2017
Sök Kristus vid jultiden
December 2017


Budskap från första presidentskapet

Sök Kristus vid jultiden

Bild
Nativity scene

Glädjens och nådens dag, av Sara Waddoups Morgan, med tillstånd av kyrkans historiska museum

Till er som vill förstå vilka vi är som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga vill jag ge en utgångspunkt som definieras av de här tre orden: Vi söker Kristus.

Vi söker lära oss om honom. Vi söker följa honom. Vi söker bli mer lika honom.

Varje dag året om söker vi honom. Men speciellt vid den här tiden på året – julen, då vi firar vår älskade Frälsares födelse – vänder sig våra hjärtan ännu mer till honom.

Som en del av våra förberedelser för att fira jul, låt oss beakta hur de som levde för två tusen år sedan var redo att välkomna Frälsarens ankomst.

Herdarna

Vi vet inte mycket om herdarna, bara att ”i samma trakt uppehöll sig några herdar, som låg ute och vaktade sin hjord om natten”.1 Hedarna var troligtvis helt vanliga människor som så många andra beundransvärda själar som ägnar sina dagar åt att förtjäna sitt uppehälle.

De kan representera människor som en gång i tiden kanske inte aktivt sökte Kristus, men vars hjärtan förändrades när himlarna öppnades och Kristus tillkännagavs för dem.

De är de människor som efter att ha hört himmelska budbärares röster genast gick till Betlehem för att se.2

De vise männen

De vise männen var akademiker som hade studerat Messias, Guds Sons, ankomst. På grund av sin lärdom kunde de känna igen de tecken som visade på hans födelse. När de hade känt igen tecknen lämnade de sina hem och reste till Jerusalem och frågade: ”Var är judarnas nyfödde konung?”3

Deras kunskap om Kristus förblev inte enbart akademisk. När de hade sett tecknen på hans födelse agerade de. De gav sig iväg för att finna Kristus.

De vise männen kan representera dem som söker Kristus genom lärdom och akademiska studier. Deras hängivenhet mot sanningen leder dem slutligen till att finna Kristus och dyrka honom som konungarnas konung, mänsklighetens Frälsare.4

Simeon och Hanna

Simeon och Hanna kan representera dem som söker Kristus genom Anden. De här underbara själarna var hängivet religiösa och väntade ivrigt, med fasta och bön och genom att leva hängivna och lydiga liv, på att få se den dag då Guds son skulle komma.

Med trofasthet, ödmjukhet och tro väntade de tålmodigt på Frälsarens ankomst.

Till slut belönades deras trofasthet när Maria och Josef bar fram det barn som en dag skulle ta på sig mänsklighetens synder.5

Troende bland nephiterna och lamaniterna

Den rörande berättelsen om hur troende i den nya världen väntade på tecken på Frälsarens födelse återfinns i Mormons bok.

Ni minns säkert att de som hade tro på Kristus blev hånade och förföljda. Den tidens sofistikerade anklagade de troende för att hålla fast vid löjeväckande vidskepelse. De var faktiskt så högljudda i sitt hån att de åstadkom ”stor oro” i hela landet (3 Ne. 1:7). De hånskrattade åt dem som trodde att Frälsaren skulle födas.

Deras vrede och raseri blev så stora att de blev besatta av att en gång för alla tysta dem som trodde på Frälsaren. Mormons bok beskriver den dramatiska upplösningen.6

De troende som levde på den här tiden kan representera dem som söker Kristus trots att andra skrattar åt dem, hånar dem och smädar dem. De söker Kristus trots att andra försöker framställa dem som outvecklade, enfaldiga eller lättlurade.

Men andras förakt avskräcker inte sant troende från att söka Kristus.

Vi söker Kristus

Under hela året, och kanske speciellt vid jultiden, vinner vi på att åter ställa oss frågan: ”På vilket sätt söker jag Kristus?”

Under en svår tid i sitt liv skrev den store kung David: ”Gud, du är min Gud, tidigt om morgonen söker jag dig. Min själ törstar efter dig, min kropp längtar efter dig.”7

Det var kanske på grund av sin inställning att vilja söka Gud som David beskrevs som en man efter Guds hjärta.8

Må vi under den här jultiden och under hela året med hela våra hjärtan och själar söka vår älskade Frälsare, Fridsfursten, Israels Helige. Det är den här önskan som till stor del inte bara utmärker vilka vi är som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, utan än mer vilka vi verkligen är som Kristi lärjungar.