2018
Lära känna Frälsaren
April 2018


Lära känna Frälsaren

Författaren bor i Utah, USA.

När du lär dig mer om Jesus Kristus inbjuder du hans frid och närvaro i ditt liv.

Bild
Christ praying

Detalj från Var är de nio, av Liz Lemon Swindle

Tänk dig att läsa allt om Frälsaren i skrifterna – Bibeln, Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan. Det kräver verkligen mycket tid och arbete! Men president Russell M. Nelson gav oss i januari 2017 en uppmaning att göra just det – att studera allt som Jesus sa och gjorde i standardverken. President Nelson sa att det projektet gjorde honom till ”en ny människa”. Han lärde sig inte bara mer om Jesus Kristus, utan kände också en förnyad hängivenhet mot honom.1

Du kan också komma närmare Kristus när du lär dig mer om honom. Genom att studera hans liv och avsikter får du känna hans frid och lära känna honom och din himmelske Fader. Se hur de här ungdomarna besvarade två frågor: 1) Vilken är din favoritberättelse i skrifterna om Frälsaren och varför? 2) Och hur har dina evangeliestudier gett dig frid?

Jag tycker om berättelsen om de tio spetälska eftersom Kristus visade så mycket kärlek mot den spetälske som tackade honom. Han sa: ”Din tro har frälst dig” (Luk. 17:19; se v. 11–19). Jag älskar den uppriktiga vänlighet han visar alla.

På grund av tragedier som hänt nyligen i min skola är alla i stort behov av frid och tröst. Jag har fått styrka och frid genom mina studier i seminariet. Seminarielärarna gör skrifterna och evangeliet mycket personliga för oss. Det är intressant att se kontrasten mellan seminariets klassrum och ett vanligt klassrum. Det är en annorlunda känsla där som ger frid.

Gabriel S., 16 år, Colorado, USA

Almas berättelse om tro och Guds ord (se Alma 32:18–43) har lärt mig att när vi sår kärlek så får vi kärlek. Som Alma förklarar för zoramiterna, är tro som ett frö. Det är att tro på att något är sant utan att man kan se det. Tron stärks när en person har en önskan att tro och höra Guds ord. Allt det här har hjälpt mig att vara lugn, stärka mitt hjärta och få ett vittnesbörd om att min himmelske Fader ser mig med kärleksfulla och barmhärtiga ögon.

När jag studerar skrifterna varje dag förstår jag bättre den kärlek som vår Frälsare har till var och en av oss. Den kunskapen hjälper mig att förklara för mina vänner i skolan att de inte är ensamma när de har problem, för det finns en Gud som älskar oss.

Maria D., 17 år, Guadalajara, Spanien

Bild
Christ with children

Detalj från Kristus och barnen i Mormons bok, av Del Parson

Jag tycker om 3 Nephi 17 när Frälsaren besöker Amerika och uppmanar barnen att komma till honom. Han sitter med dem och tillbringar tid med dem en och en. Det är en underbar berättelse för mig som visar vem Jesus Kristus är och hur mycket kärlek han har till var och en av oss som enskilda. Jag tror att han sitter med var och en av oss också när vi behöver hjälp.

I år bestämde jag mig för att läsa en sida i skrifterna varje dag. När jag har gjort det har jag börjat se fram emot det varje dag. Jag har lärt mig så mycket av orden och berättelserna i skrifterna när jag har försökt tillbringa tid med att förstå dem, och jag har kommit närmare min himmelske Fader och Frälsaren när jag har lärt mig mer om dem också. Det har gett mig stor frid.

Anna C., 17 år, Montana, USA

Jag tycker om när Kristus kommer till Amerika, frågar om det finns några sjuka och lidande bland dem och sedan botar dem. Sedan välsignar han de små barnen. (Se 3 Ne. 17.) Jag tycker att det är en härlig och mäktig berättelse. Jag tycker om små barn, och jag tycker om när de får extra mycket kärlek, för barn är så oskyldiga. Den berättelsen visar mig hur djup Frälsarens kärlek till oss är. Eftersom han älskade folket på den tiden så mycket att han gjorde allt han gjorde, kan han älska oss i dag också.

I Jesaja 53:3 står det att Frälsaren är ”en smärtornas man och förtrogen med lidande”. När jag tänker på Kristi försoning, vad han gick igenom för vår skull och hur jag kan bli förlåten när jag omvänder mig från mina synder, känner jag mig mycket tillfreds. Många personer i Mormons bok – Mosiahs söner, Ammon och Alma den yngre – hade ett stormigt förflutet, men de kunde bli förlåtna. De vände sig till Kristus, omvände sig och blev underbara exempel som vi kan lära oss av i dag. Det är trösterikt att veta att jag också kan bli förlåten.

Alina T., 18 år, Oregon, USA

Min favoritberättelse om Jesus är när han förvandlade vatten till vin under ett bröllop efter en uppmaning från hans mamma (se Joh. 2:1–11). Det är min favorit eftersom berättelsen visar Jesus respekt för kvinnor, och hans mamma i synnerhet. Den här berättelsen uppmuntrar barn att lyda sina föräldrar, inte av rädsla utan av stor kärlek. Jesus Kristus exempel är vad alla borde sträva efter. Hans kärlek till sin mamma upphörde aldrig, och det borde inte heller vår kärlek till våra föräldrar göra. Det är också mitt favoritskriftställe eftersom hans underverk är en tjänandegärning, och vi kan också skapa underverk genom att hjälpa andra.

Den här berättelsen och andra berättelser i skrifterna har gett mig frid. Det är trösterikt att veta att om jag alltid försöker lära av Kristus och följa hans lärdomar så kan jag återvända till vår kärleksfulle himmelske Fader en dag.

Anne R., 17 år, Victoria, Australien

Jag gillar berättelsen om när Kristus går på vattnet. Han går till båten där alla apostlarna är och uppmanar Petrus att komma ut på vattnet. Petrus har tro först och kan gå på vattnet, men sedan tappar han sin tro och börjar sjunka. Då sträcker Kristus ut handen och tar tag i honom (se Matt. 14:25–33). Den berättelsen berör mig därför att Kristus alltid har sin hand i våra liv – han beskyddar oss.

Mina studier hjälper mig eftersom jag studerar skrifterna på morgonen och det gör dagen bättre. När jag inte studerar blir dagen inte lika trevlig eller rolig – det känns inte bra helt enkelt. När jag läser skrifterna regelbundet på morgnarna blir dagen så mycket bättre eftersom jag inbjuder den Helige Anden att vara med mig under dagen.

James K., 17 år, Alaska, USA

Bild
Christ and the rich young man

Detalj från KRISTUS OCH DEN RIKE UNGE MANNEN, av HEINRICH HOFMANN

Jag tycker om berättelsen om Kristus och den rike unge mannen (se Mark. 10:17–22). Den ger mig stor insikt och perspektiv när det gäller att prioritera Gud framför allt annat. Uppmaningen att sälja alla världsliga ägodelar skulle i stort sett alla människor ha svårt att acceptera. Men jag tror att det här att vara villig att sätta Gud framför ägodelar är en del av det som var och en av oss måste lära oss. Jesus Kristus obegränsade kärlek till oss är verkligen förunderlig. Den är definitivt bättre än alla pengar eller ägodelar vi kan skaffa oss.

Att läsa skrifterna ger mig frid och tröst, och större visdom och kunskap. Jag kanske inte alltid känner kraften i skriftstudierna med en gång, men jag vet att skriftstudier har ett positivt inflytande i mitt liv och hjälper mig känna Anden och känna igen hans maningar.

Yuzhen C., 19 år, Taichung, Taiwan

Bild
woman touching the hem

Detalj från Kvinna vidrör hörntofsen på Frälsarens mantel, av Heidi Daynes Darley

När Kristus var på väg till en flicka som var döende, rörde en kvinna som led av blödningar bara vid hans kläder och blev botad. Kristus vände sig om och pratade med henne när han märkte att hon hade rört vid honom (se Luk. 8:43–48). Trots att Kristus var på väg för att hjälpa någon annan tog han sig tid för henne också. Kristus tar sig tid för alla oss också.

Jag är mycket upptagen. Jag åker till skolan, till balettlektioner och gör andra ärenden. När jag håller på med allt det där har jag ingen tid för mig själv och känner ingen frid. När jag läser skrifterna eller ber en bön känner jag frid. Det är härligt att känna så och få en paus från cirkusen. Under de fridfulla stunderna kommer jag närmare Frälsaren och mitt vittnesbörd om evangeliet stärks.

Zoe B., 17 år, Utah, USA

Slutnot

  1. Se Russell M. Nelson, ”Profeter, ledarskap och gudomlig lag” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 8 jan. 2017), broadcasts.lds.org; ”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, generalkonferensen apr. 2017; ”Studera Frälsarens ord”, Liahona, jan. 2018, s. 56–59.