2017
Vi kan løfte våre familiesamtaler
December 2017


Undervisning på Frelserens måte

Vi kan løfte våre familiesamtaler

Artikkelforfatteren er for tiden misjonspresident i Brasil Curitiba misjon.

Hvordan kunne vi hjelpe våre barn å bli mer aktive med hensyn til å lære evangeliet?

Bilde
family in the kitchen

For en tid siden ble min hustru og jeg bekymret over et adferdsmønster som noen av våre tenåringsbarn hadde lagt seg til under familiens skriftstudium, familiens hjemmeaften og våre improviserte evangeliesentrerte samtaler på tomannshånd. De oppfylte et minstekrav til læring – fysisk tilstedeværelse, sporadisk øyekontakt og ett ord lange svar – men de engasjerte seg ikke i aktiv læring.

Vi visste at for at de skulle få sterke vitnesbyrd og oppleve dyp, personlig omvendelse ved Den hellige ånds kraft, måtte de gjøre mer. Frelseren ønsker at hans disipler ikke bare skal høre hans ord – han ønsker at de skal følge hans læresetninger i tro (se Undervisning på Frelserens måte [2016], 30).

En kveld snakket vi med dem om hvordan vi følte det. Hensikten var å gi dem råd og veiledning i en samtale ledet av Ånden. Men samtalen sank snart til å bli en enveisforelesning. Guttene våre hørte budskapet vårt, men deres sinn og hjerte ble ikke påvirket.

Denne opplevelsen plaget oss, så min hustru og jeg begynte å tenke på hvordan vi kunne hjelpe barna våre å bli mer proaktive i sin læring av evangeliet, og inspirere dem til å handle istedenfor å bli påvirket av våre taler og foredrag. Spørsmålene våre fikk oss til å utarbeide en plan basert på det vi lærte av å granske Skriftene, ordene til vår tids profeter, og andre kirkeressurser om undervisning og læring. Vår plan lyder:

Hvordan vi kan få våre barn til å søke Den hellige ånd i familiesamtaler

Utvikle kjærlighet og respekt. Kjærlighet mildner hjerter. Uttrykk for kjærlighet vil bidra til å forberede våre barn for Den hellige ånds innflytelse. Det vil også gi næring til deres ønske om, og villighet til, å engasjere seg i aktiv, åndelig læring. Å respektere våre barn ved å lytte til og bekrefte deres synspunkter og følelser, vil hjelpe dem å føle seg tryggere og mer villige til å dele det de føler med andre.

Undervise ved Ånden. Å iaktta og lytte omhyggelig til barna våre, vil forberede oss til å skjelne ved Ånden hva vi skal si, hvilket spørsmål vi skal stille eller hvilken oppfordring vi skal gi som vil få dem til å søke Den hellige ånds innflytelse i sin læring.

Forankre enhver samtale i Guds ord. Selv om det kan være nyttig å dele våre egne tanker og meninger om evangeliet, vil ofte Skriftene og ordene til vår tids profeter gi en dypere og sterkere forbindelse til Ånden (se L&p 84:45).

Gjør Frelseren til grunnlaget for alle evangeliesentrerte samtaler. Våre samtaler vil få substans og kraft når våre barn ser hvordan det vi snakker om, angår Frelserens forsoning, som “står helt sentralt i den kristne lære” (Boyd K. Packer, “Mellommannen”, Lys over Norge, okt 1977, 52).

Still inspirerende spørsmål. Effektive spørsmål vil få barna våre til å hente sannhet og forståelse direkte fra Skriftene og profetenes ord, med Åndens hjelp. Det de lærer på den måten, vil bety mer for dem enn våre tydeligste forklaringer om det samme materialet.

Oppfordre familiemedlemmene til å stå for snakkingen. Når våre barn bruker egne ord til å uttrykke det de ser, tenker eller føler, innbyr de Den hellige ånd til å hjelpe dem å vite hva de skal si og hvordan de skal si det. Denne prosessen vil hjelpe dem å se og forstå klarere det Herren ønsker at de skal lære og føle.

Vær tålmodig! Den hellige ånd vil arbeide med våre barn når de gransker sitt sinn og hjerte for å finne sannhet og forståelse. Vi må motstå fristelsen til å avkorte letingen deres ved for tidlig å hoppe inn med personlige meninger og egne løsninger.

Led ved eksempel. Når vi prøver å lære og etterleve evangeliet på samme måte som vi ber våre barn om å gjøre det, vil det hjelpe oss å kvalifisere oss til Åndens støtte og veiledning i våre samtaler.

Når vi har prøvd å gjennomføre planen vår, har vi lært at å innby Den hellige ånds innflytelse i våre familiesamtaler krever øvelse og tid. Men vi nekter å bli motløse eller gi opp. Forleden kveld spurte vår 10 år gamle datter oppriktig, etter tilskyndelse fra et vers i Mormons bok som vi hadde lest som familie: “Hvordan kan vi lære ved Den hellige ånd?” Jeg smilte. Jeg visste at vi gjorde fremskritt!