kyrkan ingår vi ett förbund att ta på oss Jesu Kristi namn. I det förbundet ingår att vi ska sträva efter att lära oss mer om Gud, älska honom, stärka vår tro på honom, ära honom, vandra på hans vägar och stå fast som vittnen om honom.

Ju mer vi lär oss om Gud och känner hans kärlek till oss, desto bättre förstår vi att Jesu Kristi oändliga offer är en förunderlig gåva från Gud. Och Guds kärlek inspirerar oss till att gå den sanna omvändelsens väg, som leder till förlåtelsens under. Den här processen gör att vi kan få större kärlek till och medkänsla med människor omkring oss. Vi lär oss då se förbi det yttre. Vi motstår frestelsen att anklaga eller döma andra för deras synder, tillkortakommanden, brister, politiska åsikter, religiösa övertygelse, nationalitet eller hudfärg.

Vi ser då alla vi möter som barn till vår himmelske Fader – våra bröder och systrar.

Vi räcker ut handen till andra med förståelse och kärlek – också dem som inte är så lätta att älska. Vi sörjer med dem som sörjer och tröstar dem som behöver tröst.2

Och vi inser att vi inte behöver tveka om det rätta målet.

Målet är de två stora buden. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.3 När vi tar till oss detta, faller allt annat gott på plats.

Om våra tankar, vårt fokus och vårt arbete koncentreras på att öka vår kärlek till Gud Allsmäktig och öppnar vårt hjärta för andra, kan vi vet att vi har funnit det rätta målet och siktar mitt i prick – att vi håller på att bli sanna lärjungar till Jesus Kristus.