2017
Udrustet med retfærdighed
March 2017


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Udrustet med retfærdighed

Billede
Family reading scriptures

Guds profet på jorden, præsident Thomas S. Monson, har sagt: »I dag står vi over for det største opbud af synd, lastefuldhed og ondt, der nogensinde har været samlet for øjnene af os.«1

Overrasker det jer at høre, at præsident Monson udtalte de ord for 50 år siden? Hvis vi dengang stod over for et hidtil uset opbud af ugudelighed, hvor meget større trussel udgør det onde så ikke i dag? Af gode grunde har Herren om vores uddeling sagt: »Se, fjenden har forenet sig« (L&P 38:12).

Den krig, vi alle »modigt må … kæmpe«,2 begyndte, inden vi blev født på denne jord. Den begyndte tilmed, inden jorden blev skabt. Den begyndte for mange årtusinder siden i det førjordiske rige, hvor Satan gjorde oprør og »stræbte efter at tilintetgøre menneskets handlefrihed« (Moses 4:3).

Satan tabte det slag og »blev styrtet … til jorden« (Åb 12:9), hvor han i dag fortsætter sin krig. Her på jorden »fører han krig mod Guds hellige og omringer dem på alle sider« (L&P 76:29) med løgn, svig og fristelser.

Han fører krig mod profeterne og apostlene. Han fører krig mod kyskhedsloven og ægteskabets ukrænkelighed. Han fører krig mod familien og templet. Han fører krig mod alt, der er godt og helligt.

Hvordan kan vi kæmpe mod sådan en fjende? Hvordan kan vi kæmpe mod det onde, der synes at opsluge vores verden? Hvad skal vi kæmpe med? Hvem skal vi kæmpe med?

Lammets kraft

Profeten Joseph Smith sagde, at Satan kun har magt over os i den grad, vi giver ham den.3

Nefi så vor tid og »så Guds lams kraft, at den kom ned over de hellige i Lammets kirke og over Herrens pagtsfolk, som var spredt over hele jordens overflade, og de blev udrustet med retfærdighed og med Guds kraft i stor herlighed« (1 Ne 14:14; fremhævelse tilføjet).

Hvordan udruster vi os med retfærdighed og kraft? Vi holder sabbatsdagen hellig og ærer præstedømmet. Vi indgår og holder hellige pagter, arbejder på vores slægtsforskning og besøger templet. Vi fortsætter med at omvende os og trygler Herren om at anvende »Kristi forsonende blod, så vi kan få tilgivelse for vore synder« (Mosi 4:2). Vi beder, tjener, vidner og udøver tro på Jesus Kristus.

Vi ruster os også med retfærdighed og kraft, når vi »bestandigt [gemmer] livets ord i [vores] sind« (L&P 84:85). Vi gemmer de ord i os ved at fordybe os i de hellige skrifter og i Guds udvalgte tjeneres ord, der som med hans egen røst fortæller om hans vilje og sind (se L&P 68:4) ved næste måneds generalkonference.

I vores kamp mod det onde må vi altid huske på, at vi får hjælp fra begge sider af sløret. Vores allierede omfatter Gud den evige Fader, Herren Jesus Kristus og Helligånden.

Vores allierede tæller også himlens usete hære. »Frygt ikke,« sagde Elisa til en frygtsom ung mand, der fik øje på fjendens styrker, »der er flere på vores side end på deres!« (2 Kong 6:15-16).

Vi behøver ikke at frygte. Gud elsker sine hellige. Han vil aldrig svigte os.

Jeg ved, at Gud har bønhørt mig og befriet mig fra det onde. Jeg vidner om, at vi med hjælp fra Gud Faderen, verdens Frelser og Helligånden kan være forvisset om, at vi vil få mere end nok styrke til at modstå hvilke som helst onde styrker, vi måtte møde.

Må vi altid være rustet med retfærdighed, så vi kan tro på den endelige sejr.

Noter

  1. Thomas S. Monson, »Correlation Brings Blessings«, Relief Society Magazine, apr. 1967, s. 247.

  2. »Modigt må vi kæmpe«, Salmer og sange, nr. 165.

  3. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 209.