2018
Hur jag fördjupar min relation till Gud
February 2018


Hur jag fördjupar min relation till Gud

När jag hade fyllt 12 började jag på allvar tänka på hur jag kunde vara mer engagerad i evangeliet.

Jag bodde i min hemstad Taranto i Italien. Det var bara några år sedan min bror och jag hade träffat missionärerna och blivit medlemmar i kyrkan, men nu började jag bli angelägen om att vara mer delaktig. Jag började få en önskan att dela ut sakramentet. Jag minns att jag gick till kyrkan varje söndag med en bön i hjärtat om att jag skulle kallas att dela ut sakramentet.

En söndagsmorgon kallade grenspresidenten in mig på sitt kontor. Han sa: ”Massimo, Herren vill att du ska ta emot prästadömet och ordineras till diakon.”

När jag hörde de orden – ”Herren vill” – fick jag en speciell känsla. Det kändes som om det inte var en människa som bad mig att göra något, utan att det verkligen var Herren som personligen gav mig ett ansvar. När grenspresidenten tittade på mig kände jag att Herren ville nå ut till mig.

När jag började dela ut sakramentet varje söndag kände jag gudaktighetens kraft i mitt liv. Jag kände mig ansvarig, jag kände mig engagerad och jag visste att jag utförde Herrens verk. Jag kände mig närmare honom genom att tjäna honom.

Upplevelsen att känna Herrens hand, både genom mina ledare och i mina ansvar, gjorde att jag utvecklade en djupare relation till honom. Jag ville vara mer engagerad i evangeliet. När jag levde på det sättet kände jag Guds närvaro i mitt liv. Att utveckla en sådan relation till Herren är något av det viktigaste du kan göra i din ungdom.

Bild
praying

Se Herren i dina ledare

När jag träffade grenspresidenten gjorde det stort andligt intryck på mig när jag kände att det var Herren och inte bara grenspresidenten som gav mig ett ansvar. Genom att känna igen Herren i min ledare kände jag mig närmare Herren, och min relation till honom stärktes.

Om du i din ungdom förstår att när du kallas till något, eller när du är på lektioner i kyrkan, så hör du din himmelske Faders och Jesu Kristi ord – då kan du se på kyrkan på ett nytt sätt, ett andligt sätt. Då vill du delta i Herrens verk. Då får du djupt andliga upplevelser och känner dig närmare honom varje söndag.

Bild
sacrament tray

Se Herren i förrättningarna

Vi kan också utveckla en personlig relation till Herren genom att känna igen hans närvaro när vi deltar i evangeliets förrättningar. När vi är engagerade i förrättningarna – till exempel sakramentet – känner vi att ”gudaktighetens kraft [är] uppenbar” (L&F 84:20). När jag delade ut sakramentet, fastän jag bara var 12 eller 13, kände jag verkligen att jag var ett redskap i Guds hand. Jag kände hans närvaro och kraft i de förrättningarna och gudaktighetens kraft i mitt liv. Den heliga upplevelsen jag fick varje vecka genom att se Herren i den här förrättningen hjälpte mig att fördjupa min relation till honom.

Det här är inte bara begränsat till när vi delar ut sakramentet. Vi kan också känna gudaktighetens kraft när vi tar del av sakramentet varje söndag. När vi tar del av sakramentet bör vi inte göra det lättvindigt eller vid enstaka tillfällen eller nonchalant. Vi bör ha en önskan, bestämma oss och förbereda oss för att ta del av sakramentet. Allt det här gör att vi kan känna gudaktighetens kraft i våra liv. Vi bör se sakramentet som ett mäktigt andligt redskap varmed vi fördjupar vår relation till Gud och förbereder oss för vardagens utmaningar.

Bild
hands clasped

En djup personlig relation

Bestäm dig nu för att utveckla en djup personlig relation till Herren. Ju närmare honom du känner dig, desto lättare blir det att tjäna honom.

Herren sträcker sig ut mot oss var och en. När vi är i kyrkan hör vi hans ord. När vi tar del av sakramentet tar vi del av hans heliga förrättningar. Vi behöver känna igen Guds närvaro och kraft i våra ledare och i förrättningarna så att vi kan fördjupa vår personliga relation till honom.