2017
Belønningen for at holde vel ud
July 2017


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Belønningen for at holde vel ud

Billede
family praying together

Da jeg var ung, tjente jeg i en kaldelse i Kirken som rådgiver til en vís distriktspræsident. Han prøvede konstant at lære mig noget. Jeg husker et råd, han engang gav mig: »Når du møder nogen, så behandl dem, som om de var i store problemer, og du vil få ret i mere end halvdelen af tilfældene.« Jeg syntes, at han var pessimistisk. Her mere end 50 år senere har jeg indset, at han forstod sig på verden og livet.

Vi møder alle prøvelser – og til tider meget svære prøvelser. Vi ved, at Herren tillader, at vi går igennem prøvelser for at polere og perfektionere os, så vi kan være sammen med ham i evigheden.

I fængslet i Liberty underviste Herren profeten Joseph Smith om, at belønningen for at udholde sin modgang vel var egnethed til det evige liv:

»Min søn, lad der være fred i din sjæl, din modgang og dine trængsler skal kun vare et øjeblik,

og så skal Gud, hvis du udholder dem vel, ophøje dig i det høje; du skal sejre over alle dine fjender« (L&P 121:7-8).

Der er så meget, der slår imod os i livets løb, at det kan synes svært at holde vel ud. Sådan kan det opleves for en familie, der er afhængige af deres afgrøder, når der ikke falder regn. De kan tænke: »Hvor længe kan vi holde til det?« Sådan kan det opleves for en ung, der står ansigt til ansigt med den tiltagende malstrøm af snavs og fristelse. Sådan kan det opleves for en ung mand, der kæmper for at få den uddannelse, der er nødvendig for at få et job, han kan forsørge en hustru og familie med. Sådan kan det opleves for en person, der ikke kan finde et job eller har mistet job efter job i takt med, at virksomheder har drejet nøglen om. Sådan kan det opleves for dem, der oplever, at deres eller deres kæres gode helbred og psykiske styrke forsvinder under fødderne på dem tidligt eller sent i livet.

Men en kærlig Gud har ikke underlagt os sådanne prøvelser alene for at se, om vi kan udholde vanskeligheder, men snarere for at se om vi kan udholde dem vel og således få slebet kanterne af.

Da ældste Parley P. Pratt (1807-1857) lige var blevet kaldet som medlem af De Tolv Apostles Kvorum, blev han belært på følgende vis af Det Første Præsidentskab: »Du er blevet hvervet i en sag, der fordrer hele din opmærksomhed … bliv et velslebet skaft … Du må udholde megen møje og besvær, meget arbejde og mange afsavn for at alle dine kanter er blevet slebet af … Din himmelske Fader fordrer det; marken er hans, værket er hans og han vil … opmuntre … og holde dig oven vande.«1

I Hebræerbrevet taler Paulus om belønningen for at holde vel ud: »Al opdragelse vækker rigtignok snarere ubehag end glæde, mens den står på, men bagefter bliver frugten fred og retfærdighed for dem, der har gennemgået den« (Hebr 12:11).

Vores prøvelser og vanskeligheder giver os mulighed for at lære og vokse, og de kan tilmed ændre selve vores væsen. Hvis vi kan vende os til Frelseren, når vi har det sværest, kan vores sjæl blive finpudset i udholdelsesprocessen.

Derfor er det første, vi må huske på altid at bede (se L&P 10:5; Alma 34:19-29).

Det andet er konstant at stræbe efter at holde buddene – uanset hvilken modgang, fristelse eller tumult, der omgiver os (se Mosi 4:30).

Den tredje altafgørende ting er at tjene Herren (se L&P 4:2; 20:31).

Når vi tjener Mesteren, vil vi lære at kende og elske ham. Vi vil, dersom vi holder ud i bøn og trofast tjeneste, begynde at se Frelserens hånd og Helligåndens indflydelse i vores liv. Mange af os har i en periode ydet sådan tjeneste og følt Åndens følgeskab. Hvis I tænker tilbage på den tid, vil I huske, at noget ændrede sig i jer. Fristelsen til at gøre noget ondt syntes at mindskes. Ønsket om at gøre godt blev større. De, der kendte jer bedst, og som elskede jer, sagde måske: »Du er blevet venligere og mere tålmodig. Du har ændret dig.«

Og det havde I også. I blev forandret gennem Jesu Kristi forsoning, fordi I satte jeres lid til ham i prøvelsens stund.

Jeg lover jer, at Herren vil komme jer til undsætning, hvis I søger og tjener ham, og jeres sjæl vil blive finpudset i den proces. Jeg opfordrer jer til at sætte jeres lid til ham i alle jeres prøvelser.

Jeg ved, at Gud Faderen lever, og at han hører og besvarer alle vores bønner. Jeg ved, at hans søn, Jesus Kristus, betalte prisen for alle vores synder og at han ønsker, at vi kommer til ham. Jeg ved, at Faderen og Sønnen våger over os, og de har beredt en vej for os, så vi kan holde vel ud og vende hjem igen.

Note

  1. Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jun., 1979, s. 120.