2018
Guds ord till sina barn
March 2018


Budskap från första presidentskapet

Guds ord till sina barn

Bild
taking notes during general conference

Skrifterna talar om för oss att det första Gud gjorde efter att han hade skapat mannen och kvinnan var att tala till dem.1 Han hade viktig information och dyrbara instruktioner att ge dem. Hans syfte var inte att tynga eller oroa dem utan att leda dem till lycka och evig härlighet.

Och det var bara början. Från den dagen ända till nu har Gud fortsatt att kommunicera med sina barn. Hans ord har bevarats, uppskattats och studerats av lärjungar i alla generationer. De vördas av dem som vill veta Guds vilja, och de vittnar om sanningen att ”Herren, Herren gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna.”2

Det har varit mönstret sedan tidernas början, och mönstret fortsätter i dag. Det är inte bara en trevlig berättelse i skrifterna. Det är Guds fastställda sätt att kommunicera viktiga budskap till sina barn. Han uppreser personer mitt ibland oss, kallar dem till profeter och ger dem ord att säga som vi uppmanas att ”ta emot som från [hans] egen mun”3. Han har förkunnat: ”Antingen genom min egen röst eller genom mina tjänares röst, ty det är detsamma.”4

Det här är ett av återställelsens härligaste, mest uppmuntrande och hoppfulla budskap – Gud är inte tyst! Han älskar sina barn. Han har inte låtit oss vandra i mörker.

Två gånger om året, i april och oktober, har vi möjlighet att höra Herrens röst genom hans tjänare i våra underbara generalkonferenser.

Jag vittnar för er att långt innan en talare på generalkonferensen går den långa vägen upp till talarstolen har han eller hon investerat enorma ansträngningar, böner och studier i uppdraget att tala. Varje konferensbudskap representerar oräkneliga timmar förberedelse och innerlig vädjan för att förstå vad Herren vill att hans heliga ska höra.

Vad skulle hända om vi som lyssnare matchade våra förberedelser med talarnas? Hur skulle vår inställning till generalkonferensen vara annorlunda om vi såg den som en möjlighet att ta emot budskap från Herren själv? Genom generalkonferensens ord och musik kan vi förvänta oss att få personliga svar på de frågor eller problem vi har.

Om du någon gång undrar om din himmelske Fader verkligen talar till dig så vill jag påminna dig om de enkla men djupsinniga ord som våra primärbarn sjunger: ”[Du] är Guds lilla barn, och hans har satt [dig] här.” Hans syfte är att hjälpa dig återvända för att bo hos honom en dag.

Om du närmar dig din himmelske Fader som ett barn kan du uppriktigt be honom: ”Led mig, stöd mig, gå bredvid mig, så att jag en dag återvända kan till [dig].” Han talar till dig genom den Helige Anden, och sedan är det upp till dig att ”[lyda] hans lag”. Jag lovar att om du gör det kan du vänta dig ”välsignelser och ro”.5

Herrens vägledning behövs lika mycket i dag som under någon annan tid i världshistorien. När vi förbereder oss för att höra Herrens ord, må vi då ihärdigt söka sanningens ande så att vi kan förstå, bli uppbyggda och glädjas tillsammans när Herren talar genom sina tjänare.6

Jag vittnar om att om vi gör det ”skall helvetets portar inte få överhand över [oss], ja, och Herren Gud skall skingra mörkrets makter framför [oss] och låta himlarna skälva för [vår] skull och sitt namns förhärligande.”7