2017
Ware discipelen worden
October 2017


Boodschap van het Eerste Presidium

Ware discipelen worden

Afbeelding
youth, woman, man silhouettes

In elke avondmaalsdienst hebben we het voorrecht om onze hemelse Vader te beloven dat wij de Heiland altijd indachtig zullen zijn en zijn geboden zullen onderhouden, opdat wij zijn Geest bij ons mogen hebben (zie Moroni 4:3; 5:2; LV 20:77, 79). Hem indachtig zijn, wordt vanzelfsprekend als wij zijn naam op ons nemen. Dat doen we op verschillende manieren, maar vooral als we anderen in zijn naam dienen, zijn heilige woorden lezen en bidden om erachter te komen wat Hij van ons verlangt.

Ik heb dit meegemaakt toen ik een jongeman doopte. Ik wist dat ik door de geordende dienstknechten van de Heiland als zendeling was geroepen om in zijn evangelie te onderwijzen en om van Hem en zijn ware kerk te getuigen. Mijn collega en ik hadden de jongeman beloofd dat hij door de macht van de verzoening van Jezus Christus zou worden gereinigd als hij zich met geloof in de Heiland bekeerde en zich door een van zijn gemachtigde dienstknechten liet dopen.

Toen die jongeman uit het water overeind kwam, fluisterde hij in mijn oor: ‘Ik ben rein, ik ben rein.’ Op dat moment dacht ik eraan dat de Heiland door Johannes de Doper in de Jordaan was gedoopt. Ik bedacht dat ik aan het reddingswerk van de herrezen en levende Heiland meewerkte, en dat de Heilige Geest net als bij Johannes aanwezig was.

De Heiland indachtig zijn, kan voor mij en voor ieder van ons meer betekenen dan een herinnering aan onze kennis van en onze omgang met Hem. We kunnen elke dag keuzes maken die ons direct dichter tot Hem brengen.

In de Schriften lezen, is wellicht de eenvoudigste keuze. Daardoor kunnen we ons dichter bij Hem voelen. Ik voel die verbondenheid het vaakst als ik in het Boek van Mormon lees. Als ik het tweede boek van Nephi lees, hoor ik in gedachten hoe Nephi en Lehi de Heiland beschrijven alsof ze Hem persoonlijk kennen. Dan voel ik die verbondenheid.

U kunt wellicht door andere passages in de Schriften een inniger band met Hem voelen. Ongeacht waar en wanneer u het woord van God leest, als u de Heiland echt nederig en oprecht indachtig wilt zijn, zal uw verlangen om elke dag zijn naam op u te nemen, groeien.

Dat verlangen beïnvloedt de manier waarop u in de kerk van de Heer dient. U zult uw hemelse Vader om hulp bidden zodat u zelfs een schijnbaar kleine roeping groot kunt maken. U zult bidden om het vermogen uzelf te loochenen en u meer te concentreren op datgene wat de Heiland voor ogen heeft voor hen die u in uw roeping dient.

Ik heb zijn hand en zijn nabijheid gevoeld toen ik bezorgd was om onze kinderen en bad om te weten hoe ik hen de vreugde kon helpen ervaren die alleen in het evangelie te vinden is. Op zulke momenten was ik minder bekommerd om mijn imago als ouder, maar erg bekommerd om het succes en het welzijn van mijn kinderen.

Als wij verlangend zijn om voor hen die we dienen te doen wat de Heiland zou doen, worden onze gebeden waarlijk in de naam van Jezus Christus een smeekbede aan onze hemelse Vader. Als wij op die manier bidden, in de naam van de Heiland en met geloof in Hem, dan geeft de Vader antwoord. Hij zendt de Heilige Geest om ons te leiden, te troosten en aan te moedigen. Aangezien de Geest altijd van de Heiland getuigt (zie 3 Nephi 11:32, 36; 28:11; Ether 12:41), neemt ons vermogen om de Heer met heel ons hart, ons verstand en onze kracht lief te hebben, toe (zie Markus 12:30; Lukas 10:27; LV 59:5).

Als wij Hem dienen, ons aan zijn woord vergasten en in geloof in zijn naam bidden, worden we langzaam maar zeker gezegend voor onze gewilligheid Hem dagelijks te gedenken. Door Hem op die manier te gedenken, worden wij ware discipelen van de Heer Jezus Christus in zijn koninkrijk op aarde en later met zijn Vader in de prachtige wereld hierna.