2017
Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa kaiken mahdollistava voima
March 2017


Kotikäyntiopetussanoma

Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa kaiken mahdollistava voima

Tutki tätä aineistoa rukoillen ja etsi innoitusta saadaksesi selville, mitä sinun tulisi kertoa siitä muille. Kuinka ymmärrys Apuyhdistyksen tarkoituksesta valmistaa Jumalan tyttäriä iankaikkisen elämän siunauksiin?

Kuva
Nephi bound

”Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa” (Fil. 4:13). ”Vaikka meillä kaikilla on heikkouksia, me voimme voittaa ne”, sanoo presidentti Dieter F. Uchtdorf, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa. ”Tosiaankin jos me nöyrrymme ja osoitamme uskoa, niin Jumalan armon ansiosta se, mikä on heikkoa, voi tulla vahvaksi.”1

Vapahtajamme sanoo Opissa ja liitoissa: ”Minä käyn teidän kasvojenne edellä. Minä olen teidän oikealla puolellanne ja vasemmalla, ja minun Henkeni on teidän sydämessänne ja minun enkelini teidän ympärillänne tukeakseen teitä.” (OL 84:88.)

”Nefi on esimerkki henkilöstä, joka tunsi ja ymmärsi Vapahtajan antaman kaiken mahdollistavan voiman ja turvautui siihen”, sanoo vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista. ”Nefin veljet sitoivat hänet köysillä ja suunnittelivat hänen surmaamistaan. Pankaa merkille Nefin rukous: ’Oi Herra, uskoni mukaan, joka minulla on sinuun, pelasta minut veljieni käsistä; niin, anna minulle voimaa katkoakseni nämä siteet, joilla minut on sidottu’ (1. Nefi 7:17, kursivointi lisätty).

– – Nefi ei rukoillut, että hänen olosuhteensa muutettaisiin. Sen sijaan hän rukoili voimaa muuttaa olosuhteensa. Ja minä uskon, että hän rukoili tällä tavalla nimenomaan siksi, että hänellä oli tietoa, ymmärrystä ja kokemusta sovituksen kaiken mahdollistavasta voimasta.

En usko, että siteet, joilla Nefi oli sidottu, irtosivat noin vain taianomaisesti hänen käsistään ja ranteistaan. Pikemminkin luulen, että häntä siunattiin sekä sisukkuudella että henkilökohtaisella voimalla, joka ylitti hänen luonnolliset kykynsä, niin että hän sitten ’Herran voimassa’ (Moosia 9:17) toimien väänteli ja nyki köysiä ja viimein kirjaimellisesti kykeni katkaisemaan siteet.”2

Muita pyhien kirjoitusten kohtia ja tietoa

Jes. 41:10; Et. 12:27; reliefsociety.lds.org

Kuva
Relief Society seal

Usko perhe auttaminen

Viitteet

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Armon lahja”, Liahona, toukokuu 2015, s. 108.

  2. Ks. David A. Bednar, ”Voima, joka on suurempi kuin omamme”, Liahona, maaliskuu 2015, s. 54.